آموزش نصب جعبه فیوز مینیاتوری

آموزش نصب جعبه فیوز

در ابتدا باید بگوییم که “جعبه فیوز” را با نام‌های دیگری همچون تابلو برق و یا تابلو برق واحدها نیز می‌شناسند. می‌توان گفت که در برق ساختمان یک بخش بسیار مهم است که معمولا در هر واحد ساختمانی آن را مشاهده خواهید کرد.

این تابلو برق‌ها را در ورودی هر ساختمان به صورت جداگانه نصب می‌کنند. اساسا در یک واحد مسکونی سر خط تمام مصرف کننده‌ها به آن متصل است و از آن هم تغذیه می‌کنند. در حقیقت این تابلو برق‌ها را در نقشه برق ساختمانی با علامت DP نمایش می‌دهند. بسیاری از دوستان که می‌خواهند راجع به نصب این تابلو برق‌ها اطلاعاتی به دست بیاورند لازم است که بدانند نام فیوزها مشکل دارد و معمولا در بین تمام مردم این گونه جا افتاده است و ما هم به اجبار تمام هدرها را با این عنوان می‌نویسیم در صورتی که عنوان اصلی کلید مینیاتوری می‌باشد.

باید بدانید که تابلو برق‌های مینیاتوری داری کلیدهای مینیاتوری هستند که جریان برق را قطع و وصل می‌کنند زمانی که این تابلو برق‌ها را در ساختمان خود نصب داشته باشید می‌توانید با استفاده از کلیدهای آن، برق قسمتی از ساختمان را به صورت دستی قطع و یا وصل کنید. در زمان‌های حساس و بحرانی قطع و وصل کردن به صورت دستی می‌تواند که کمک شایانی به شما بکند. اساسا برق ورودی به جعبه فیوز به وسیله یک کابل 3*4 برای کنتورهای 25A و یا یک کابل 3*6 برای کنتورهای 32A استفاده می‌شود، باید بدانید که در تابلو برق‌های دوازده تایی می‌توان 12 تا فیوز نصب کرد، این تابلوها در سایزهای مختلفی وجود دارند و می‌توانید برای برق ساختمان‌های خود آن‌ها را خریداری کنید.


شما می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه تابلو پاور از انواع فیوز جعبه مینیاتوری، تابلو برق‌ صنعتی محصولات دیگر دیدن نمایید.?

همچنین برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


نصب جعبه فیوز ساختمان

نصب جعبه فیوز ساختمان

موضوع اصلی ما نحوه نصب این جعبه‌ها می‌باشد اما در ابتدا قبل از نحوه نصب این جعبه‌ها باید با کلید نشتی جریان آشنا شده باشید، زمانی که شناخت کافی راجع به این کلید نداشته باشید ممکن است که با انتخاب یک کلید اشتباه در هنگام برق گرفتگی کلید عمل نکند و اتفاق‌های ناگواری همچون مرگ و میر رخ دهد. لازم است بدانید که نصب این جعبه‌ها در کنتورهای تک فاز و کنتورهای سه فاز دیده می‌شود که تفاوت آن چنانی ندارند و در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد. گفتنی است که نحوه نصب این جعبه‌ها برای کنتورهای تک فاز زمانی استفاده می‌شود که به همراه کنتور، یک کلید نشتی جریان نصب شده باشد و در جعبه فیوز نیازی نیست که کلید نشتی جریان را نصب نمایید.

اما گاهی اوقات به منظور نصب این تابلو برق‌ها در کنتور تک فاز به همراه کنتور کلید نشتی جریان نصب نشده باشد، دقت کنید که کنتورهای قدیمی معمولا ندارند. در این صورت در این جعبه‌ها نیاز داریم که کلید نشتی جریان را نصب کنیم. نحوه نصب این جعبه‌ها در کنتورهای سه فاز هم به همین دو صورت است یعنی می‌توان گفت که  نحوه نصب این جعبه‌ها برای کنتورهای سه فاز زمانی استفاده می‌شود که به همراه کنتور، یک کلید نشتی جریان نصب شده باشد و در جعبه فیوز نیازی نیست که کلید نشتی جریان را نصب نمایید.

و اما گاهی اوقات به منظور نصب این تابلو برق‌ها در کنتور سه فاز به همراه کنتور کلید نشتی جریان نصب نشده باشد. دقت کنید که کنتورهای قدیمی معمولا ندارند. در این صورت در این جعبه‌ها نیاز داریم که کلید نشتی جریان را نصب کنیم.

نکات مهم در نصب جعبه فیوز ساختمان

نکات مهم در هنگام نصب جعبه فیوز ساختمان

برق کشی ساختمان‌ها در صورت نبود این تابلو برق کوچک ناقص خواهد بود لذا تمام خطوط برق به این جعبه متصل می‌باشند. در این تابلو برق سیم اصلی برق ساختمان به تابلو وارد می‌شود و تمام خطوط برق تغذیه می‌شوند. این تابلو، برق مورد نیاز خود را توسط یک کابل از کنتور اصلی ساختمان می‌گیرد.

?برای نصب جعبه فیوز در ساختمان‌ها باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • در رابطه با نحوه نصب این جعبه‌ها باید بگوییم که ظرفیت استاندارد فیوزها را رعایت کنید.
  • در هنگام نصب این تابلو ها سعی کنید که برای روشنایی های موجود از فیوزهای 10A نوع B استفاده کنید، به عبارت دیگر B10 را استفاده کنید.
  • در هنگام نصب این تابلو برق ها، سر خط پریز های مربوط به آشپزخانه از فیوزهای 16A نوع C استفاده کنید، به عبارت دیگر C16 را استفاده کنید.
  • می‌توانید در این تابلو برق ها برای سر خطر پریز های اتاق خواب و پزیرایی ها از فیوز های 16A نوع C استفاده کنید. به عبارت دیگر C16 را استفاده کنید.

با توجه به آمپر کنتور می‌توانید برای فیوز اصلی از نوع 25 و یا 32 آمپر استفاده کنید. اما بهتر است که نوع B را انتخاب کنید لذا در کنتورهای برق معمولا از فیوزهای نوع C استفاده می‌کنند، اما توصیه می‌کنیم که فیوزهای پایین دست نوع C را انتخاب کنید به عبارت دیگر فیوزهای نوع B را انتخاب کنید. با استفاده از این فیوزها در صورت بروز اتصالی اول فیوز داخل جعبه می‌پرد.

کاربرد جعبه فیوز

 کاربرد جعبه فیوز

جعبه فیوزها به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارند به وفور مورد استفاده همگان قرار می‌گیرند، از جمله مزیت‌های این تابلو برق‌ها ایجاد امنیت برای ساکنین ساختمان و یا راحتی کار برق‌ کار به هنگام برق کشی می‌باشد. اما مهم‌ترین ویژگی و مزیتی که برای این تابلو برق‌ها می‌توان نام این است که در صورت بروز هر گونه در یک سر خط، تنها مسیر آن سر خط از مدار خارج می‌شود و در سایر مسیرها برق جریان خواهد داشت.

این جعبه موجب می‌شود که برق‌کار به راحتی بتواند که عیب سیم کشی ساختمان را رفع کند و حتی یک شخص ساده که اطلاعات جزئی هم داشته باشد می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد. کاربرد دیگر این جعبه فیوز تامین کردن برق تمام وسایل و تجهیزات داخلی یک ساختمان می‌باشد به همین دلیل تمام مصرف کننده‌ها به وسیله یک سیم این جعبه متصل می‌شوند. البته ناگفته نماند که جریان برق ورودی به این جعبه مینیاتوری توسط کابل 3*4 برای کنتورهای 25A و یا یک کابل 3*6 برای کنتورهای 32A به صورت مستقیم از کنتور اصلی تامین می‌شود. می‌توانیم بگوییم که این جعبه‌ها در هر ساختمان یک جزء بسیار مهم می‌باشند و در صورت عدم استفاده از آن‌ها برق کشی ساختمان ناقص خواهد بود.

معمولا این جعبه‌ها را در انواع مختلفی همچون یک پل و دو پل، سه پل، چهار پل برای ولتاژها و جریان‌های متفاوت طراحی و تولید شده‌اند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و نوع کاربری آن‌ها، این جعبه‌ها را خریداری کنید، جعبه‌ای که خریداری می‌کنید باید به راحتی نصب شوند و طراحی زیبا و کاربر پسندی داشته باشند.

انواع جعبه فیوز دربرق ساختمان 

انواع جعبه فیوز در برق ساختمان 

از این جعبه‌ها به عنوان یک تجهیز حفاظتی از آن یاد می‌شود بنابراین لازم است که در هر خانه‌ای این تابلو برق کوچک و کاربردی وجود داشته باشد. فرقی نمی‌کند که چه نوع جعبه فیوزی استفاده می‌کنید در هر صورت فیوزهایی که داخل آن‌ها هستند وطیفه دارند که مدارهای برق را در برابر اتصالات کوتاه محافظت کنند. در واقع فیوزها در صورت بروز هرگونه خطایی همچون اتصال سیم‌های نول و فاز و یا اضافه بار در مدار برق وظیفه دارند از مدار برق محافظت کنند. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم این جعبه‌ها در شکل‌ها و ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای مشخصه‌ها و کاربردهای خاص خود می‌باشند.

در واقع تقسیم بندی این جعبه‌ها بر اساس متریال به کار رفته در آن‌ها به دو صورت فلزی و پلاستیکی می‌باشد. اما در حالت کلی جعبه فیوز در دو نوع توکار و روکار وجود دارند که از نظر شکل و طرح و متریال بکار رفته در آن‌ها باهم متفاوت خواهند بود. اساسا جعبه فیوزهای روکار جعبه‌هایی هستند که معمولا در فضای داخلی و خارجی ساختمان نصب می‌شوند و نسبت به نوع جعبه‌های توکار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفتنی است که نوع توکار این جعبه‌ها کاربرد و قابلیت‌های خاص نوع روکار را ندارند و معمولا برای موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر در مجتمع‌های تولیدی و اداری و صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جعبه‌ها در برابر ضربه، سرما، حرارت، و حتی فشارهای خارجی بسیار مقاوم می‌باشند و طول عمر آن ها بسیار بالا است.  

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*