انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی

با گسترش تکنولوژی روزافزون، استفاده از انواع تابلو برق صنعتی را در محیط‌های مختلف صنعتی، مسکونی، تجاری و اداری شاهد هستیم. این ابزار مهم حفاظتی یکی از مهم‌ترین تجهیزات برقی است که به کنترل و مدیریت مصرف برق کمک بزرگی می‌کند. درون آن از یک الی چند کلید، تجهیزات کنترلی، اندازه‌گیری و حفاظتی وجود دارد. با اجرای تابلو برق، نیرورسانی و توزیع برق بر اساس استانداردهای لازم انجام می‌شود و بیشتر مواقع آن را در مسیر ورودی برق ساختمان نصب می‌کنند.

 در واقع این تابلو مرکز اصلی سیستم برق‌رسانی ساختمان‌های مختلف است. در مواقع خطرساز مانند افزایش بار، به حالت خودکار فعال می‌شود و از ورود برق به داخل جلوگیری می‌کند؛ بنابراین نصب آن، سلامت لوازم برقی را تأمین و از بروز شوک الکتریکی به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

 تابلو های برقی از تجهیزات مختلف مانند کلیدها، دستگیره‌ها و نمایشگرها تشکیل می‌شود. احتمال برق‌گرفتگی را به شدت کاهش می‌دهد و با اهداف مختلف قابل‌اجرا است. این تابلو ها بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته زیر تقسیم شده‌اند:

  • تابلو برق فشارضعیف

 همان‌طور که نام این تابلو پیدا است، برای ولتاژهای کمتر از ۱۰۰۰ ولت استفاده می‌شود. این تابلو دارای تجهیزات و دستگاه‌های قطع و وصل فشارضعیف است که دستگاه‌های کنترلی، حفاظتی و تنظیم‌کننده نیز دارد. برای تهیه آن، می‌توانید دو نوع ایستاده کشویی و ایستاده ثابت را در بازار مشاهده کنید.

  • تابلو برق فشار متوسط

 این تابلو دارای ولتاژ بین ۱۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ ولت است که بخش‌هایی همچون بدنه، کلید، تجهیزات کنترلی، رله، لوازم اندازه‌گیری، کنتاکتور فشار متوسط، باس‌بار طراحی می‌شود. این تابلو به‌محض تشخیص هر گونه تغییر در سرعت جریان، مدار را از کار می‌اندازد. بدین شکل، احتمال رخ‌دادن مشکلات خطرساز را کاهش می‌دهد.

 کاربرد تابلو برق فشار متوسط در زمینه‌های مختلف مانند روش و خاموش‌سازی جریان برق، سوئیچینگ جریان‌های خازنی، قطع جریان اتصال کوتاه و سوئیچینگ جریان‌های قیاسی دیده شده است.

  • تابلو برق فشارقوی

 این تابلو مناسب سیستم‌های دارای ولتاژ بیشتر از ۳۶ کیلوولت است. در طراحی این تابلو از قطع‌کننده‌های مدار ولتاژ بالا استفاده می‌شود. در صورت افزایش شدت‌جریان بر اثر عملیات سوئیچینگ در مدار، به‌خوبی کنترل می‌کند و به حفظ سیستم‌های برقی می‌پردازد.

 زمانی که سطح ولتاژ مدار با تغییر جریان تولید شده تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، استفاده از ابزاری جهت کنترل جریان ضرورت دارد. با استفاده از تابلو برق‌های فشارقوی امنیت‌مدار ارتقا می‌آید و خیالتان بابت کنترل سیستم آسوده می‌شود.

 انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

 انواع تابلو برق از نظر مکان نصب

 تابلو برق از نظر محیط نصب به مدل‌های مختلف تقسیم شده‌اند. باتوجه‌به شرایط نصب، می‌توانید تابلو مناسب را تهیه کنید:

  • تابلو برق بیرونی

 تابلو برق‌های بیرونی مناسب فضای باز طراحی شده است. این تابلوها در برابر تغییرات جوی به‌خوبی عمل می‌کند و دارای طراحی خاص است. یکی از ویژگی‌های مهم آن، اجرای ورق حداقل دو میلی‌متری در ساخت است. همچنین قابلیت قفل را دارد و از دسترسی افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند. باتوجه‌به نیاز، ثبت سفارش تابلو برق بیرونی تا اعلاده ۴۰ سانتی‌متری و ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متری امکان‌پذیر است.

 معمولاً این سبک تابلو را در شهر مشاهده کرده‌اید که روی سکوهایی به ارتفاع ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر نصب می‌شود. اپراتور از قسمت جلو تابلو به تجهیزات داخلی دسترسی پیدا می‌کند و رنگ‌آمیزی تابلو بسیار بادوام است و در برابر نور آفتاب به‌راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد.

  • تابلو برقی درونی

طراحی تابلو برقی درونی به‌گونه‌ای است که در فضاهای داخلی و سرپوشیده نصب می‌شود و به سبک‌های مختلف همچون ایستاده، با درب دسترسی از جلو، با درب دسترسی از دو طرح و دیواری در بازار موجود است. این دسته از تابلو برق‌ها از ورقه‌ای به قطر ۲ میلیمتر طراحی شده است که درون آن اسکلت نگهدارنده وجود دارد. نبشی‌های آهنی یا پروفیلی نیز داخل بخش‌های مختلف تابلو محکم‌سازی شده است.

 انواع تابلو برق از نظر کاربرد

 از دیگر دسته‌بندی‌های تابلو برق می‌توان بر اساس نوع کاربرد اشاره کرد. این نوع دسته‌بندی کمک می‌کند باتوجه‌به عملکرد و محل نصب، تابلو مناسب انتخاب شود:

  • تابلو برق توزیع

 این تابلو برق مناسب مکان‌هایی است که به توزیع و جمع‌آوری انرژی الکتریکی نیاز است. ابعاد مختلف تابلو با طراحی‌های متفاوت تولید می‌شود و بیشتر مواقع، شبکه سراسری به‌عنوان ورودی و مصرف‌کننده به‌عنوان خروجی بیان خواهد شد.

 کاربرد تابلو برق توزیع در زمینه ماشین‌آلات و تابلوهای دیگر بسیار زیاد است. تقسیم‌بندی جریان در این تابلو بر اساس اندازه کابل، شینه‌های مسی و سیستم حفاظت به کمک ادوات مختلف مانند MCCB و MCCB انجام می‌شود.

  • تابلو برق کنترل

 این تابلو برق‌ها به کمک تجهیزات به بررسی سیستم می‌پردازند. در مواقع ضروری، اپراتور تغییرات لازم را اعمال می‌کند و نیازهای شبکه را رفع خواهد کرد.

 انواع تابلو برق از نظر کاربرد

 انواع تابلو برق از نظر ایستایی

 تابلو برق از نظر ایستایی به سه مدل ایستاده، دیواری و تابلو فشارضعیف کشویی تقسیم‌بندی‌شده است. در موارد زیر به معرفی هر کدام می‌پردازیم:

  • تابلو برق ایستاده

 این تابلو به حالت ایستاده نصب می‌شود و برای اجرا یا جداسازی آن نیازی به قطعه یا سازه دیگر نیست. از این مدل برای موتورخانه استفاده می‌شود و برای اجرا نیاز به تکیه‌گاه ندارد.

  • تابلو برق دیواری

 این تابلو روی دیوار اجرا می‌شود و علاوه بر این، نصب آن درون دیوار امکان‌پذیر است. در واقع، به تابلوهای قابل‌نصب روی دیوار، روکار گفته می‌شود و تابلوهای نصب درون دیوار به توکار معروف است.

  • تابلو فشارضعیف کشویی

 این تابلو در زمینه‌های مختلف همچون صنعت برق، تابلوهای توزیع و مدارات کاربرد فراوانی دارد. از نظر ساختار، به دو مدل ورودی و خروجی تقسیم شده است. در بخش خروجی آن، تعداد مشخصی کشو وجود دارد و علاوه بر این، تجهیزاتی همچون کلیدها، بی‌متال و کنتاکتور درون تابلو تعبیه شده است.

سخن پایانی

 انواع تابلو برق با توجه به شرایط و مکان اجرا، در دسته بندی‌های مختلف طراحی شده که مهم‌ترین دسته‌بندی آن بر اساس سطح ولتاژ است. برای نصب و مراقبت از هر کدام، باید توجه و دقت کافی داشته باشید و قبل از خرید حتماً نسبت به رعایت استانداردهای لازم در طراحی آن مطمئن شوید. همچنین تجهیزات درون تابلوها، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، اما هدف نصب تابلو، حفظ وسایل الکتریکی و کنترل تغییرات جریان است.

تابلو پاور ارائه‌دهنده انواع تجهیزات برق صنعتی است که تمام این تجهیزات را با کیفیت و عملکرد فوق العاده‌ای به مشتریان ارائه می‌دهد. 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*