انواع تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط چیست

تابلو برق فشار متوسط (تابلو برق صنعتی) به گروهی از تجهیزات الکترونیکی محصورشده در سازه گفته می‌شود و عمدتاً از جنس فلز هستند. این گروه درکل دارای نوع‌های مختلف کلیدها، فیوزها، ترانس‌ها و قطع کننده‌های جریان برق است. تابلو برق فشار متوسط برای مراقبت، کنترل و جداسازی مناسب تجهیزات الکترونیکی از یکدیگر، استفاده می‌شود. تابلوهای برق فشار متوسط معمولاً در تمامی سامانه‌های توزیع و انتقال جریان برق و همچنین در حوضه‌های صنعتی یا تجاری با سایزهای نسبتاً متوسط و بزرگ یافت می‌شوند. این نوع از تابلو برق‌ها انواع گوناگونی دارند که در جدیدترین مدل آن برای حفظ حداکثر امنیت از گازهای SF6 داخل محفظه تابلو برق استفاده می‌شود. رایج‌ترین و محبوب‌ترین جنس تابلو برق فشار متوسط، نوع فلزی آن است که همه‌ وسایل موردنیاز آن در محفظه‌های مخصوصی قرار می‌گیرد.

تابلو برق فشار متوسط علاوه بر جلوگیری از آتش‌سوزی تجهیزات الکترونیکی بخش داخل خود، وظیفه هدایت مناسب جریان‌های الکترونیکی را به تأسیسات گوناگون بر عهده دارد. در کل این نوع از تابلوها با محدود نمودن سامانه جریان الکترونیکی به نحوۀ درست و ایمن، از افراد و وسایل الکترونیکی به نحو احسنت پشتیبانی می‌کنند. ضمناً تابلو برق فشار متوسط به‌صورت حداکثر ولتاژ برقی که می‌تواند سرویس‌دهی کند، می‌تواند گروه‌بندی شود:

?به‌عنوان‌مثال، تابلو برق فشار متوسط 17 کیلوولت (حداکثر درجه ولتاژ) معمولاً در ولتاژهای برقی گوناگونی فعالیت می‌کند ازجمله؛ 14.47 کیلوولت، 15.20 کیلوولت، 15.80 کیلوولت و 16.14 کیلوولت. اصولاً تابلوهای برق فشار متوسط در بازه‌های از قبل تعیین‌شده ولتاژ، مسئول تأمین جریان برق و قطع و وصل مدار اصلی هستند.


شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه تابلو پاور از انواع تابلو برق صنعتی و تابلو برق ایستاده و محصولات دیگر دیدن نمایید.?

همچنین برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


تابلو برق فشار متوسط چیست

تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط در کل قابلیت‌های بسیاری را در اختیار افراد می‌گذارد و در هنگامی‌که افراد متخصص تصمیم به استفاده از تابلوهای برق فشار متوسط برای به‌کارگیری در مدارهای برقی تأسیسات صنعتی می‌گیرند، باید نخستین کار مدنظر آن افراد، ایمنی تابلو برق باشد. در تابلوهای برق فشار متوسط از معروف‌ترین گازهای موجود (هگزا فلورید گوگرد) در ساخت آنان استفاده می‌شود و ویژگی نصب این تابلو را نیز راحت‌تر می‌کنند و همچنین بازه کاری را بدون به وجود آمدن هرگونه آسیب یا خطری فراهم می‌کنند.

اصولاً تابلوهای برق فشار متوسط که گازهای گوناگونی در جهت زیادشدن ایمنی در آن‌ها استفاده می‌شود به‌وسیله‌ی دستگاه‌های پیشرفته و دقیق در سطح زیرین زمین توسعه پیدا می‌کنند و این کار باعث کارایی بیشتر و زیادشدن بازه ولتاژ برقی این نوع از تابلوها با رعایت اصول ایمنی خواهد شد. از دیگر ویژگی‌هایی که تابلو برق فشار متوسط در اختیار مهندسین می‌گذارد، پایین بودن درجه حرارتی است که در موقع فعالیت و برقراری جریان برق تشکیل می‌شود و علاوه بر موارد فوق این نوع از تابلوها از مقاومت زیادی در مقابل دست‌کاری‌های اضافی و بی‌جا برخوردار هستند.

?ضمناً در تابلو برق فشار متوسط از شش لایه محافظتی برای عایق‌بندی سطح درونی این نوع تابلو استفاده‌ شده و از تجهیزات و وسایل اصلی مورد کاربرد در این نوع از تابلوها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑️کابل‌های ورودی

☑️کنتاکتورها

☑️کلید زمین

☑️فیوزها

☑️کلید قطع بار

☑️کلید تیغه‌ای

☑️رله‌های حفاظتی

☑️مدارشکن‌ها

تجهیزات اصلی تابلو برق فشار متوسط

انواع تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق‌های فشار متوسط با توجه به نوع کاربرد و ساختار درونی‌شان می‌توانند در انواع موارد زیر طبقه‌بندی شوند:

1️⃣تابلو برق فشار متوسط عایق گاز GIS: این گروه از تابلو برق فشار متوسط شامل محفظه‌های بسته‌ای است که با سولفور هگزا فلورید یا ترکیبی از SF6 پرشده است. محفظه‌های بسته آن با گاز، قابلیت نصب و تنظیم را آسان‌تر نموده و سبب اشغال ظرفیت کمتری از فضا می‌شود. تابلوهای برق عایق گاز با توجه به استاندارد ANSI C38.61 آزمایش و طراحی می‌شوند.

2️⃣تابلو برق فشار متوسط متال کلد: این تابلو برق‌ به‌وسیله‌ی استاندارد IEE C38.20 طراحی گشته و این نوع استاندارد به متد‌های مختلف تولید تابلو برق ولتاژ متوسط اشاره داشته كه در آن ‌همه‌ وسایل الکترونیکی در محفظه‌های فلزی شکل جدا از هم قرار گرفته‌اند و از جمله این موارد می‌توان به باس‌های ابتدایی و پایانی، ابزارهای اندازه‌گیری و سوئیچ‌ها اشاره کرد.

سطح ولتاژ برق برای تابلو برق‌های Metal Clad از 7 کیلوولت تا 40 کیلوولت متغیر است. تابلوهای متال کلد دارای سه کلید قطع کننده مدار برق برای راحتی و آسایش در نگهداری هستند و اغلب در نیروگاه‌ها و خطوط منتقل‌کننده برق مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

3️⃣تابلو برق Metal Enclosed: تابلوهای محصورشده با فلز یا تابلو Metal Enclosed طبق استاندارد IEE C38.20 تعریف‌شده است. تابلو برق‌های Metal Enclosed دارای تجهیزات محافظتی مانند؛ مدار قطع کننده مدار، انواع ترانس‌ها و فیوزهای برق هستند. همچنین این وسایل را می‌توان در محفظه‌های مشترک نیز تنظیم و نصب کرد و لزومی به جدا کردن آن نیست. تابلو برق‌های متال انکلوزد معمولاً در حوضه‌های صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند.

محفظه‌های تابلو برق فشار متوسط

اصولاً تابلو برق فشار متوسط در محفظه‌هایی با ویژگی‌های گوناگون هم برای کاربردهای درونی و هم برای فضای آزاد موجود است. معمولاً این محفظه‌ها برای قرارگیری و نصب نیاز به دسترسی از بخش عقب و جلودارند. محفظه‌هایی که تنها برای دسترسی به قسمت جلو طراحی‌شده‌اند، نیز می‌توانند از قسمت عقب هم به شکل عمود به روی یک دیوار نصب شوند. این نوع از محفظه‌ها با دسترسی از بخش جلو در مقایسه با تابلوهای برق ساده و معمولی از قیمت کمتر و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در محیط برخورد دارند. ابعاد محفظه‌ انواع مختلف تابلو برق‌ها مانند: ✔️تابلو برق فشار ضعیف، ✔️فشار متوسط و فشارقوی، ✔️تابلو برق صنعتی، ✔️تابلو برق ایستاده، ✔️تابلو برق پاور متفاوت است و بستگی به متراژ و ظرفیت محیط موردنظر برای نصب دارد.


پیشنهاد مطالعه⏪⏪ تابلو برق آسانسور


تابلو برق‌های فشار متوسط هوشمند IED

قرار دادن تجهیزات و وسایل الکتریکی به‌روز و هوشمند مانند: ✔️مدارهای قطع کننده برق هوشمند، ✔️رله‌ها ✔️حس‌گرها ✔️مترهایی که در ارتباط با ریزپردازنده‌ها هستند، می‌توانند تابلوهای برق ولتاژ متوسط را هوشمندتر کند. این عمل می‌تواند در طراحی‌های به‌روز و شیک این نوع تابلو برق‌ها و همچنین با پیشرفت استراتژیک آن، می‌تواند مؤلفه‌های ویژه‌ای را در دستگاه‌های تابلو برق فشار متوسط ایجاد کند. ضمناً تابلو برق‌های پیشرفته یا تحت پوشش شبکه به اپراتورها و تأسیسات این قابلیت را می‌دهند که از شیوه‌های پیشرفته ابررایانه‌ها و کامپیوترها که می‌تواند انبوه بسیاری از اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کنند و دانش عملیاتی را درباره‌ی سامانه توزیع برق ارائه دهد، برای بهبود عملکرد عملیاتی و بهره‌وری آن استفاده کنند.

تابلو برق‌های فشار متوسط هوشمند IED

تابلوی فشار متوسط کمپکت

شرکت تابلو پاور برای تولید تابلوهای فشار متوسط کمپکت از دانش‌های فنی گوناگونی مانند؛ ✔️علم یا دانش فنی تابلو برق‌های فشار متوسط کشویی Uni Gear، از محصولات شرکت ABB ✔️همچنین از علم فنی شرکت Schneider استفاده می‌کند. این نوع از تابلوها اکثراً در پست‌های توزیع برق و پست‌های از پیش‌ساخته مثل (کیوسک) کاربرد دارند و شامل فناوری‌های جدید با ضریب ایمنی و اطمینان بسیار زیاد شده و کاربری فوق‌العاده راحتی نیز دارند. ضمناً ظرفیت و حجم این نوع از تابلوها نسبت به دیگر تابلوهای برق فشار متوسط ساده پایین‌تر است و به همین علت افراد بسیاری از آن‌ها استقبال می‌نمایند. همچنین تابلو فشار متوسط کمپکت یکی از جدیدترین و خلاق‌ترین انواع تابلوهای برق فشار متوسط در دنیا است.

?از مزیت‌های تابلو فشار متوسط کمپکت می‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. دارای محفظه‌های خروج گاز در صورت بروز آتش‌سوزی یا انفجار
  2. دارای محفظه جدا براي مدارهای فرمان
  3. ساختار محکم در برابر جرقه‌های داخلی
  4. مراقبت در هنگام تماس با بخش‌های برق‌دار
  5. آسان بودن در حمل‌ونقل و جابه‌جایی و نصب آسان این نوع تابلو به دلیل ابعاد و وزن كم
  6. حداكثر امنیت برای افراد در حين كار
  7. كوچك بودن سایز تابلوها و درنتیجه كاهش ظرفیت پست
  8. عدم نياز به نگهداری و تعميرات
  9. قابليت توسعه و پیشرفت در مرور زمان
  10. دارای سامانه‌های ارت منظم به دلیل گالوانيزه بودن اسكلت
  11. قابليت نصب انواع ترانس‌های جريان و ولتاژ
  12. امكان نصب سيستم خودکار

 تابلوی برق فشار متوسط کمپکت AIS

تابلوهای برق فشار متوسط کمپکت از نوع Air Insulated Swich یا به‌اختصار AIS از جریان هوا به شکل عایق‌بندی اطراف باس‌بارها استفاده می‌کنند. تجهیزات موردنیاز این نوع از تابلو برق در خلأ یا فضای گازی قرار دارند. تابلوهای فشار متوسط AIS از تعدادی سلول مجزا به وجود آمده که در کارخانه یا محل پست به هم وصل می‌شوند. این نوع تابلوها نسبت به تابلوهای سنتی یا قدیمی از کاربری فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و از منظر امنیت نیز از ساختار و مدل‌های مختلفی تشکیل‌شده‌اند؛ معمولاً این نوع از تابلو برق‌ها به‌صورت مجموع C+C+V+M و C+C+V و C+C+F ساخته و عرضه می‌شوند.

☑️سلول c مجهز به سکسیونر قابل قطع و سکسیونر ارت است.

☑️سلول f مجهز به سکسیونر قابل قطع فیوزدار و سکسیونر ارت خروجی است.

☑️سلول v مجهز به سکسیونر قابل قطع و رله‌های ثانویه با دو عدد ترانس جریان حفاظتی است.

☑️سلول m مجهز به لوازم اندازه‌گیری مانند؛ دو ترانس ولتاژ و سه ترانس جریان سلول‌های قابل قطع است.

این نوع از تابلو برق‌ها از اجزای گوناگونی تشکیل‌شده که به شکل فشرده در اطراف هم و کمپکت قرار می‌گیرند و به‌ وسیله‌ یک بدنه ایزوله شده و مستحکم محافظت می‌شوند و سپس با جریان‌های هوا پر می‌شوند.

?در اصل اجزای گوناگون تابلو برق‌های فشار متوسط AIS به‌صورت زیر است؛

  1. ایزولاتورها یا سکسیونرهای الکترونیکی
  2. شینه‌های الکتریکی که به‌صورت هادی جریان اصلی برق‌کار می‌کند.
  3. کلیدهای زمین
  4. دژنکتورها و مدارشکن‌ها
  5. ترانس‌های جریان برق برای اندازه‌گیری میزان جریان برق
  6. ترانس‌های ولتاژ برای اندازه‌گیری مقدار ولتاژ

تابلوی فشار متوسط کمپکت

تابلوی برق فشار متوسط کمپکت GIS

اکثراً در تابلوهای فشار متوسط کمپکت از مدل GIS از گاز SF6 (گاز سولفور هگزا فلوئورید) به‌صورت عایق اطراف باسبارها استفاده شده و وسایل موردنیاز مثل ابزار کلید زنی نیز در پیرامون محیط گازی قرار می‌گیرند و این عمل منجر به طراحی تابلوهایی کاملاً جمع‌وجور و مناسب می‌شود. اصولاً ساختار کلی این تابلوها به شکل منظم و یکپارچه است و برای مکان‌هایی با شرایط آب و هوایی بسیار آلوده یا مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تابلو فشار متوسط کمپکت جی ‌ای اس در جهت محافظت از سوئیچ‌های خطوط جریان برق و ترانسفورماتور نیز استفاده می‌شود.

?در قسمت زیر به چند نمونه از مزیت‌های تابلوی فشار متوسط کمپکت GIS اشاره می‌شود:

  1. کوچک بودن این تابلوها ازلحاظ سایز و گرفتن اندک فضای موجود
  2. ضریب ایمنی بسیار زیاد
  3. مناسب برای ناحیه‌های صنعتی و شرجی
  4. عدم نیاز به تعمیر یا سرویس‌دهی

معمولاً این نوع از تابلوها به‌عنوان یک واسطه دی‌الکتریک برای خاموش کردن قوس تشکیل‌شده در طی فرایند جداسازی تماس استفاده می‌شوند و ازآنجایی‌که گاز SF6 از نیروی دی‌الکتریک بسیاری برخوردار است، مسافت عایق نیز می‌تواند باریک‌تر باشد. یکی از ضروری‌ترین نکات در ارتباط با تابلوهای کمپکت GIS، کنترل فشار گاز داخل محفظه است. در کل همه‌ وسایل در اطراف بقیه اجزای داخل تابلو جای می‌گیرند و به همین علت باید یک سامانه پایش گاز در این نوع از تابلوهای فشار متوسط نیز نصب شود: که شامل ✔️سامانه‌های هشداردهنده، ✔️تریپ‌های خودکار ✔️قفل اتوماتیک در صورت نشتی گاز است.

نوع عایق‌بندی مورد کاربرد در تابلو برق فشار متوسط

در اصل فضاهای درون محفظه تابلو برق فشار متوسط، محیط‌های عایق نامیده شده که برای مراقبت از وسایل دارای جریان الکترونیکی مانند؛ باس، بوش، و ……… استفاده می‌شوند. اصولاً هوا رایج‌ترین و متداول‌ترین عایق در این نوع از تابوها است. عایق‌های گاز و سیال، قدرت دی‌الکتریک بیشتری را ایجاد می‌کنند تا به‌وسیله‌ آن ساختارهای داخلی تابلو برق کوچک‌تر به نظر برسد؛ همچنین مایعات یک مزیت سردکننده نیز تشکیل می‌دهند. هوا کاربردی‌ترین عایق و کم‌هزینه‌ترین آن است و عایق هوا معمولاً شامل مقاومت دی‌الکتریک پایینی است و برای مقاومت در مقابل اثرات قوس الکترونیکی کافی نیست و عایق‌بندی گاز، مقاومت دی‌الکتریک بیشتری نسبت به عایق هوا دارد.

مایعات در مقایسه با گاز و هوا از قابلیت دی‌الکتریک بیشتری برخوردار بوده و مزیت خنک کردن دستگاه را هم به ارمغان می‌آورد. ضمناً از انواع گوناگون مایع‌ها برای عایق‌بندی برق در تابلو برق‌های فشار متوسط، ترانسفورماتورها و دیگر دستگاه‌های مربوطه نیز استفاده می‌شود و بسیار ضروری است که مایعات تعیین‌شده با محیط‌ زیست سازگار بوده و ضد آتش باشند.

☑️عایق‌های روغن معدنی نیز یک عایق بر اساس نفت است و نسبتاً کارایی و سازگاری خوبی دارند و شامل قابلیت‌های عایق الکترونیکی قابل‌اعتمادی‌تری نسبت به دیگر عایق‌ها هستند.

☑️عایق سیال E200 یک مایع غیر سمی، غیرقابل تجزیه، زیست تجزیه‌پذیر، بر اساس پلی‌استر و با ویژگی فیزیکی و حرارتی بسیار خوب است.

☑️عایق E200 در تابلو برق فشار متوسط تا منفی 28 درجه سانتی‌گراد نیز استفاده می‌شود؛ ضمناً نقطه اشتعال آن بیش‌تر از 250 درجه سانتی‌گراد است.

سخن آخر

اگر قصد خرید آسان و مطمئن، انواع تابلو برق صنعتی را دارید با کارشناسان تابلو پاور در تماس باشید و یا با مراجعه به سایت www.tablopower.ir از انواع محصولات ما دیدن فرمایید. 

09121947929☎️

 پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مقاله تابلو برق فشار متوسط با ما به اشتراک بگذارید. ✏️

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*