انواع لوله فلکسیبل

انواع لوله فلکسیبل

بکارگیری کابل‌ها و سیم‌ها برای ساختمان سازی وپروژه‌های عمرانی ازاهمیت بخصوصی برخوردار است. امروزه الکتریسیته قسمت جداناپذیر ازخانه‌هاودفاتر می‌باشد، چراکه برق یک نیازمشترک و اجتناب ناپذیر برای زندگی آسوده است. به منظور استفاده از برق و الکتریسیته در ساختمان‌ها به کابل کشی درون ساختمان برای انتقال برق به نقاط مختلف نیاز است و برای اینکه بتوان از سلامت کابل‌ها و سیم‌های ساختمانی اطمینان حاصل نمود، بایستی از ابزارآلاتی مانند لوله‌های فلکسیبل استفاده کرد تا ازهرنوع آسیب از جمله گرمای شدید، رطوبت و حتی خوردگی که ممکن است کابل‌ها و سیم‌هاراتهدیدکند ممانعت به عمل آورد.

آن‌ها را به عنوان یک روکش محافظتی برای سیم‌ها و کابل‌ها می‌شناسند. اما به صورت کلی لوله‌ فلکسیبل، یک کانال فلزی با سطح مقطع گرد است. لوله‌هایی بلند، سبک وزن و انعطاف پذیر که به منظور حافظت از سیم‌ها و کابل‌ها در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده واقع می‌شود. نام دیگر این لوله‌ها، لوله خرطومی فلزی می‌باشد. شیوه‌ استفاده از این لوله‌ها و نصب آن‌ها به این صورت است که برای بستن لوله‌ فلکسی به دیوار از بست‌های ویژه‌ این کار استفاده می‌گردد و بست‌ها با توجه به لوله‌ی فلکسی مورد استفاده سایزهای گوناگونی دارند. سایزهای استاندارد لوله‌های فلکسیبل که همان قطر مقطع آن‌ها می‌باشد در اندازه‌های 11،13 ، 16، 21، 25، 29، 36، 42 و 48 میلی‌متری در دسترس هستند. لازم به ذکر است که بایستی متناسب با نوع پروژه، اندازه و وزن کابل‌ها سایز فلکسی انتخاب شود.

از جمله مزایا این نوع لوله‌ها می‌توان به مواردی مانند ✔️طول عمر بالا ✔️انعطاف پذیری لوله‌های فلکس ✔️وزن کم ✔️دفع رطوبت ✔️مقاومت در مقابل کشش ✔️چرخش بالای لوله هنگام نصب و علاوه بر این ✔️محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها در مقابل اشعه‌های مضر خورشید ✔️مقاوم در مقابل محیط‌های اسیدی و قلیایی ✔️قابلیت تحمل فشار بالا ✔️تخلیه‌ خودکار الکتریسیته ساکن ✔️نصب و راه اندازی آسان لوله‌های فلکسی اشاره کرد.

 


شما می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه تابلو پاور از انواع لوله فلکسیبل و تابلو برق‌ صنعتی و محصولات دیگر دیدن نمایید.

همچنین برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


انواع لوله فلکسیبل1

انواع لوله فلکسیبل

لوله فلکسیبل یا لوله فلکسی, لوله خرطومی شکل فلزی و منعطف است که به منظور پوشش و محافظت از کابل‌های شبکه و برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این لوله‌ها اغلب برای محافظت از کابل‌ها در محیط‌های بیرونی و صنعتی استفاده می‌شود. لوله فلکسیبل از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی و درونی آن از آلومینیوم لمینیت ساخته شده و لایه میانی آن از عایق پلی اتیلن است. لوله‌های فلکسیبل به علت داشتن خصوصیت‌هایی از جمله انعطاف پذیری، حمل و نصب آسان بسیار مورد توجه و اقبال عموم قرار گرفته است. به‌کارگیری این قطعات به طور معمول برای کابل‌ها در محیط‌های بیرونی و صنعتی مرسوم است.

?لوله‌های فلکسی، به دو دسته‌ کلی زیر تقسیم می‌شوند:

✅لوله فلکسیبل روکش‌دار PVC: به طور معمول ازلوله فلکسی روکش‌دار به منظور محافظت از کابل‌ها در محیط‌های باز یا مرطوب و علاوه بر این در کابل کشی برای نصب دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که روکش پی وی سی لوله فلکسی‌های روکش دار قابلیت خود خاموش شونده دارند، نگرانی‌ای در ارتباط با آتش گرفتن کابل کشی دوربین مداربسته باقی نمی‌ماند.

✅لوله فلکسی بدون روکش: این مدل ازلوله فلکسی روکش پلاستیکی پی وی سی ندارد، در نتیجه کاربرد آن اغلب در محیط‌های داخلی است.

?با توجه به نوع کاربرد می‌توان نوع دیگری از انواع لوله‌ فلکسیبل را نیز معرفی کرد:

✅لوله فلکسیبل هوایی: به کارگیری این نوع خرطومی‌ها در دهه‌های اخیر در پروژه‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و مسکونی کاربرد بسیاری داشته است. از لوله فلکسیبل هوایی به منظور تخلیه هوای فن دستگاه‌های ماینر نیز استفاده می‌شود.

✅لوله فلکسیبل فلزی: جنس این گونه از لوله‌ها، به طورکامل فلزی است. از آن‌ها برای سیم‌کشی‌های برق داخل سوله‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این در محل‌های دیگری که امکان زیر پا بودن خرطومی وجود دارد، به کارگیری این نوع لوله‌ها، رایج است.

لوله فلکسیبل هوایی

لوله فلکسیبل هوایی

کانال فلکسیبل یک لوله برای تهویه هواست که می‌تواند برای تهویه آسان‌تر هوا در انواع پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد. لوله فلکسیبل هوایی باتوجه به مزایایی که دارد، دربسیاری ازمحل‌های دشوار که امکان به کارگیری لوله‌های سخت نیست، با استفاده از لوله‌های دارای انعطاف به آسانی پروژه را راه‌اندازی نمود. در دهه اخیر براساس ساختار منحصربه‌ فرد انواع لوله فلکسیبل هوا، بکارگیری لوله‌های انعطاف پذیر هوا در پروژه‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و مسکونی به شدت رواج یافته است.

لوله فلکسیبل هوا در صنایع گوناگون به خصوص صنعت تهویه مطبوع، صنعت چوب، واحدهای تولیدی کارخانجات، معادن، مراکز پزشکی، آزمایشگاهی _بهداشتی، اتاق‌های تمیز و باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، فست فودها، کافی شاپ‌ها، پاساژها، فضاهای فرودگاهی، گل‌خانه‌ها، انبارها، چاپخانه‌ها، کارخانجات نساجی قابل استفاده است. ساختار تشکیل دهنده‌ی بدنه‌ انواع لوله فلکسیبل هوایی برای مصارف گوناگون، باتوجه به المان‌هایی ازجمله فشار، دما، سایندگی، خورندگی و میزان سختی شرایط محیطی متفاوت می‌باشد. به همین علت لوله‌های انعطاف پذیر فلکسیبل هوایی با خصوصیات متنوع، حتی برای تخلیه هوای فن دستگاه‌های ماینر تولید و عرضه می‌شود.

صنایع تولیدکننده‌ این ابزار، لوله فلکسیبل هوایی را در اندازه و ابعاد متفاوتی تولید می‌کنند، چرا که برای مکان‌ها و دستگاه‌های گوناگون به ابعاد و پوشش‌های مختلفی از این ابزار نیاز است. به طور مثال می‌توان دیواره لوله فلکسیبل هوایی از جنس آلومینیوم و یا از جنس آلومینیوم با روکشی از پی وی سی باشد. قطرهای گوناگونی ازاین لوله‌ها وجود دارد که بسته به سفارش مشتری نیز می‌تواند قابل تغییر باشد. لوله‌های فلکسیبلی که حاوی آلومینیوم هستند، دارای دو لایه داخلی و خارجی می‌باشند، لایه داخلی ترکیبی از آلومینیوم و پلیمر پلی‌استر است و لایه خارجی دارای عایق است. عایقی که بر روی بخش بیرونی این لوله‌ها قرار دارد، در مقابل انواع فشار و حرارت مقاومت ایجاد می‌نماید و از خروج یا نشتی هوا نیز جلوگیری می‌کند.

لوله فلکسیبل فلزی

لوله فلکسیبل فلزی

لوله فلکسیبل فلزی یکی از انواع لوله‌های محافظ و پوشش دهنده سیم‌ها و کابل‌ها به حساب می‌آید. می‌توان به وسیله این تجهیزات، در محیط‌های گوناگون داخلی و خارجی، از سیم‌ها و کابل‌ها به شکل مطلوبی محافظت نمود. لوله‌های فلکسی در دو نوع روکش دار و بدون روکش تولید و در بازار ارائه می‌شوند. محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها، همواره یکی از دغدغه‌های مهم مهندسان بوده است. اینکه از چه لوله‌هایی استفاده نمایند، یااینکه چه نوع تجهیزاتی برای محافظت ازآن‌ها ضروری و لازم است. لوله فلکسیبل فلزی راباید یکی ازپر استفاده‌ترین تجهیزات به شمار آوریم، که به منظور پوشش‌ دهی و محافظت ازکابل‌ها مورداستفاده قرارمی‌گیرد. لوله فلکسیبل فلزی مستحکم از فلز فشرده تهیه شده و در سیم‌کشی داخل سوله‌ها، مکان‌هایی که امکان زیرپابودن خرطومی می‌باشد، به کار می‌رود.

لوله فلکسی فلزی یا لوله فلکسیبل فلزی به شکل خرطومی است و بسیار منعطف می‌باشد. از این نوع لوله‌ها هم می‌توان برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق استفاده کرد، هم برای محافظت از کابل‌های شبکه مطلوب هستند. از آنجا که خصوصیات ویژه‌ای دارند، اغلب برای محیط‌های بیرونی مناسب بوده و در محیط‌های صنعتی نیز به کار می‌روند. بی‌شک به کارگیری هر نوع لوله‌ای در محیطهای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها، مزایای منحصر به خود را دارد. اما اینکه چرا لوله فلکسیبل فلزی در مقایسه با سایر نمونه‌های لوله، همچون لوله گالوانیزه، لوله خرطومی نسوز ازمحبوبیت بالاتری برخوردار می‌باشد، به علت ویژگی‌های این نوع لوله‌هاست.

لوله فلکسیبل فلزی از وزن بسیارسبکی برخورداربوده و در مقابل ارتعاشات بسیارمقاوم می‌باشد. ازطرف دیگر این لوله‌ها استحکام کششی فوق‌العاده بالایی دارند. علاوه براین در زمان نصب می‌توان به دلیل انعطاف پذیری بالا، آن‌ها رابه هرحالت و شکلی در آورد. چنین مزایایی منجر شده تا از لوله فلکسیبل فلزی درمحیط‌های تجاری، اداری، مسکونی نیزاستفاده شود.

لوله فلکسیبل روکش دار PVC

لوله فلکسیبل روکش دار  PVC

لوله فلکسیبل روکش دار از جمله لوله‌های پرکاربرد در صنعت است. از این لوله در تاسیسات الکتریکی، محیط‌های سرشار از گرد و خاک و رطوبت بسیار، تابلوهای برق، برق رسانی به سیستم‌های تهویه مطبوع، خطوط انتقال داده، محافظ فیبرهای نوری و برقراری اتصال بین دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شود. این لوله‌ها بسیار منعطف بوده و از سیم‌ها و کابل‌ها در مقابل فشار و ضربه محافظت می‌نمایند. این لوله‌ها به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که به آسانی بر روی آن‌ها سر لوله پلاستیکی و یا درپوش پلاستیکی به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به درون آن‌ها، نصب گردد. لوله‌های فلکسیبل روکش دار اغلب از ورق آلومینیوم با سطح مقطع مربعی و به شکل مارپیچ تولید می‌شوند.

این لوله‌ها مشابه لوله خرطومی فلزی هستند با این تفاوت که بر روی آن‌ها یک لایه روکش پلاستیکی که اغلب از جنس پی وی سی است، استفاده می‌شود. این روکش از لوله وعلاوه براین از کابل‌ها و سیم‎‌ها در مقابل رطوبت، گردوخاک و دیگر عواملی که به لوله یا سیم‌ها و کابل‌ها آسیب می‌رسانند، محافظت می‌کند. مرسوم‌ترین کاربرد آن‌ها در نصب دوربین‌های مدار بسته می‌باشد. از مزیت‌های این نوع لوله‌ها می‌توان به قیمت مناسب آن‌ها و محافظت در مقابل رطوبت و آب اشاره کرد. به طور معمول کارایی این لوله‌ها زمانی است که کابل‌ها در زیر زمین قرار است، نصب شوند.

مهم‌ترین ویژگی برجسته لوله فلکسیبل روکش دار، انعطاف‌ پذیری آن است. به صورت کلی این گروه از تجهیزات به نحوی طراحی شده‌اند که افزون بر استحکام بسیار بالا، انعطاف پذیری بسیار مناسبی نیز داشته باشند. این خصوصیت لوله فلکسیبل روکش دار موجب می‌شود تا از این لوله‌ها بتوان در محیط‌های پر پیچ و خم به آسانی استفاده کرد. به این صورت با استفاده از لوله‌های خرطومی در تاسیسات برقی ساختمان‌ها و صنایع، نیازی به خریداری و به کارگیری اتصالات مختلف نخواهد بود.

لوله فلکسیبل بدون روکش

لوله فلکسیبل بدون روکش

لوله فلکسیبل فلزی به منظور حفاظت از سیم و حتی کابل در محیط‌های باز و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این این محصول در سیستم‌های روشنایی، تابلوهای برق، محافظت فیبرنوری، سیستم‌های تهویه مطبوع، خطوط انتقال داده، کف وسقف‌های کاذب، سیستم‌های نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته، اتصال بین انواع ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات و … کاربرد دارد. لوله فلکسیبل فلزی در دو مدل روکش دار و بدون روکش و در سایزهای ۱۰۰، ۷۵، ۶۳ ، ۵۲ ، ۴۸ ، ۴۲ ، ۳۶ ، ۲۹ ، ۲۵، ۲۱،۱۶ ، ۱۳ ،۱۱ ، ۹ تولید و عرضه می‌شود.

برای لوله کشی برق ساختمان، برق صنعتی‌، کابل کشی دوربین مداربسته به کار می‌رود. تنها تفاوت لوله فلکسیبل بدون‌ روکش و روکش دار در این است که در لوله فلکسیبل بدون روکش از پوشش و محافظ PVC  استفاده نشده و به همین علت مقاومت کمتری دارند که مطلوب است در محیط‌های داخلی از آن‌ها استفاده شود، چرا که آسیبی آن‌ها را تهدید نکند. این گونه لوله‌ها به علت انعطاف پذیری بالایی که دارند، مناسب به کارگیری در مکان‌های نا هموار و پر پیچ و خم هستند.

از این لوله‌ها برای مخفی نمودن و محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برقی در ایستگاه‌های سوخت گیری بنزین و گاز، اتصال بین ماشین آلات و تجهیزات کارخانه‌ها استفاده می‌کنند. برای بستن لوله فلکسییل بدون روکش به دیوار از بست‌های ویژه‌ی این کار استفاده می‌شود که با توجه به لوله فلکسیبل مورد نظر سایزهای گوناگونی دارد. پس باید مطابق سایز لوله فلکسی مورد استفاده بست نیز در همان سایز تهیه شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*