تابلو برق بیمارستان

تابلو برق بیمارستان

تابلو برق‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع بیمارستانی، تابلو برق صنعتی و… اشاره کرد که در این مطلب نوع بیمارستانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در بسیاری از موارد در بیمارستان‌ها یعنی اتاق‌هایی مثل اتاق CCU، اتاق عمل جراحی، اتاق ICU با وجود نشتی جریان ممکن است که شوک الکتریکی از سمت زمین به بیمار وارد شود؛ البته که این احتمال افزایش داده می‌شود برای این که بیمار دچار این شوک‌های الکتریکی نشوند از تابلو برق بیمارستان استفاده می‌شود. وظیفه این تابلو برق‌ها فقط و فقط کنترل نشتی جریان نیست، بلکه در زمان عبور از حد استاندارد جریان هم اعلام هشدار می‌دهد؛ در حقیقت از ترانس ایزوله برای کنترل ولتاژهی الکترواستاتیکی، بالا بردن امنیت استفاده می‌کنند. 

تابلو برق ایزوله بیمارستان معمولاً به صورت توکار نصب می‌شود که برق تک فاز به آن وارد می‌شود و ابعاد مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. توان‌هایی که برای این تابلو برق‌های بیمارستانی در نظر گرفته می‌شود، 5KVA ،10KVA ،15KVA ،20KVA خواهند بود. در واقع ترانس‌های ایزوله قدرت کلی سیستم را بهبود می‌بخشند، با سطح بسیار بالایی ایزولاسیون را انجام می‌دهد، اتصال به زمین بسیار مطمئنی را ایجاد می‌کند، از بارهای غیر خطی ممکن است که تداخلاتی به‌وجود بیاید که این ترانس ایزوله موجب پالایش تداخلات می‌شود. در حالت کلی این تابلو برق بیمارستانی موجب می‌شود که تمام پرسنل مخصوصاً بیماران از گرفتاری به شوک‌های الکتریکی در امان باشند.

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

تابلو برق ایزوله بیمارستانی

نحوه عملکرد تابلو برق ایزوله بیمارستان

تابلو برق ایزوله

این تابلو برق به علت این که امپدانس کمی دارد، می‌تواند که در محدوده طراحی شده انتقال توان را به‌خوبی انجام دهد. در حقیقت عایق‌بندی مناسبی در تابلو برق ایزوله بیمارستان انجام می‌شود و بین اولیه و ثانویه ارتباط الکترونیکی وجود ندارد؛ به همین دلیل به طور کامل از عبور ولتاژ AC جلوگیری خواهد کرد. اگر این ترانس ایزوله را در محدوده فرکانسی ۵۰ هرتز طراحی کنند، برای فرکانس‌های بالا آمپدانس بالا به‌وجود می‌آید؛ در این صورت نویزهایی که از دستگاه‌ها نشات می‌گیرند، به شکل دو طرفه می‌شوند. 

اگر هسته ترانس به اشباع برود مانع از عبور کردن فرکانس‌های بالا می‌شود که از هر عامل یا صاعقه‌ای نشات می‌گیرند. زمانی که بین اولیه و ثانویه ارتباطی وجود نداشته باشد، عملاً موجب از بین رفتن ارتباط بین ثانویه و زمین می‌شود. در حقیقت مفهومی به‌نام فاز و نول در قسمت ایزوله یا ثانویه وجود ندارد؛ بنابراین هیچ کدام از سیم‌ها موجب برق گرفتگی نمی‌شوند. اگر در شبکه یعنی در مکان‌هایی که نویزهای شدید یا اختلالاتی وجود داشته باشد، بهتر از ترانسفورمرهایی همچون SINGLE SHIELD و SHIELD DOUBLE استفاده کنید.

تابلو برق تجهیزات بیمارستانی

شیت‌های نقشه برق اتاق عمل بیمارستان

🔶 نقشه روشنایی عمومی در رابطه به سقف اتاق‌ها (در واقع سه اتاق ریکاوری، اتاق عمل، راهروی وردی را شامل می‌شود)؛ البته به‌همراه تغذیه چراغ مخصوص عمل Surgical lighting و محل نصب

🔶 نقشه سوکت‌ها این نقشه شامل مواردی همچون سوکت‌های مخصوص x-ray و تابلو پریزهای برق

🔶 پلان سیستم‌های اعلان حریق

🔶 پلان معکوس سقف اتاق‌ها، چراغ‌های مخصوص عمل، نحوه چیدمان چراغ‌های روشنایی، کانال تهویه، سینی کابل، کانال‌های هوای تازه

🔶 دیاگرام تابلوها این مورد شامل دیاگرام خطی تابلو برق ایزوله مربوط به تغذیه سوکت‌های x-ray، دیاگرام خطی تابلو برق ایزوله برای هر اتاق، تابلو اصلی تغذیه کننده بخش

از جمله مهم‌ترین کارهایی که مهندسین در تأسیسات برق و مکانیک در این فضا باید در نظر بگیرند محل نصب دریچه‌ها، چیدمان صحیح چراغ‌ها، تعیین محل عبور کانال‌ها و… در نقشه پلان معکوس تجهیزات سقف است که ارائه شده است. حتماً موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

✅ در بخش جراحی تمام کلیدهای برق و سوکت‌ها در ارتفاع ۱۵۵ سانتی‌متر از کف نصب شوند.

✅ به صورت جداگانه تغذیه سوکت‌های xray را از تابلو ایزوله مخصوص به خودش بکشید.

✅ در هر اتاق کلید روشنایی عمومی باید بیرون یا در نزدیکی در ورودی در ارتفاع ۱۵۵ سانتی‌متر نصب شود.

✅ در این چنین مکان‌هایی برای تجهیزات الکتریکی بایستی که همبندی اضافی اجرا شود.

خطرات استفاده از تابلو برق ایزوله بیمارستان

در استفاده از تابلو برق ایزوله (تابلو برق بیمارستانی) یک نکته بسیار مهم وجود دارد که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید، میزان جریان نشتی است. این میزان جریان نشتی توسط LIM نمایش داده می‌شود. زمانی که میزان جریان نشتی بالا باشد و آلارم مانیتور جریان نشتی به صدا در می‌آید، بایستی که در جهت رفع خطای ایجاد شده اقدام کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید. در بسیاری از مواقع شاهد بوده‌ایم که پس از آلارم دستگاه برای این که از شر صدا خلاص شوند آن را به حالت سکوت در می‌آورند و در پی برطرف کردن خطا هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

تابلو ایزوله
سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تابلو برق بیمارستان» همراهی نمودید. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*