تابلو برق خانگی تک فاز

تابلو برق خانگی تک فاز

تابلو برق خانگی تک فاز یکی از تجهیزات پرکاربرد جهت تأمین و توزیع برق در منازل، فروشگاه‌ها، کارگاه و… است. این ابزار از تجهیزات مختلف ساخته شده است و برای کنترل و توزیع برق در سیستم‌های تک فاز کاربرد فراوانی دارد. معمولاً در ساختمان‌های مسکونی امکان اجرای تابلو به حالت سه فاز و تک فاز وجود دارد و بدنه آن‌ها به سه مدل ایستاده، توکار و روکار قابل اجر است. نوع تک فاز آن، با اختلاف ولتاژ ۳۸۰ ولت بین هر فازها و ۲۲۰ ولت، بین هر فاز و نول روبرو می‌شود.

ویژگی‌های تابلو برق تک فاز شامل ولتاژ ۲۳۰ ولت، نیازمند دو سیم برای تکمیل مدار، بهره‌مندی از یک منبع تغذیه متغیر است. از این ابزار بیشتر برای کولر، پمپ و موتورخانه‌های خانگی و کارگاهی استفاده می‌کنند که نسبت به مدل‌های سه فاز کاربرد کمتری دارد.

کاربرد تابلو برق تک فاز

تابلو برق خانگی برای توزیع برق در ساختمان‌ها طراحی شده است و نیاز انرژی الکتریکی کاربرد را برطرف می‌کند. برای نصب‌ها می‌توان از مدارها کمک گرفت که بدین شکل، امکان جابجایی برق به دستگاه و تجهیزات فراهم می‌شود. کاربرد تابلوهای تک فاز در صنایع مختلف مانند کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز بسیار گسترده و برای انتقال جریان به ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی قابل‌استفاده است. همچنین برای انتقال برق سیستم‌های نورپردازی، تهویه‌مطبوع، تجهیزات مغازه و فروشگاه و کولرها کاربرد زیادی دارد و به‌عنوان تابلو برق صنعتی به‌حساب می‌آید.

با استفاده از تابلو تک فاز می‌توان نیاز به روشنایی محیط‌های مختلف را رفع نمود و برای لوازم آشپزخانه، تجهیزات خانگی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی انتخاب مناسبی است. حضور این ابزار سطح ایمنی را ارتقا می‌دهد و بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کند.

تفاوت اصلی تابلو برق تک فاز و سه فاز

مهم‌ترین تفاوت این دو، در دوام تحویل نیرو است. از آنجا که منبع تغذیه تک فاز دارای اوج و افت ولتاژ است، توانایی روبروشدن با افزایش یا کاهش فشار منبع را ندارد. اما تابلو برق سه فاز، انرژی را با عملکرد بهتر و ثابتی انتقال می‌دهد و در زمینه‌های بیشتری کاربرد دارد. این تابلو برق تنها با یک سیم اضافی سه برابر نسبت به تابلو برق تک فاز می‌تواند برق جابه‌جا کند. همچنین به کمک سه الی چهار سیم، به ماده رسانای کمتری برای انتقال جریان مشخص برق نیاز دارد. در واقع مدل‌های سه فاز انتخاب بهتری برای مراکز تجاری و اداری به‌عنوان منبع تغذیه به‌حساب می‌آیند.

نکات مهم نصب تابلو برق تک فاز

قبل از راه‌اندازی تابلو تک فاز بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید:

  • ابتدا وسایل و تجهیزات لازم را تهیه کنید.
  • دقت به ابعاد و اندازه جایگاه تابلو بسیار مهم است و باید با تجهیزات لازم برای اجرا همخوانی داشته باشد.
  • وسایل ضروری همچون سیم، پیچ‌گوشتی و… را در دسترس قرار دهید.
  • هر بخش تابلو را در محل مناسب قرار دهید و طبق نقشه پیش بروید.
  • میزان جریان خروجی را از تمام جهات بررسی کنید.
  • تمام بخش‌های مختلف تابلو برق به‌خوبی بررسی شود و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.

نکات مهم نصب تابلو برق تک فاز

چگونگی نصب تابلو برق تک فاز

نصب این تابلو برق خانگی در مراحل زیر انجام می‌شود:

۱. در اولین مرحله باید محل مناسب نصب انتخاب شود. محل نصب باید رطوبت کمی داشته باشد و امکان دسترسی به آن فراهم باشد.

۲. انجام اتصالات لازم مانند فاز، نول و زمین بسیار مهم است.

۳. پایه تابلو باید باتوجه‌به سطح محل نصب به‌خوبی محکم‌کاری و برای انجام این کار لازم است از مهاربند یا تیغ به دیوار یا زمین استفاده شود.

۴. نصب سیم فاز و نول از شبکه به اتصالات لازم را بادقت انجام دهید.

۵. متصل‌کردن سیم زمین به پین زمین فراموش نشود.

۶. شاترها باید در محل مناسب داخل تابلو نصب شود.

۷. در آخر، از اجرای اتصالات مطمئن شوید و تمام آن‌ها را آزمایش کنید.

۸. درب تابلو را ببندید تا از دسترسی دیگر افراد به تجهیزات داخل آن جلوگیری شود.

 

 کلام آخر

تابلو برق تک فاز به دلیل بهره‌مندی از تجهیزات الکتریکی مختلف در زمینه‌های مختلف برای سیستم‌های تک فاز استفاده می‌شود. با استفاده از آن، امکان مدیریت و کنترل برق وجود دارد. این ابزار بر پایه استانداردهای الکتریکی قابل‌ساخت است و برای اجرای آن باید از متخصصین حرفه‌ای کمک گرفت. زیرا نصب غیراصولی آن موجب عملکرد نادرست سیستم می‌شود و مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند. فروشگاه تابلو پاور یکی از مراجع فروش تجهیزات برق صنعتی از جمله تابلوبرق سه و تک فاز می‌باشد که تمامی محصولات را با بالاترین کیفیت ارادئه می‌دهد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*