تابلو برق plc

تابلو برق plc

تابلو برق plc در صنایع مختلف کاربردهای خاصی داشته و دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که وجود تولیدکنندگان برتر تابلو برق سبب شده است تا امکان دسترسی به انواع تابلو برق‌ها پی ال سی باکیفیت عالی و قیمت مناسب به‌راحتی امکان‌پذیر گردد.
بحث کیفیت در تابلو برق‌ها، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و می‌تواند سبب جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در محیط‌های مختلف شود، ما در طول متن به معرفی کامل و بررسی کاربردهای انواع تابلو برق plc خواهیم پرداخت و مشخصات و مزیت‌های این محصول را بررسی خواهیم نمود؛ پس اگر جزو کسانی هستید که در محیط کار با این محصولات سروکار دارید و یا قصد خرید تابلو برق plc را دارید در این حالت بهتر است تا انتهای متن همراه ما باشید.

معرفی تابلو برق plc

تابلو برق صنعتی، محفظه‌ای بسته برای نگهداری قطعات و تجهیزات مختلف برقی است. در واقع تابلو برق وظیفه برقرای ارتباط درست بین اجزای لوازم برقی و نیز حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ برق و شوک الکتریکی را برعهده دارد. امروزه انواع مختلفی از تابلو برق‌ها با ویژگی‌های متنوع برای کاربردهای گوناگون طراحی و به بازار عرضه شده‌اند.
تابلو برق plc یکی از پرمصرف‌ترین انواع تابلو برق صنعتی، در کارخانجات و واحدهای تولیدی می‌باشد. واژه plc گرفته شده از کلمه programmable Logic Contorer، به معنای کنترل‌گر منطقی قابل برنامه‌ریزی است.
طی سال‌های اخیر این مدل تابلو برق صنعتی، به یکی از ارکان اساسی سیستم‌های اتوماسیون صتعتی تبدیل شده است.
قابلیت برنامه‌ریزی در این تابلوها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به راحتی و با سرعت بالا بتوانند برنامه‌های کدنویسی شده از کامپیوتر را توسط مدار رابط، به رله‌ها منتقل نمایند.
به طور کلی، اجزای اصلی تابلو برق plc به سه بخش؛ پردازنده (CPU)، ورودی‌ها و خروجی‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.
در واقع این تابلو برق‌ها، سیستم‌های کامپیوتری پیچیده‌ای هستند که دیتاهای ورودی را دریافت کرده و براساس منطق برنامه‌ریزی شده، خروجی‌ها را خاموش و یا روشن می‌کنند.
در هنگام خرید تابلو برق plc، معیارهایی مانند؛ حداکثر ولتاژ جریان برق ورودی، جنس بدنه تابلو، برند تولیدکننده تابلو، مکان نصب، ضد آب بودن بدنه، تطابق‌پذیری و امکان توسعه با امکانات جدید و… را حتما در نظر داشته باشید.
توجه داشته باشید که قیمت خرید تابلو برق plc در رنج وسیعی قرار می‌گیرد. پارامترهایی مانند؛ برند تولیدی تابلو، جنس بدنه دستگاه، محل مورد نظر برای نصب تابلو، حداکثر ولتاژ طراحی شده، نوع استاندارهای بکارگرفته شده در طراحی و ساخت، کیفیت سیم‌کشی، اندازه و ابعاد مدنظر تابلو و… همگی در قیمت نهایی خرید محصول اثرگذار هستند.

کاربرد تابلو برق plc

تابلو برق plc عموما در واحدهای صنعتی و تولیدی برای کنترل و پایش فرآیند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع طراحی و ساخت تابلو برق‌ها بیشتر برای اتوماسیون و خودکارسازی فرآیندهای کنترلی صورت گرفته است.
تابلو برق اتوماسیون یا همان تابلو برق plc، برای ارسال وضعیت‌های گوناگون به مراکز دیسپاچینگ و دریافت داده‌های مختلف کاربرد دارند. کلیه تابلوها به روش‌های مختلف به این تابلو وصل بوده و وضعیت خود را به مرکز کنترل اعلام می‌کنند.
امروزه از این تابلو برق در انواع واحدها و کارخانه‌های صنعتی برای کنترل موتورهای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کنترل پمپ‌ها، چراغ‌ها، فن‌های تعبیه شده در دستگاه‌های بزرگ، سیستم‌های قطع و وصل‌کننده مدار و… استفاده می‌شود.

تابلوبرق پی ال سی.1

مشخصات فنی تابلو برق plc

تابلو برق plc، یکی از پرکاربردترین انواع تابلو برق صنعتی در صنایع و کارخانجات گوناگون است. این تابلو برق انقلابی عظیم را در سیستم‌های اتوماسیون ایجاد گرده و باعث افزایش چشمگیر سرعت کنترل پروسه‌های مختلف شده است. مشخصات و ویژگی‌های فنی این تابلو برق به شرح زیر است:
• این تابلو دارای بدنه بسیار مقاوم با پوشش الکترواستاتیکی است.
• عموما در طراحی و ساخت بدنه این مدل از تابلو برق‌های صنعتی، از فلز آهن استفاده می‌شود.
• پردازنده‌های این تابلو از نوع CPU هستند.
• ورودی و خروجی‌های این تابلو از نوع دیجیتال و آنالوگ است.
• این تابلو دارای چندین تایمر، شمارنده و رله کمکی است.
• دستگیره‌ها و نمایشگرهای این تابلو برق همگی توسط پوشش‌های غیرهادی، عایق‌بندی شده‌اند.
• کلیه قطعات و لوازم بکار گرفته شده در این تابلو اورجینال بوده و مقاومت بسیار بالایی را در برابر رطوبت و ارتعاشات دارند.
• تابلو برق plc قابلیت برنامه‌نویسی سریع و راحت را دارد.
• داشتن حجم قابل برنامه‌ریزی از دیگر ویژگی‌های این مدل تابلو برق صنعتی است.
• اندازه و ابعاد این تابلو برق صنعتی بسته به نوع کاربرد و نیاز مشتری متفاوت است. به همین علت شرکت‌های فروش این تابلو پس از ثبت سفارش از مشتری اقدام به طراحی و ساخت آن می‌کنند.

مزایای تابلو برق plc

استفاده از تابلو برق plc در واحدهای صنعتی و تولیدی مزیت‌های بیشماری دارد. در این بخش به برخی از مهم‌ترین این مزایا اشاره شده که به شرح زیر است:
• کار کردن و استفاده از این تابلو برق‌های صنعتی بسیار ساده و آسان است.
• تابلو برق پی ال سی باعث افزایش سرعت روند فرایندهای مختلف می‌شود.
• این مدل تابلو برق‌ها دارای قابلیت نرم‌افزاری هستند لذا به راحتی می‌توان برنامه‌ی آن‌ها را تغییر داد.
• به علت نداشتن هیچگونه قطعه و لوازم متحرک، این تابلوها قابلیت اطمینان بالایی دارند.
• میزان مصرف برق در این مدل تابلوها نسبت به انواع دیگر، نسبتا پایین است.
• تعمیر و نگهداری این مدل از تابلو برق‌های صنعتی بسیار آسان می‌باشد، لذا تعمیر و نگهداری آن توسط افراد مبتدی کاملا قابل یادگیری است.
• تابلو برق plc، در کنترل و بررسی پروسه‌های پیچیده و دشوار می‌تواند کمک بسیار شایانی را به کاربران نماید.
• قابلیت ارتباط‌دهی با انواع سیستم‌های کامپیوتری از ویژگی‌های ممتاز این مدل از تابلو برق‌ها است.
• این تابلو برق دارای قابلیت طراحی و برنامه‌نویسی بسیار آسانی می‌باشد.
• کیفیت بالای لوازم بکار رفته در طراحی و ساخت این تابلو برق‌ها، سبب افزایش طول عمر مفید استفاده از آن شده است. همچنین، استهلاک و خراب شدن مکانیکی در این تابلو برق اتفاق نمی‌افتد.
• تابلو برق plc، برخلاف تابلوهای دیگر سبب ایجاد نویز و سروصدا نمی‌شود.
• این تابلو برق‌ها قابلیت نصب و راه‌اندازی ساده و آسانی را دارا هستند.
• این مدل از تابلو برق‌های صنعتی، قابلیت پیدا کردن و شناسایی خطا را دارند.
• برنامه‌ریزی شمارنده تایمر و مقایسه‌کننده این مدل از تابلوهای برقی به راحتی انجام می‌شود.
• کنترل سیگنال‌های آنالوگ و نیز برنامه‌نویسی کنترل حلقه بسته از دیگر ویژگی‌های این مدل تابلو برق‌ها است.

🟠 معرفی و آشنایی با جعبه فیوز مینیاتوری🟠

سخن پایانی

تابلو برق پی ال سی از رایج‌ترین انواع تابلو برق صنعتی، در صنایع تولیدی مختلف است. در طراحی این مدل تابلو برق پی ال سی قطعه کنترلگر قابل برنامه‌ریزی یا همان plc، برای بررسی و کنترل صحیح انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی استفاده شده است.
همانطور که در متن نیز اشاره شد، توجه به برند تولیدی این تابلو در هنگام خرید بسیار ضروری است. خرید از برندهای نامعتبر این وسیله باعث ایجاد خطاهای سیستمی زیاد، آسیب دیدن قطعات الکتریکی کنترل شده با تابلو برق و آسیب دیدن قطعات داخلی خود تابلو می‌گردد. لذا توصیه می‌شود که خرید تابلو برق plc، را از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه تابلو پاور انجام دهید.

بروزرسانی در تاریخ 9 اسفند 1401

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*