تجهیزات برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی

قبل از بررسی تجهیزات برق صنعتی باید بدانید که برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ برق صنعتی همان جریان برق موجود در یک کارخانه یا کارگاه صنعتی است.تجهیزات تابلو برق مختلف بوده و داشتن شناخت کافی در رابطه با وظایف هرکدام از تجهیزات بسیار مهم می‌باشد و می‌تواند سبب انجام کار به بهترین شکل ممکن گردد، وظیفه تابلو برق‌ها کنترل کردن تجهیزات استفاده شده در سیستم به صورت اتوماتیک و یا دستی می‌باشد که معمولاً از تابلو برق‌ صنعتی جهت کنترل سیستم‌های مختلف در اماکن گوناگون استفاده می‌گردد. در لیست زیر چند نمونه از رایج‌ترین تجهیزاتی که در انواع تابلو برق‌ها استفاده می‌شود بیان شده است:

کلید حرارتی

• کنتاکتور
• ترانس سیتی
• کلید اتوماتیک
• کلید مینیاتوری
• فیوز
• کلید فیوز
• بی‌متال
• کلید ولت‌متر
• و…

در حالت کلی تجهیزات تابلو برق بسیار متنوع بوده و کوچک‌ترین قطعات نیز مهم‌ترین وظیفه‌ها را می‌توانند به عهده داشته باشند که تمام این تجهیزات باید به صورت استاندارد و به وسیله افراد حرفه‌ای در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان از این سیستم جهت کنترل سیستم‌های دیگر استفاده کرد.

اجزا اصلی تابلو برق به تفکیک ولتاژ

در صورت کلی تابلو برق‌ها را برحسب ولتاژ در ۳ دسته مختلف قرار می¬گیرند:
• تابلو برق‌هایی که دارای ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت هستند در دسته تابلو برق با فشار ضعیف قرار می‌گیرند.
• تابلو برق‌هایی که دارای ولتاژ بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت دارند در دسته تابلو برق با ولتاژ متوسط قرار می‌گیرند.
• همچنین تابلو برق‌هایی که دارای ولتاژ بالای ۳۶۰۰۰ ولت هستند جزو تابلو برق‌هایی با فشارقوی هستند.

هدف اصلی استفاده از این تابلو برق‌ها حفظ ایمنی افراد و تجهیزات در اماکن مختلف می‌باشد که اجزاهای اصلی تابلو برق‌ها برحسب تفکیک ولتاژ متفاوت بوده و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که به‌صورت لیست‌وار در ادامه متن بیان شده است.

فیوزها
وظیفه اصل فیوزها محافظت از مدار در مقابل اتصال کوتاه و همچنین اضافه بار می‌باشد، در واقع هنگامی‌که جریان بیش از حد مجاز باشد ممکن است فیوز دچار سوختگی گردد.

کلیدهای مینیاتوری
عملکرد کلیدهای مینیاتوری مشابه با فیوز در تابلو برق می‌باشد در واقع این کلیدهای مینیاتوری دچار سوختگی نمی‌گردند و امکان راه اندازی مجدد در سیستم وجود دارد.

بی‌متال
وظیفه اصلی بی‌متال حفاظت از موتورهای سه فاز در مقابل افزایش دما در مدار می‌باشد.

کلیدهای حرارتی
وظیفه اصلی کلیدهای حرارتی در انواع تابلو برق‌ها حفاظت از موتورهای الکتریکی در مقابل‌عدم تعادل در حرارت و جریان است.

کلیدهای آر سی دی
مهم‌ترین وظیفه کلیدهای آر سی دی محافظت از افراد در مقابل برق گرفتگی می‌باشد که در صورت ایجاد هرگونه نشتی در جریان این کلیدها سبب قطع جریان در مدار می‌شوند.

•‌ پوش باتن
با استفاده ازپوش باتن به راحتی می‌توان امکان وصل و قطع جریان را به صورت دستی در تابلو برق انجام داد.

چراغ سیگنال
وظیفه اصلی این چراغ‌ها مشخص کردن وضعیت روشن یا خاموش بودن بخش‌های مختلف تابلو برق می‌باشد.

چراغ هشدار
در صورت بروز هرگونه مشکل به راحتی با استفاده از چراغ هشدار می‌توان اعلام خطر کرد که معمولاً این چراغ‌ها دارای سیستم هشدار صوتی هستند.

تایمر
با استفاده از تایمرها به راحتی می‌توان کنترل دقیق‌تری بر روی ارسال سیگنال به بخش‌های مختلف در تابلو برق داشت.

ترمینال
مهم‌ترین وظیفه ترمینال ایجاد ارتباط در بین بخش داخلی و بخش بیرونی می‌باشد.

میکروسوئیچ
میکروسوئیچ‌ها در مقابل فشار حساس بوده و امکان قطع و وصل کلیدها در فشارهای مختلف را ممکن می‌کنند.

پی ال سی
پی ال سی‌ها وظیفه بررسی کارکرد بخش‌های مختلف سیستم را بر عهده داشته و برحسب برنامه‌ای که برای آن‌ها مشخص شده است واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند.

داکت کابل
هدف استفاده از داکت محافظت از سیم‌ها و کابل‌های مورد استفاده در تابلو برق می‌باشد که این داکت‌ها از آسیب رسیدن به سیم‌ها جلوگیری می‌کنند.
تمام موارد بیان شده جزوه تجهیزات تخصصی بوده که در داخل تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته بندی تجهیزات برق صنعتی

در حالت کلی تجهیزات برق صنعتی در دسته بندی‌های مختلفی همچون کنترل صنعتی، ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی، هیدرولیک، پنوماتیک، حرارتی، ترموکوپل و… قرار می‌گیرند. در حالت کلی این دسته بندی‌ها بسیار به هم نزدیک هستند به صورتی که گاهی اوقات تفکیک کردن آن‌ها سخت می‌شود. برای مثال مبدل‌ها، انواع سنسور، ترانسمیتر فشار را در نظر بگیرید برخی فکر می‌کنند که در دسته اتوماسیون صنعتی و برخی دیگر فکر می‌کنند در دسته تجهیزات ابزار دقیق هستند. گفتنی است که تمام دسته بندی‌های گفته شده به نوبه خود شامل زیر گروه‌ها و قطعات بسیار زیادی هستند. بنابراین باید دسته‌بندی کردن تجهیزات صنعتی را راحت‌تر کنیم؛ در حالت کلی تجهیزات برق صنعتی به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

🟠 معرفی و آشنایی با چراغ سیگنال تابلو برق 🟠

فشار کم
✅ فشار متوسط
✅ فشار زیاد

تجهیزات برق صنعتی

کاربرد برق صنعتی

بدون شک بیشترین کاربرد برق صنعتی به دو حیطه صنعت و صنایع مختلف بر می‌گردد. برای این که تجهیزات صنعتی مختلف به راحتی روشن و خاموش شوند به جریان الکتریکی احتیاج است. این نیاز مهم از طریق برق صنعتی قابل اجراء خواهد بود. به همین دلیل غیر فعال‌سازی و فعال سازی، کنترل و مدیریت تجهیزات صنعتی یا ماشین آلات صنعتی مختلفی از طریق برق صنعتی امکان‌پذیر خواهد بود. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به مواردی همچون هیترهای صنعتی، سنگ شکن‌ها، هیترهای صنعتی، دستگاه‌های برش، نوارهای نقاله و… اشاره کرد.

انواع تجهیزات برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی شامل موارد زیادی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کنتاکتور

کنتاکتور از جمله پرکاربردترین قطعات الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی با توان بالا برای قطع و وصل مدار استفاده می‌شود. این قطعه یک کلید مغناطیسی است که همچون کلیدهای سه فاز مجهز به سه کنتاکت اصلی هستند. در ساختار این کلید دو هسته U و E شکل وجود دارد که یکی از آن‌ها ثابت و دیگری متحرک است. هنگامی که جریان الکتریکی از هسته الکترومغناطیسی عبور می‌کند یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. تغییری که در این نیروی تولید شده توسط الکترومغناطیسی باعث می‌شود که وضعیت کنتاکت مشخص شود. این کنتاکتورها در ظرفیت توانی مختلف و مدل‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. کنتاکتور بر خلاف کلیدهای اتوماتیک به منظور قطع شدن جریان اتصال کوتاه تولید نشده است.

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک یک تجهیز حفاظتی است که به منظور حفاظت از دستگاه‌ها و تجهیزات برقی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های صنعتی، سیم و کابل‌های مدار، مدارات روشنایی مراکز مسکونی و صنعتی و… از جمله این تجهیزات هستند. در ساختار کلیدهای اتوماتیک رله‌هایی وجود دارد که وظیفه خاص خود را انجام می‌دهند. کلیدهای اتوماتیک پس از قطع مدار در هنگام خطا به سرعت آماده به کار می‌شود.

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یکی دیگر از تجهیزات برق صنعتی است که با نام فیوز مینیاتوری هم شناخته می‌شوند. این تجهیز باعث می‌شود که یک مصرف کننده در برابر اضافه بار یا اتصال کوتاه محافظت شود. از آن جایی که این کلید خودکار است بعد از این که قطع می‌شود می‌تواند مجددا به حالت مدار باز برگردد. کلیدهای مینیاتوری را نمی‌توان تنظیم کرد و به دو صورت حرارتی و مغناطیسی عمل می‌کنند. در حالت کلی این کلیدها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها در شرایط مختلف برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حقیقت برای محافظت کردن از این کلیدها از جعبه فیوز ایتفاده می‌کنند. این جعبه فیوز قادر است که کلید را در برابر پارامترهای مختلفی همچون حرارت، رطوبت، نور خورشید، سردی، آتش سوزی و… محافظت کند. البته برای محافظت از تجهیزات برق صنعتی از تابلو برق‌ صنعتی استفاده می‌شود. این تابلو برق علاوه بر محافظت از تجهیزات می‌تواند جان افراد را در برابر برق گرفتگی محافظت کند. تابلو برق‌های صنعتی هم به نوبه خود انواع مختلفی دارند که در مکان‌هایی با برق صنعتی استفاده می‌شوند.

کلید حرارتی

این مدل تجهیز برق صنعتی از بی‌متال و فیوز مینیاتوری تشکیل شده است که با استفاده از آن می‌توان موتور را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه به صورت همزمان محافظت کرد. این کلیدها با مشاهده اضافه بار یا اتصال کوتاه الکتروموتور را از منبع قطع می‌کند. این کلیدها به کلیدهای MPCB هم معروف هستند و قابلیت قطع زیر بار را دارند. این کلیدها به منظور روشن و خاموش شدن الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌شوند. کلیدهای حرارتی مجهز به شستی قطع وصل یا همان ۰.۱ هستند. البته برای تست سالم بودن این کلید از کلید تست استفاده می‌کنند. در واقع این قطعه همچون بی‌متال‌ها مجهز به درجه تنظیم جریان هستند. درجه این کلید معمولا ۱۰ درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم می‌شود.

وظایف تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی به راحتی می‌تواند در یک سیستم برقی ارتباط منظم و درستی را در بین قطعات مختلف ایجاد نماید، امروزه در تمام کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و اماکن مختلف از انواع تابلوهای برق صنعتی استفاده می‌شود. در حالت کلی تابلو برق‌های صنعتی به صورت محفظه‌های مقاوم هستند که تمام قطعات و تجهیزات جهت کنترل در بخش‌های مختلف در داخل این محفظه قرار می‌گیرند و معمولاً جنس محفظه‌ها از فلز یا کامپوزیت می‌باشند و تمام تجهیزات الکترونیکی که داخل این محفظه قرار می‌گیرند نقش مهمی را در بحث کنترل جریان در بخش‌های مختلف یک واحد را دارند که این تابلو برق‌های صنعتی دارای دسته بندی‌های مختلف بوده و هر کدام دارای قطعات اصلی خاص و ویژگی‌های مخصوص می‌باشد و امکان استفاده در محل‌های گوناگون را دارد.

کلید مینیاتوری

• از مهم‌ترین وظایف تابلو برق‌های صنعتی می‌توان به توزیع و تأمین برق مورد نیاز در بین تجهیزات و وسایل مختلف در اماکن گوناگون اشاره کرد.
• وظیفه دیگر تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت کنترل دستگاه‌های مختلف در یک واحد می‌باشد.
• همچنین محافظت از تجهیزات خاص در مقابل عوامل خارجی از وظایف دیگر تابلو برق‌های صنعتی است.
• لازم به ذکر است که کنترل توزیع جریان در یک ساختمان و توزیع جریان به صورت مساوی و محافظت از بخش‌های مختلف جزو وظایف دیگر تابلو برق‌های صنعتی می‌باشد.

اهمیت قطعات و تجهیزات تابلو برق

اهمیت قطعات و تجهیزات تابلو برق فوق‌العاده زیاد بوده و بروز کوچک‌ترین مشکلی در هر قسمت از قطعات می‌تواند باعث مشکلات جدی گردد. پس همیشه باید در بحث انتخاب تجهیزات تابلو برق نهایت دقت را داشت و سعی کرد با کیفیت‌ترین محصولات را خریداری نمود که خوشبختانه امروزه حضور عرضه‌کنندگان معتبر سبب شده است تا امکان دسترسی به انواع تجهیزات و قطعات تابلو برق صنعتی به راحتی امکان‌پذیر باشد. همواره عرضه‌کنندگان معتبر از طریق وب‌سایت‌های رسمی خود تمام تجهیزات و قطعات تابلو برق را با قیمت بسیار مناسب و همراه با تضمین عرضه می‌کنند.

سخن پایانی

تمام کسانی که به صورت تخصصی در زمینه برق فعالیت می‌کنند و قصد خرید تجهیزات تابلو برق و تجهیزات برقی ساختمان را دارند به راحتی می‌توانند از طریق فروشگاه‌های آنلاین معتبری که وجود دارد اقدام به خرید کنند. برای مثال انواع قطعات مانند انواع سیم‌ها و کابل‌ها، انواع جعبه فیوز مینیاتوری، انواع کلیدها و سایر تجهیزات و وسایل که در تابلوهای برق صنعتی و یا در بحث ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند از طریق فروشگاه‌های آنلاین معتبر به راحتی قابل دسترسی هستند.

بدین ترتیب دیگر هیچ گونه نیازی نیست تا جهت خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز به محل‌های مختلف مراجعه نمایید چون با خرید اینترنتی می‌توانید با مناسب‌ترین هزینه صاحب با کیفیت قطعات شوید و پروژه‌های خود را با اطمینان و بدون بروز مشکل پیش ببرید. تابلو پاور ارائه‌دهنده انواع تجهیزات برق صنعتی است که تمام این تجهیزات را با کیفیت و عملکرد فوق العاده‌ای به مشتریان ارائه می‌دهد. در این مطلب به صورت مختصر راجع به برق صنعتی و کاربردهای آن صحبت کردیم.

تاریخ انتشار 1401/10/26

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*