روش سیم کشی تابلو برق

تابلو‌های داخل ساختمان با توجه به خواستۀ شرکت برق و نوع ساخت و ساز امروزی به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

– تابلوی تقسیم واحد:از این تابلو برای تغذیه مدار‌های روشنایی وپریز و سایر مصارف واحد‌های مسکونی استفاده می‌شود.

– تابلوی عمومی: از این تابلو برای تغذیه مشاعات ساختمان استفاده می‌شود.

– تابلوی اصلی( تابلو کنتور ): این تابلو مربوط به کنتور واحد‌ها و کنتور مصارف عمومی است.

تابلوی تقسیم واحد

تابلوی تقسییم واحد در داخل آپارتمان قرار می‌گیرند و جایگذینی برای جعبه تقسیم‌های پراکنده قدیمی هستند. سیم کشی روشنایی ها، پریز‌های برق و سیستم‌های جریان ضعیف، به صورت کاملا جدا هستند و جدا خط بندی می‌شوند و از تابلو تقسیم تغذیه می‌شوند. برتری این روش برای این است که تنها مسیری که دچار خطا (اتصال) است از مسیر خارج می‌شود و کل ساختمان برق خود را از دست نمی‌دهد.

شرح نقشه‌ی DP (تابلوی تقسیم واحد):

تابلوی DP به وسیله کابل ۴×۳ تغذیه می‌شود که سطح مقطعی به اندازه ۴ میلی متر دارد. کابل از نوع NNY با دولایه عایق پلاستیکی PVC است. نقشه تابلو DP به شکل زیر است:
سیم فاز پس از عبور از فیوز مینیاتوری اصلی، وارد فیوز مینیاتوری هر یک از خط‌ها می‌شود. در خروجی تابلو باید سیم ارت، سیم نول و سیم فازی با عبور از فیوز مینیاتوری قرار گیرد. جریان مجاز برای فیوز‌های روشنایی ۱۰ آمپر و برای پریز‌ها ۱۶ آمپر می‌باشد. برای مصارفی با توان بالا‌تر مانند کولر سطح مقطع سیم با توجه به توان محاسبه می‌شود. چند spare یا رزرو در تابلو واحد برای اعمال تغییرات احتمالی در نظر می‌گیریم.

تابلوی عمومی

برای تامین برق فضا‌های مشترک در ساختمان از جمله راه پله، پارکینگ وحیاط از تابلوی عمومی استفاده می‌شود. این تابلو در محل قابل دسترس و معمولا در طبقه همکف نصب می‌شود.

شرح نقشه GP (تابلوی عمومی):

از کابل ۴ ×۵ میلیمتر مربعی برای تابلو استفاده میشود که شامل ۵ رشته سیم هر کدام ۴ میلی متر مربع است. سه رشته به عنوان سیم فاز، یک رشته سیم نول و سیم دیگر ارت در نظر گرفته میشود. پس از ورود کابل اصلی به تابلو ایتدا از گلید گردان عبور می‌کند تا بتوان تابلو را بصورت دستی نیز کنترل کرد. برای روشنایی فیوز‌های ۱۵ آمپری و سیم ۱.۵ میلیمتر مربعی در نظر گرفته می‌شودو برای پریز‌ها ازسیم به قطر ۲.۵ میلیمتر مربعی با فیوز ۱۶ آمپری استفاده می‌شود. اگر ساختمان دارای آسانسور و موتور خانه باشد تابلو سه فاز در نظر گرفته می‌شود. کابل مربوط به آسانسور ۴ ×۴ میلی متر مربعی و جریان فیوز ۱۶ آمپر در نظر گرفته می‌شود.

تابلو کنتور

کابل اصلی برق ساختمان ابتدا وارد این تابلو می‌شودو این تابلو تامین کننده همه واحد‌ها و تابلوی عمومی خواهد بود. محل قرار گیری این تابلو عموما در ورودی ساختمان است.

شرح نقشه MDP (تابلوی کنتور)

این تابلو دارای برق سه فاز با کابل ۶× ۱ +۱۰ × ۳ میلی متر مربعی است. سیم فاز ایتوا وارد فیوز‌ها میشوند. محل نصب فیوز‌ها درست در ورودی کابل اصلی است. مصرف همه کنتور‌های ها باید به صور مساوی بین فاز‌های ۲، ۱ و ۳ تقسیم شود. سه خروجی کلید فیوز هم باید هر یک به شینۀ جداگانه‌ای مجهز باشند تا بتوان ورودی هر یک از، کنتور‌ها را پس از تقسیم بین فاز ها، به این شینه‌ها متصل کرد. سیم کشی داخل کابین حتما باید بصورت منظم انجام شود واز داکت‌ها پلاستیکی برای نظم دادن به داخل کابین استفاده می‌شود. برای کنتور سه فاز از کابل ۴ رشته‌ای و برای کنتور‌های تک فاز از کابل دورشته‌ای استفاده می‌کنیم.

فاصله گذاری‌ها

فاصله گذاری‌ها مابین جعبه فیوز، پریزها، آیفون و کلید‌ها استاندار‌های خااصی را دنبال می‌کنند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:
-فاصله کلید‌های برق از کف ۱۱۰ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتی متر است.
-فاصله آیفون از کف ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی متر است.
-فاصله پریز‌ها از کف ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است.
برای سیم کشی ساختمان حتما باید از تجهیزات با استاندارد مناسب استفاده کرد، چون کیفیت تجهیزات بکار طول عمر تجهیزات بکار رفته را افزایش می‌دهد و خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. در سیم کشی ساختمان باید نهایت دقت نظر را پیاده کرد چرا که میتوان زمینه بوجود آمدن خطر از میان برود. ودر نهایت باید به این نکته اشاره کرد که سیم ارت نقش اساسی در کاهش خطرات ناشی از برق گرفتگی ایفا می‌کند پس وجود این سیم در دفع خطرات بسیار ضروری است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*