ساخت تابلو برق صنعتی

ساخت تابلو برق صنعتی

ساخت تابلو برق صنعتی : به فضای بسته‌ای که در آن تجهیزات برقی نصب می‌شود تابلو برق صنعتی می‌گویند. الزامی بر فلزی بودن این تابلو نمی‌باشد اما انواع فلزی آن نیز وجود دارند. تجهیزاتی که داخل تابلو قرار دارند به نسبت کاری که تابلو برای آن طراحی شده متفاوت هستند. بسته بودن تابلو از این جهت می‌باشد که از خطر احتمالی جلوگیری شود. تابلو برق صنعتی در صنایع تولیدی و کارخانجات نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می‌کند.
تابلو برق اصولا باعث ایجاد ایمنی و نظم در محیط کاری و ارتباط صحیح میان اجزای یک سیستم برقی می‌شود. با توجه به این امر که کاربرد و استفاده از تابلو برق در صنعت بسیار گسترده است، توصیه می‌شود که مدیران و مهندسین برق فعال در عرصه صنعت، آشنایی کافی با تابلو برق صنعتی را داشته باشند تا احتمال بروز بحران کاهش پیدا کند. تابلو برق صنعتی در مکان‌هایی نظیر ایستگاه‌های توزیع، ایستگاه‌های برق، ایستگاه‌های مبدل، ساختمان‌های تجاری و سازمانی، کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و… استفاده می‌شود.

ساخت تابلو برق صنعتی

اصول ساخت تابلو برق صنعتی

برای ساخت تابلو برق چند کنتوری چهار یا بیشتر به صورت تابلو برق ایستاده یا دیواری به منظور نصب انشعابات با لوازم اندازه‌گیری اتصال مستقیم (با جریان کمتر از صد آمپر) بهتر است که مواردی که ذکر می‌کنیم در نظر گرفته شود: ایمنی تابلو، استحکام تابلو، کاهش تلفات الکتریکی شبکه، زیبایی تابلو و حفظ مبلمان شهری، کاهش امکان سو استفاده از لوازم اندازه‌گیری، نیاز کمتر به تعمیر و نگه‌داری، بهبود شاخص‌های قابلیت اطمینان شبکه، سهولت در حمل و نقل با طراحی بهینه ابعاد تابلو و سهولت در بهره برداری.
هر تابلو برق صنعتی باید به یک کلید اصلی جداکننده که دارای قابلیت قطع و وصل باشد مجهز بوده و جریان نامی این کلید باید حداقل باربر جریان نامی کل تابلو یا مصرف کل تابلو باشد و جریان نامی ایستادگی کلید در برابر اتصال کوتاه نباید کمتر از حداکثر جریان اتصال کوتاه احتمالی در محل نصب باشد.

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی

به طور کلی ساخت تابلو برق صنعتی طی شش مرحله از ایده اولیه تبدیل به محصول نهایی می‌شود. اولین مرحله، طراحی و آماده‌سازی نقشه ایزومتریک و جانمایی می‌باشد. در مرحله دوم که شامل جوشکاری، برش کاری، خم و سوراخ کاری بدنه هست باید بر اساس نقشه‌ای که در مرحله قبل تهیه دیده شد اقدام به برش کاری و ساخت با فولاد ضد زنگ برای بدنه تابلو برق کنیم.
ضخامت فولاد در این مورد به طور معمول بین یک و نیم الی دو و نیم میلیمتر است. تفاوت در این عدد به نوع کاربرد و محل استفاده دستگاه بستگی دارد. سومین مرحله، رنگ کاری بدنه است. رنگ کاری بدنه خود شامل چهار مرحله می‌باشد؛ چربی زدایی، زنگ زدایی، فسفاته کاری و عایق کاری. مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق مرحله چهارم ساخت تابلو برق صنعتی است. پس از خشک شدن رنگ بدنه، کارگران با این هدف که دستگاه آماده قرارگیری تجهیزات الکتریکی در مکان مناسب درون آن گردد، اقدام به اتصال اسکلت و بدنه و جاسازی قطعات مختلف نگهدارنده در آن می‌کنند. در نهایت و قبل از انجام تست و کنترل کیفیت کار که قسمت آخر ساخت تابلو برق صنعتی است، مرحله پنجم کار که مونتاژ قطعات و تجهیزات الکتریکی و سیم کشی را شامل می‌شود قرار دارد. در این مرحله قطعات الکتریکی از جمله رله‌ها، جعبه فیوز مینیاتوری، کنتاکتورها، پریزها، تابلوهای نمایشگر و… بر روی تابلو برق نصب می‌شوند.

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی

مونتاژ تابلو برق صنعتی

این فرآیند از مراحل مختلفی از جمله طراحی، انتخاب تجهیزات، نصب و اتصال اجزای الکتریکی و الکترونیکی، تست و راه‌اندازی تشکیل شده است. در مرحله طراحی، نیازمندی‌ها و استانداردهای مربوط به سیستم برقی مشخص می‌شوند و نقشه‌های فنی آماده می‌شود. سپس، اجزای مختلف شامل مقاومت‌ها، خازن‌ها، مدارهای الکترونیکی، کابل‌ها و قطعات دیگر انتخاب و به‌طور دقیق مونتاژ می‌شوند. در ادامه، تابلو با دقت نصب و اجزا به یکدیگر متصل می‌شوند و سیم‌کشی به صورت منظم انجام می‌پذیرد. پس از اتمام مراحل مونتاژ، تست‌های لازم اجرا می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تابلو برق به درستی عمل می‌کند. این فرآیند دقت و تخصص زیادی را از کارشناسان مونتاژ الزامی می‌کند تا تابلو برق صنعتی با کیفیت و ایمنی مطلوب تولید گردد.

مهارت‌های مورد نیاز برای ساخت تابلو برق صنعتی

به منظور طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی به همکاری افرادی با توانایی‌ها و مهارت‌های مختلف نیاز زیادی داریم. برخی از علوم و فنون مورد نیاز شامل موارد فوق است: آشنا بودن به تجهیزات الکتریکی و نحوه کار آن‌ها، تسلط به نرم افزارهای طراحی و نقشه کشی مهندسی برق، آگاهی از آخرین متدهای ساخت بدنه و طراحی الکتریکی تابلو برق، درک صحیح از اصطلاحات برق و الکتریسیته مثل جریان و ولتاژ و آمپر و روابط آن‌ها، آشنایی با استانداردهای جهانی و کشوری طراحی و ساخت تابلو برق، آشنا بودن با روش‌های برنامه‌ریزی تولید و مدیریت زمان، توانایی کار با دستگاه‌های مختلف اعم از خم و سوراخ کاری و پرس و همچنین تسلط به روش‌های کنترل کیفیت و تست‌های آزمایشی.
حضور داشتن افراد با مهارت در ساخت و اجرا موجب می‌شود احتمال خطا و بروز هر گونه مشکلی در حین انجام کار کم شود و اطمینان حاصل از این امر می‌تواند کیفیت کار حاصل را بالا ببرد.

هزینه مورد نیاز برای ساخت تابلو برق صنعتی

هزینه‌ای که برای ساخت تابلو برق صنعتی پرداخت می‌شود متفاوت است و همچنین به فاکتورهای متفاوتی نیز بستگی دارد. اما در این بین مهم‌ترین فاکتور قیمت‌گذاری تابلوهای برق صنعتی، ضخامت ورق‌های به کار گرفته شده برای ساخت آن است. البته موارد دیگری نیز مانند ابعاد بدنه تابلو، تعداد سلول‌ها، ثابت و یا متحرک بودن بدنه تابلو برق صنعتی تمام شده هم دارای اهمیت هستند و روی قیمت پایانی تابلو برق تاثیر دارند. قیمت تابلو برق صنعتی از تابلو برقی که در خانه ساخته می‌شود بالاتر است که این امر امری طبیعی می‌باشد زیرا هم بزرگ‌تر و حجیم‌تر خواهد بود و هم تجهیزات بیشتری را در خود جای می‌دهد و نیازمندی‌های جانبی گسترده‌تری برای حفظ امنیت و کارایی دارد.
برای مثال قطع کننده مدار که یک وسیله ایمنی قطعی در تابلو برق صنعتی محسوب می‌شود که‌عدم کیفیت آن می‌تواند مشکلات خیلی جدی و جبران ناپذیری برای ساختمان ایجاد کند.

مراحل ساخت تابلو برق صنعتی

سخن نهایی

در نهایت متوجه می‌شویم که با اینکه شاید ساخت تابلو برق خانگی کم هزینه‌تر به نظر برسد اما کارایی آن نیز کمتر است و انتخاب تابلو برق صنعتی انتخابی هوشمندانه‌تر است. برای سفارش تابلو برق صنعتی‌ای که تمام اصول نام برده شده در آن رعایت شده باشد و همچنین متخصصینی که به موارد فوق آگاه بوده در ساخت آن مشارکت کرده باشند و کار نهایی با قیمت مناسبی عرضه شود، میتوانید از سایت تابلو پاور استفاده کنید و از کیفیت بالا و تنوع بسیاری که دارند لذت ببرید. در نهایت شاید ساخت تابلو برق صنعتی چندان سخت به نظر نرسد و تصور کنید می‌توانید این کار را انجام دهید اما به خاطر داشته باشید که حضور چند متخصص کار بلد در ساخت تابلو تاثیراتش را بعدها و در زمان استفاده آن نشان می‌دهد.

تاریخ انتشار : 21 اسفند 1401

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*