سیم کشی تابلو برق

سیم کشی تابلو برق

در سیم کشی تابلو برق چه مواردی را رعایت کنیم؟

برای ایمنی تابلو برق اعم از تابلو برق صنعتی، بایستی که سیم کشی تجهیزات الکتریکی به درستی انجام شود و طول عمر تجهیزات و حتی عملکرد صحیح آن‌ها به اندازه قابل توجهی به استانداردها و رعایت اصول بستگی دارد؛ بنابراین سیم کشی داخلی تابلو برق‌ها امری بسیار مهم است. اما برخی از اصول و استانداردهایی که در تابلو برق‎ها بایستی رعایتت شوند عبارت‌اند از:

» اتصالات: تمام اتصالات مخصوصا سیم‌‎هایی که از شینه انشعاب گرفته می‌شوند، بایستی توسط کابلشو پرس شده و سرسیم‌های مخصوص و یا پیچ  و مهره به‌هم متصل شوند.

» سایز کابل: بایستی که سایز و اندازه‌ سیم‌ها را متناسب با جریان مصرفی تجهیزات الکتریکی انتخاب کنید. توجه کنید که طول مسیر سیم و کابل با جریان و ولتاژ رابطه مستقیمی دارد که ممکن است موجب افت ولتاژ شود که نیاز است این مورد را در محاسبه سطح مقطع کابل در نظر بگیرید.

» داکت: توجه کنید که باید فضای داخلی کانال سیم کشی یا همان داکت‌ها به اندازه 1/3 خالی باشد. در واقع سیم‌هایی که بیرون از داکت عبور داده می‎شوند و باز شوند، باید به صورتی فرم دهی شوند که در هنگام تکان خوردن و یا گرم شدن، به سایر لوازم و یا بدنه متصل نشوند.

» وارنیش حرارتی: تمام قسمت‌های برقدار و لخت بایستی که عایق شوند تا از تماس آن‌ها با بدنه پیشگیری شود؛ برای مثال در محل کابلشو از وارنیش حرارتی استفاده شود.      

» رنگ بندی: در واقع ولتاژ سیم‌ها با رنگ بندی از هم جدا می‌شوند.


برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


سیم کشی در تابلو برق صنعتی

استانداردهای سیم کشی تابلو برق vde

شاید بپرسید تابلو برق چیست و برای سیم‌کشی آن چه استانداردهایی رعایت می‌شود؟ تابلو برق محفظه‌ای است که برای ایجاد امنیت و محافظت از قطعات الکتریکی استفاده می‌شود. در تمام تابلو برق‌ها سیم کشی تجهیزات الکتریکی و قطعات بسیار مهم است که باید بر اساس استاندارد و اصول انجام شود. استانداری که برای سیم کشی در نظر گرفته می‎‌شود استاندارد VDE است. همان گونه که قبل‌تر گفتیم بر اساس استادارد VDE تمام سیم‌های انشعاب گرفته شده بایستی که با استفاده از سر سیم‌های مخصوص و کابلشوهای پرس و پیچ و مهره به هم متصل شوند.

در واقع VDE انجمن برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات در آلمان است که در دهه 1920 فعالیت خود را آغاز کرده است. کاربرد استاندارد VDE منحصر به تجهیزات الکتریکی نیست بلکه در محصولات روشنایی، فناوری اطلاعات محصولات، تست مواد، تجهیزات برق صنعتی و پزشکی، سیم و کابل، تست‌های محیطی، قطعات الکترونیکی و الکتریکی کاربرد دارد. بر اساس این استاندارد لازم است که سیم‌های افشان را به شکل گرد خم یا فرم دهید و این سیم‌ها را به صورت S در بیاورید. بر طبق این استاندارد برای جلوگیری از اتصالات باید تمام تجهیزات داخلی تابلو برق همچون هیتر، سیگنال، فن از فیوز مناسب برخوردار باشند. در حقیقت در تابلو پاور می‌توانید تابلو برق‎‌های مختلفی را مشاهده کنید که هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی و کاربرد خاصی هستند. قیمت تابلو برق صنعتی در این فروشگاه بسیار مناسب است و این تابلو برق بر اساس استانداردها ساخته شده است.       

اصول سیم کشی تابلو برق

اساسا به منظور سیم کشی تابلو برق‌ها لازم است که برخی استانداردها و اصول رعایت شود، که در ادامه این نکات را بیان می‌کنیم:

  • به دلیل حرارت زیاد سیم‌هایی که برای ترانسفورماتورهای ولتاژ یا پی تی استفاده می‌شود، بایستی حداقل یک رنج بیشتر در نظر گرفته شوند.
  • همه اتصالات به ویژه سیم‌هایی که از باسبار انشعاب گرفته می‌شوند بایستی بوسیله پیچ و مهره یا سرسیم و یا کابلشو پرس شده به‌هم متصل شوند.
  • تمامی مصارفی که داخل تابلو برق وجود دارند باید از فیوز مناسبی برخوردار باشند برای مثال می‌توان هیتر، فن، چراغ سیگنال را نام برد.
  • برای جلوگیری از تماس قسمت‌های لخت و برقدار با بدنه بایستی که آن قسمت‌ها را عایقدار کرد برای مثال در مکان‌هایی که کابلشو وجود دارد باید از وارنیش حرارتی استفاده شود که آن را کاملا عایق می‌کند.
  • سیم‌هایی که از خارج داکت‌ها عبور داده می‌شوند و معمولا باز هستند باید به صورتی شکل دهی شوند که در هنگام تکان خوردن و یا گرم شدن با سایر لوازم یا بدنه تماس نداشته باشند و هیچ گونه اتصالی رخ ندهد.
  • اساسا در تمامی تابلو برق‌ها از برای ولتاژ‌های مختلف از سیم‌هایی با رنگ‌های مختلفی استفاده می‎‌شود، برای مثال سسیم قرمز یا مشکی برای ولتاژ 220 ولت کاربرد دارد، یا سیم‌های آبی برای ولتاژ 24 ولت استفاده می‌شوند.
  • سیم‌هایی که برای مصارف فرعی تابلو برق استفاده می‌شوند بایستی حداقل سیم 2/5 میلی‌متر مربع باشد، برای مثال چراغ سیگنال و یا فن و فن و روشنایی تابلو برق شامل این سیم‌ها می‌شوند.  

رنگ بندی سیم‌ها در تابلو برق

رنگ بندی سیم‌ها در تابلو برق

در حقیقت هر سیم رنگی که در تابلو برق‌ها برای سیم کشی تابلو برق استفاده می‌شود از یک استاندارد رنگی خاصی پیروی می‌کند. اساسا هر رنگ نشان دهنده این است که سیم مورد نظر چه کاربردی دارد بنابراین هنگام استفاده از این سیم‌ها به رنگ آن‌ها دقت کنید. برای مثال سیم‌هایی که به رنگ مشکی یا همان سیاه هستند در جهت انتقال برق به پریزهای برق و سوئیچ‌ها کاربرد دارد و گاها برای پایه‌های سوئیچ در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این سیم‌ها نقش اتصالی دارند که سوئیچ الکتریکی را به بار الکتریکی متصل می‌کنند.

فراموش نکنید که سیم‌های مشکی همیشه جریان برق دارند. سیم‌های قرمز همانند رنگ مشکی است و اغلب برای اتصال سنسور دود به سیستم برق خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای ولتاژهای 220 ولت کاربرد دارند. سیم‌های زرد و آبی که در تابلو برق وجود دارند هم دارای جریان الکتریکی هستند اما این سیم‌ها برای سیم کشی پریزهای معمولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه زمانی استفاده می‌شوند که سیم برق دار از میان سیم راه کشیده شوند. و اما سیم‌هایی به رنگ خاکستری و سفید برای نول استفاده می‎شوند که البته رنگ سفید رایج‌تر است. و در نهایت سیم‌های سبز رنگ به عنوان سیم ارت یا همان اتصال به زمین یک مدار استفاده می‌شوند. سیم‌های سبز رنگ به پایانه زمین که در جعبه‌ی پریز است اتصال داده می‌شود و مسیر رانش آن‌ها به رسانگر فشار قوی است. در واقع سیم‌های سبز رنگ به عنوان محافظ عمل می‎‌کنند.  

نکات مهم در رنگ بندی سیم و کابل‌ها

» از ‌کابل‌هایی به رنگ زرد?/سبز? تنها برای تدابیر حفاظتی همچون اتصال زمین استفاده کنید.

» رنگ آبی? مخصوص سیم نول است و رنگ سبز برای اتصال به زمین است. 

» در صورت عدم وجود سیم نول، سیم‌هایی به رنگ آبی? را برای مشخص کردن هر رشت‌ه‎ای از کابل استفاده می‎کنند. فراموش نکنید که نمی‎توان برای هادی حفاظتی یا شته مخصوص اتصال زمین از آن‎ها استفاده کرد.  


اگر قصد خرید آسان و مطمئن، انواع تابلو برق صنعتی را دارید با کارشناسان تابلو پاور در تماس باشید و یا با مراجعه به سایت www.tablopower.ir از انواع محصولات ما دیدن فرمایید. 

09121947929☎️


چک کردن سیم های برق در تابلو برق

نتیجه گیری

با توجه به آن چه که گفته شد نصب کردن تابلو برق در تمام ساختمان‌ها و صنایع یک امر مهم و ضروری است که موجب می‎‌شود به دستگاه‌های الکتریکی شما صدمه و آسیبی وارد نشود و هزینه و خسارت‌های زیادی را متحمل نشوید. اما زمانی شما می‎توانید از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خود به خوبی محافظت کنید، که تمام سیم‎ کشی‎ها بر اساس استاندارد و اصول انجام شده باشند. اگر بر سیم کشی‎‌های موجود شده بر اساس استاندارد VDE انجام شود و از هر سیم با رنگ مخصوص برای کاربرد ویژه‌ای استفاده شود، می‎‌توانید به خوبی امنیت و ایمنی را برای دستگاه‌‎ها و حتی جان افراد فراهم کنید؛ بنابراین این جاست که به اهمیت سیم کشی استاندارد پی می‎بریم.

برای انجام سیم کشی مناسب بایستی که حساسیت و دقت بالایی را صرف کنید چرا که یکی از مهم‎ترین مسائلی است در رابطه با ایمنی تابلو برق‌ها بیان می‌شود. اگر سیم کشی استاندارد و اصولی و با دقت بالا انجام شود قطعا عملکرد درستی از تجهیزات الکتریکی می‎بینید و در عین حال تا حد زیادی می‎توانید در افزایش طول عمر آن موثر واقع شوید. در نهایت لازم است بدانید که سیم کشی تابلو برق کار هر کسی نیست و برای انجام آن بایستی کار را به یک متخصص و یا تکنسین با تجربه‌‎ای و حرفه‌ای بسپرید و خودتان نباید این کار را انجام دهید.

 

 پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مقاله سیم کشی تابلو برق با ما به اشتراک بگذارید. ✏️

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*