مقره تابلو برق

مقره تابلو برق

مقره تابلو برق: به یک عایق الکتریکی که وظیفه ایزوله کردن هادی از بدنه تابلو را بر عهده دارد مقره نام دارد که انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. نوعی از مقره‌ها که صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد مقره تابلو برق است. مقره‌های تابلویی معمولا به جهت عایق کردن باس بارها نسبت به زمین در تابلوها و پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته آن‌ها را با نام مقره‌های نول تابلویی و یا مقره‌های اتکایی هم می‌شناسند. توجه کنید که بیشتر هادی‌هایی که در تابلو برق‌ها استفاده می‌شوند از جنس فلز مس هستند اما گاهی اوقات در شرایط خاص در صورت استفاده از فلز مس با مشکل روبه‌رو می‌شوند برای مثال مکان‌هایی که حاوی بخار گوگرد هستند؛ می‌توان از فلز آلومینیوم بهره برد.

در واقع هادی‌ها به دو صورت شینه و سیم استفاده می‌شوند که سیم‌ها برای برقراری ارتباط الکتریکی بین تجهیزات داخلی تابلو برق با هم و یا اتصال شبکه و مصرف کننده به تابلو برق استفاده می‌شوند. در واقع ظرفیت جریان‌دهی شینه وابسته به اندازه سطح مقطع خواهد بود که معمولا سطح مقطع شینه را به شکل ابعاد بیان می‌کنند. بهتر است بدانید که مقره تابلویی انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی و مشخصات متفاوتی دارند. گفتنی است که تابلو برق‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها تابلو برق صنعتی است که کیفیت ساخت بسیار منحصر به فردی دارد و در عین حال برای آن قیمت رقابتی در نظر گرفته شده است.

مقره تابلو برق

خصوصیات و ویژگی‌های مقره تابلو برق

در حالت کلید مقره تابلو برق را با دو متریال شیشه و چینی می‌سازند که مدل چینی مجهز به خاصیت شکل‌پذیری هستند و همین موضوع باعث می‌شود که راحت‌تر بتوان از آن‌ها استفاده کرد. از جمله ویژگی‌های این مقره می‌توان به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی روی آن و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است آسیب ببینند و دچار لب پریدگی شوند.

و اما مقره‌های شیشه‌ای از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید بهره می‌برند و در عین حال می‌توانند که آلودگی را به خود جذب کنند. ویژگی خوبی که این مقره‌ها دارند این است که در برابر درجه حرارت بالا دچار تغییر شکل نمی‌شوند ولی نمی‌توان آن‌ها را در ابعاد بزرگ تهیه کرد. اما در حالت کلی از جمله ویژگی‌های بارز یک مقره تابلو برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ در آن ناخالصی وجود ندارد.
✅ مقاومت الکتریکی زیادی دارد.
✅ مقاومت مکانیکی آن بالا است.
✅ در برابر تغییرات جوی و رطوبت بسیار مقاوم است.
✅ دارای تلفات عایقی به اندازه خیلی ناچیزی است.
✅ در برابر آلودگی‌ها از مقاومت بالایی برخوردار است.
✅ در برابر تغییرات درجه حرارت استقامت بالایی دارد و در اثر تغییر دما دچار تغییر شکل نمی‌شود.

لازم به ذکر است که تابلو برق ایستاده آن دسته از تابلو برق‌ها هستند که دارای پایه هستند و نمی‌توان آن‌ها را به دیوار متصل کرد. تابلو برق‌های ایستاده در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌شود که می‌توانید آن‌ها ار با توجه به نیازتان تهیه کنید.

کاربرد مقره تابلو برق

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم مقره‌ها انواع مختلفی دارند و برای هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. قطعا با توجه به ویژگی‌های مختلف کاربردهای مختلفی دارند، و بر اساس همین کاربردها مقره تابلو برق به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مقره اتکایی

زمانی از این مقره‌ها استفاده می‌شود که بخواهید بین باس بارها و زمین یک خاصیت عایقی را ایجاد کنید.

در رابطه با کاربرد این مقره‌ها بایستی بگوییم که برای نگهداری هادی‌های خطوط انتقال و ایجاد کردن خاصیت عایقی بین دکل و هادی‌ها است.

مقره بوشینگ

در رابطه با کاربرد این مقره هم باید بگوییم که برای ایجاد کردن عایق بین بدنه تجهیزات و باس بار استفاده می‌شود.

تابلو برق توکار هم یک نمونه دیگر از انواع تابلو برق‌هایی است که در فروشگاه اینترنتی تابلو پاور به فروش می‌رسد با خرید از این فروشگاه می‌توانید که از قیمت رقابتی آن بهره‌مند شوید.

مقره خطوط هوایی

انواع مقره تابلو برق

مدل‌های مختلف مقره‌های تابلویی عبارت‌اند از:

 مقره سوزنی

اساسا مقره سوزنی را روی پایه فولادی و یا پپیچ نصب می‌کنند و در محل نصب خود کاملا ثابت است. در واقع از روی آن هادی را عبور می‌دهند و توسط سیم آن را کاملا محکم می‌کنند.

مقره آویزی

استفاده این مقره‌ها در خطوط است که ابتدا و انتهای آن‌ها زاویه‌دار شده است. این مقره‌ها از کراس آرم آویزان می‌شود و سیم هادی توسط کلمپ به انتهای آن متصل می‌شود.

مقره کششی 

در شروع و پایان خطوط برق در مکانی که دارای زاویه و پیچ است استفاده می‌شود برای مثال در مکان‌هایی همچون دره و رودخانه از آن‌ها بهره می‌برند.

مقره اتکایی

این مقره دارای فرورفتگی و برجستگی است که به نوبه خود دو مدل توخالی و توپر دارد. اساسا این مدل مقره تابلو برق در برابر سوراخ شدن از استقامت الکتریکی و مکانیکی بالاتری برخوردار هستند.

مقره چرخشی

متریال استفاده شده برای این مقره از چینی خواهد بود و بیشتر آن را در شبکه‌های فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌دهند.

سخن پایانی

در این مطلب از (مقره تابلو برق) صحبت کردیم، سعی کردیم که آن‌ها را به صورت کاملا تخصصی بررسی کنیم. شما می‌توانید که انواع مقره‌ها با انواع تابلو برق‌هایی همچون تابلو برق روکار بارانی را از فروشگاه اینترنتی تابلو پاور تهیه و خریداری کنید. در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که آن‌ها را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ 1401/02/09

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*