نقشه تابلو برق صنعتی

نقشه تابلو برق صنعتی

بررسی و خواندن نقشه تابلو برق صنعتی یکی از مهم‌ترین کارها در رشته برق است. هر کسی این توانایی را ندارد و تنها یک مهندس حرفه‌ای و توانمند قادر به انجام این کار است. برای خواندن هر نقشه لازم است که روش‌های مختلفی برای استفاده و بررسی آن بلد باشید چرا که هر نقشه کاربردهای خاصی دارد. یکی از پرکاربردترین نقشه‌هایی که در حوزه برق استفاده می‌شود، نقشه تابلو برق صنعتی است. اساسا برای طراحی کردن مدارهای فرمان از این نقشه‌ها استفاده می‌شود و در عین حال اطلاعات زیادی را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.

تجهیزات زیادی در مدار فرمان استفاده می‌شود که برای نصب و اجرای آن‌ها لازم است یک نقشه‌ای را تهیه نمود. با استفاده از این نقشه می‌توان که تجهیزات زیادی را نصب کرد و نظم و ترتیب بیشتری را به اجزاء داد. هر تابلو برق صنعتی یکی از اصلی‌ترین اجزاهای مدارات مختلف است که در مدار فرمان نشان داده می‌شود.

نمونه نقشه تابلو برق

زمانی می‌توان از نقشه تابلو برق صنعتی استفاده کرد که بر همه تجهیزات برقی تسلط داشته باشید. اگر این تجهیزات را بشناسید قطعا می‌توانید ترکیبی از چند نقشه را طراحی و ارائه دهید. در حالت کلی این این نقشه‌ها کاربرد زیادی دارند و اطلاعات زیادی را هم در اختیار مهندسین قرار می‌دهند. بنابراین برای راه اندازی یک تابلو برق صنعتی و سیم کشی داخلی آن وجود نقشه‌ها لازم و ضروری است.

 

انواع نقشه‌های تابلو برق صنعتی

انواع نقشه‌های تابلو برق صنعتی عبارت‌اند از:

نقشه مدار قدرت

برای چگونگی دریافت کردن انرژی از شبکه سه فاز و انتقال آن به سایر تجهیزات است.

نقشه مدار فرمان

در این نقشه به نحوه هملکرئ و تعیین مدت زمان آن‌ها پرداخته می‌شود، ولتاژ این نقشه معمولا تک فاز است.

نمونه نقشه تابلو برق

نقشه‌های تابلو برق انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود اطلاعات خاصی را ارائه می‌دهند. اصولا نمونه نقشه‌های تابلو برق برای مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند و جزئیات مختلفی را ممکن است به نمایش بگذارند. در ادامه نمونه‌های مختلفی از نقشه برق صنعتی را ارائه می‌دهیم.

نمودار رایزر یا Riser Diagram

نمودار رایزر یکی از نقشه‌های برق صنعتی است که در حوزه برق وجود آن لازم و ضروری است. نمودار رایزر زمانی به کار یک مهندس می‌آید که بخواهد با استفاده از آن تجهیزات مختلی همچون تابلو برق را نشان داد. با استفاده از این نمودار می‌توان که مکان دقیق تابلو برق‌ها را برای دسترسی راحت‌تر به آن‌ها نشان داد. در این نقشه می‌توان به نحوه اتصال هر یک از تابلو برق‌ها به صورت کامل پی برد. ضرورت و اهمیت نمودار رایزر بیشتر در ساختمان‌های مسکونی به چشم می‌آید. البته در آپارتمان‌ها نیاز به اطلاع از شیوه پخش جریان برق برای هر طبقه وجود دارد که وجود نمودار رایزر بسیار به کمک شما می‌آید.

نقشه تابلو برق صنعتی

نقشه برق صنعتی تک خط یا One Line Diagram

نقشه تک خطی یکی دیگر از نقشه‌های صنعتی است که نسبت به مدل نمودار رایزر نمونه تخصصی‌تری است. گفتنی است که در نمودار رایزر تابلو برق و شبکه به صورت بلوک دیاگرامی نشان داده می‌شوند اما در نقشه تک خطی با یک نمودار فنی مواجه می‌شوید. خواندن این نمودار فنی نیازمند شناخت روش نقشه خوانی است که اطلاعات زیادی را در اختیار همه قرار می‌دهد.

از آن جایی که اطلاعات زیادی را در اختیار همه قرار می‌دهند در جند صفحه ترسیم می‌شوند. این مدل نقشه زمانی مهم می‌شود که هدف نمایش دادن مدار قدرت یا شبکه مربوط به توزیع جریان برق و… است. این نقشه‌ها حجم بالایی ندارند و شمای ساده‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

نقشه برق صنعتی حقیقی یا Right Diagram

نقشه حقیقی می‌تواند دنیای متفاوتی از برق و یا اتصالات هر شبکه از توزیع برق را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع به صورت کامل و مهندسی شده همه اتصالات قطعه‌های برقی و نحوه کار هر کدام از آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. نقشه حقیقی به نسبت سایر نقشه‌های برق صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این نقشه به همه تجهیزات موجود در نیروگاه‌ها و یا ساختمان‌ها اشراف خواهید داشت.

نقشه ترمینال یا Terminal Drawing

با استفاده از یک نقشه ترمینال علاوه بر اتصالات، شبکه‌های توزیع برق و یا ورودی و خروجی جریان را نمایش می‌دهند. ترمینال‌ها به روش‌های مختلفی نشان داده می‌شوند. کاربرد این مدل نقشه در تاسیسات خاص الکتریکی و اتثالات پمپی است.

نقشه مونتاژ یا Assembly Drawing

این نقشه ارائه دهنده اطلاعات کلی از ورودی و خروجی‌ها و اتصالات است. در این نقشه شماره‌های مربوط به هر ترمینال روی نقشه قابل دیدن است.

نقشه وایرینگ Wiring Plan

با استفاده از این نقشه می‌توان که کابل کشی قطعات را نمایش داد در این نقشه علاوه بر رونمایی از تجهیزات، می‌توان از آن در مراکز و ساختمان‌ها رونمایی کرد.

نقشه چیدمان یا Layout

این نقشه نشان دهنده جایگاه دقیق قطعات و تجهیزات به صورت کامل است.

نقشه سیم کشی تابلو برق صنعتی

گفتنی است که نقشه سیم کشی ساختمان همان نقشه وایرینگ است که مرکز بیشتر این قطعه مربوط به سیم کشی بین قطعات و کابل کشی آن‌ها است. این نقشه کشی شامل انواع اتصالات وروردی و خروجی است و در آن تمام کابل‌ها و سیم‌ها به صورت دقیق نمایش داده شده‌اند.

مزایای نقشه خوانی تابلو برق صنعتی

نقشه تابلو برق صنعتی از مزیت‌های زیادی برخوردار است که از جمله این مزیت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

✔️ سرعت بخشیدن به عملکردها 
✔️ توسعه ساده‌تر تابلو برق‌ها 
✔️ کاهش اشتباه و ابهام در هنگام بستن تابلو برق صنعتی 
✔️ کاهش هزینه‌های عیب‌یابی 
✔️ افزایش دقت، اندازه گیری و نظم 
✔️ حفاظت و امنیت بیشتر 

استاندارد نقشه تابلو برق صنعتی

استاندارد نقشه تابلو برق صنعتی

برای طراحی و ترسیم نقشه تابلو برق‌های صنعتی از سه استاندارد مختلف زیر استفاده شده است.

✅ استاندارد VDE آلمان 
✅ استاندارد IEC بین المللی 
✅ استاندارد ANSI بین المللی آمریکا 

سخن نهایی

در این مطلب از تابلو پاور در رابطه با نقشه تابلو برق صنعتی و انواع آن، مزیت‌های آن، کاربرد هر نقشه، استانداردهای آن و… به صورت مختصر و مفید صحبت کردیم امیدوارم که مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید آن را برای ما کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/03/25

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*