انواع تابلو برق

انواع تابلو برق

باید بدانید که انواع تابلو برق به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

✔️تابلو برق‌های فیکس (Fix)

✔️تابلو برق‌های ایستاده چند منظوره (Multi Purpose)

تابلو برق‌هایی که به شکل ایستاده قرار گرفته و از تابلوهای چند منظوره می‌باشند. درون آن‌ها می‌توان ابزار کنترل، قدرت، پنوماتیکی را نصب کرد.

?تابلو برق‌های دیواری (Wall Mounting)

این دسته از تابلو برق ها به دو بخش تابلوهای روکار (On Surface) و تابلوهای توکار (FlushMounting) دسته بندی می‌شوند.

?تابلو برق‌های (Rack)

تابلو برق هایی که به شکل قفسه هستند و محفظه های اندازه گیری، الکترونیکی، کنترل و مخابراتی بر روی آن‌ها نصب می‌شود.

?تابلو برق‌های Swing

از انواع تابلوهای Rack هستند که درب متحرک دارند. مزیتی که این تابلوها دارند این است که پشت تجهیزاتش، قابل دیدن است.دسترسی به پشت تجهیزات آن امکان پذیر بوده و دربش شیشه ای می‌باشد. این مدل از تابلو برق ها بسیار گران هستند.

?تابلو برق های کشویی (Withdraw able)

?تابلو برق کنترل موتور Motor Control Center(MCC)

این نوع تابلو برق‌ها به شکل کشویی ساخته شده و جهت کنترل موتورها طراحی می شوند. این تابلوها به دلیل قابلیت کشویی که دارند، قیمت بالایی دارند.

?تابلو برق مرکز قدرت (Power Center)

این نوع از تابلو برق ها جهت تغذیه تابلوهای MCC مورد استفاده قرار می گیرند، نوعی تابلو برق توزیع است و می‌تواند تعدادی تابلوی MCC را تغذیه کرده و در این تابلو برق، کلیدها اغلب از نوع هوایی بوده و پس از پست اصلی استفاده می‌شوند.

?تابلو برق مدولار

از تابلوهای فیکس ایستاده از نوع پیشرفته آن می‌باشد. هر فیدر به صورت مدور در تابلو برق صنعتی نصب شده است، با استفاده از یک صفحه فلزی، از فیدر بالایی و فیدر پایینی خود تفکیک می‌شود.

?از جانب امکان دسترسی به سر کابل به دو نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. دسترسی از پشت
  2. دسترسی از جلو: معمولا در کنار درب اصلی تابلو برق، درب کناری قرار داده شده و اتصالات کابل‌ها به فیدرها به کمک این درب انجام می‌شود.

 


شما می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه تابلو پاور از انواع تابلو برق‌های صنعتی و محصولات دیگر دیدن نمایید.?

همچنین برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


انواع تابلو برق ساختمان

انواع تابلو برق ساختمان

?انواع تابلو برق ساختمان عبارتند از:

  1.  تابلو برق اصلی MDP
  2.  تابلو مشاعات GDB یا GDP
  3. تابلو واحدها تابلو مینیاتوری (SDP یا SDB)
  4. تابلو جریان ضعیف
  5. تابلو آسانسور
  6. تابلو توزیع برق دیزل ژنراتور
  7. تابلو توزیع برق UPS

تابلو برق اصلی

کابل اصلی برق پس از ورود به داخل ساختمان، وارد تابلویی می‌شود که این تابلو، برق همه واحدهای ساختمان و برق فضای مشاعات را نیز تامین می‌کند. به این نوع تابلو، تابلوی برق اصلی یا تابلوی کنتور یا MPD گفته می‌شود.

?تابلو برق اصلی، شامل سه بخش می‌شود:

  1. بخش ورودی برق (که به شرکت برق مربوط است).
  2. بخش کنتور
  3. بخش خدمات

تابلو برق مشاعات (GDB)

تابلو مشاعات یا همان تابلوی عمومی، نوعی از تابلو است و جهت تغذیه برق بخشی از ساختمان که تمامی ساکنین مجتمع مسکونی از آن به شکل مشترکی استفاده می‌کنند؛ طراحی می‌شود.

اکثرا به فضای مشترکی که قابل استفاده برای همگان باشد، مشاع می‌گویند. نمونه هایی از مشاع شامل موارد: راه پله، پارکینگ، پشت بام و حیاط است. تابلو مشاع بایستی در جایی نصب شود که قابل دسترس همگان باشد.

تابلو توزیع برق واحدها

هر واحد مسکونی، برای تغذیه مدارهای روشنایی و پریزهای خود، از این تابلو استفاده می‌شود. تابلو توزیع برق واحدها، جانشین جعبه های تقسیم پراکنده در ساختمان های قدیمی شده‌اند. در این نوع شیوه:

  1. سیم کشی
  2. تغذیه روشنایی
  3. سامانه های جریان ضعیف و پریزهای برق

به طور کامل، از یکدیگر مجزا هستند، جداگانه خط بندی شده و از تابلوی تقسیم، تغذیه می‌کنند.

تابلو توزیع برق آسانسور

مصرف‌های الکتریکی چاهک آسانسور از تابلوي اصلی آسانسور تغذیه می‌شود. مکان نصب این نوع تابلو در جایی مناسب داخل موتورخانه آسانسور می‌باشد، به شکلی که پشت در قرار نگیرد. جهت ورودي تابلو آسانسور، يك مينياتور و كابل سه فاز مناسب بر اساس مصرف تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع حفاظت الکتریکی تابلو برق

انواع حفاظت هاي الكتريكي در تابلو برق

در تابلوهای اصلی به دلیل آنکه اغلب از ترانس، تغذیه می‌شود؛ حفاظت هایی که مورد نیاز است، حفاظت بین ثانویه ترانس تا ورودی تابلو است پس از آن حفاظت اضافه جریان اتصال کوتاه برای فيدرهاي خروجي و باسبار می‌توان اشاره کرد. در مواردی بسته به LOGIC که مورد نظر می‌باشد از رله UNDER VOLTAGE برای قطع کلید ورودی در هنگام نبود برق و زمان کاهش ولتاژ سیستم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

?حفاظت تابلوهاي MCC

در تابلوهای MCC با ذکر این نکته که اغلب فیدرها، موتوری هستند و برای فیدرهای موتوری، مهم‌ترین مورد حفاظتی، محافظت در مقابل اضافه جریان است، بیشتر از رله OVER LOAD به علاوه رله اتصال کوتاه استفاده می‌شود. در بعضی از موارد نیز جهت محافظت درمقابل نشتی جریان زمین،از رله ارت فالت بهره می‌گیرند.

?حفاظت تابلوهاي SUB MAIN

در بیشتر اوقات به دلیل داشتن کلیدهای کمپکت، برای فیدرهای ورودی و خروجی، از حفاظت های OVER LOADوSHORT CIRCUIT که از اجزای کلیدهای کمپکت هستند، استفاده می‌شود. در آن دسته از سیستم‌هایی که به ارتباط رله‌های حفاظتی به یکدیگر و نیز به تابلو PLC نیازمندند، بایستی از رله‌های حفاظتی ویژه که اغلب EXTERNAL هستند، استفاده کرد. این نوع رله‌ها، همزمان با تامین حفاظت‌های مورد نیاز، امکان ارسال اطلاعات مربوط به فیدر به سیستم‌های کنترلی و نیز امکان دریافت دستورهای قطع و وصل از آن‌ها را نیز داراست.

 ساختار انواع تابلو برق‌

انواع تابلو برق از نظر ساختار شامل موارد ذیل می‌شوند:

?تابلوهای METAL ENCLOSED

تابلوهای METAL ENCLOSED محفظه ای تمام بسته فلزی دارد و همه ی تجهیزات الکتریکی آن از جمله:کلیدها،ترانس های جریان و ولتاژ،ابزار اندازه گیری در درون آن نصب می‌شود.

?این تابلو برق ها به دو بخش تقسیم بندی می‌شود:

?تابلوهای COMPARTMENT TYPE: انواعی از تابلوهای Metal Enclosed هستند که در آن، محفظه های متفاوتش از یکدیگر تفکیک نشده اند.

?انواع تابلو برق از لحاظ محل نصب:

  1. داخلی (Indoor) : تابلو برق در فضای بسته مانند داخل سالن یا سوله نصب می‌شود.
  2. فضای باز (Outdoor) : تابلو برق در فضای باز نصب می‌شود.

?تابلوهای METAL CLAD: از جمله تابلوهای METAL ENCLOSED هستند که در آن، محفظه های مختلف آن از یکدیگر جدا و تفکیک هستند. همین امر موجب می‌شود تا اگر خطایی در یکی از محفظه‌ها اتفاق بیافتد، این خطا به محفظه‌های دیگر منتقل نشود و دیگر محفظه‌ها نیز تحت تأثیر آن خطا، آسیب نبیند و ایمن بمانند.

?تابلو برق Metal Clad به چهار قسمت تقسیم می‌شود:

  1. محفظه باسبار
  2. محفظه سرکابل
  3. محفظه LV (کنترل) که ابزار اندازه گیری، حفاظتی و کنترلی درون آن قرار می‌گیرند.
  4. محفظه کلید

ساختار انواع تابلو برق

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

?انواع تابلو برق بر اساس سطح ولتاژ به دو بخش تقسیم می‌شوند:

  1. تابلو فشار متوسط (MV)
  2. تابلو فشار ضعیف (LV)

تابلو برق فشار متوسط

?تابلو برق فشار متوسط اغلب بین ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلو ولت قرار دارد و به شکل چند سلولی تهیه می‌شود. تجهیزات و ابزار داخل این تابلو ها شامل این موارد است:

  1. انواع کلیدهای قدرت یا ژنراتور
  2. اندازه گیری جریان و ولتاژ کلید های جدا کننده زمین
  3. کنتاکتور های فشار متوسط
  4. رله
  5. باس بار
  6. لوازم و تجهیزات
  7. لوازم کنترلی

تابلو برق فشار ضعیف

پس از آن که ولتاژ فشار قوی به ولتاژ فشار ضعیف تبدیل شد باید در پست های ترانس برای تقسیم انرژی برق از تابلوهای فشار ضعیف استفاده شود. اغلب در جریان متناوب، ولتاژ تابلوهای فشار ضعیف از 1000V و فرکانس 1000Hz و در جریان مستقیم، ولتاژ این نوع تابلوها از 1500V بیشتر نمی‌شود و از این مقدار بالاتر نمی‌رود.

?تابلوهای فشار ضعیف اغلب در سه نوع زیر ساخته می‌شود:

  1. تابلوی دیواری (Wall Mounted)
  2. تابلوی ایستاده ثابت (Free Standing)
  3. تابلوی ایستاده کشویی

?با توجه به مکان و جای قرارگیری تابلوهای فشار ضعیفی که در برق ساختمان به کار می‌رود، به نسبت منبع تغذیه و نقش و وظیفه آن‌ها در سیستم کنترل و توزیع و گسترش برق، در بخش‌های زیر طبقه‌ بندی می‌شود:

✔️تابلوی اصلی فشار ضعیف

این نوع تابلو برق مجموعه را کنترل و توزیع می‌کند.در پست برق و به سوی فشار ضعیف به ترانس متصل است.

✔️تابلوبرق نیمه اصلی فشار ضعیف

تابلوهای برق بخش ها و بلوک های ساختمانی و یا بخش‌های مستقلی از یک مجموعه را توزیع می‌کند.

✔️تابلوهای فرعی تأسیسات و تجهیزات

جهت توزیع و کنترل سیستم های فرعی در برخی از قسمت های ساختمانی مانند موتورخانه،اشپزخانه،رختشوی خانه و غیره از تابلوهای فرعی استفاده می‌شود که از تابلوی اصلی تغذیه می‌شود.

انواع سطح ولتاژ تابلو برق

تابلو برق ها به چند دسته تقسیم‌بندی می شوند؟

تابلو برق ها را از لحاظ متفاوت و مختلفی تقسیم بندی می‌کنند و از تمامی این دسته بندی ها،دسته بندی که بر پایه ولتاژ هستند،مهم تر می‌باشد.

?اغلب دسته بندی های ساختاری شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. انواع تابلو برق ها از لحاظ ولتاژ
  2. انواع تابلو برق ها از لحاظ عملکرد یا کاربرد
  3. انواع تابلو برق ها از لحاظ مکان نصب
  4. انواع تابلو برق ها از لحاظ شیوه قرار گیری
  5. انواع تابلو برق ها از لحاظ ساختار، ظاهر و شکل

انواع تابلو های برق از نظر عملکرد یا کاربرد

✔️تابلو های PLC یا با قابلیت برنامه ریزی: مسئول اتوماسیون و کنترلی دستگاه‌ها را داراست و از LOGO یا PLC به شکل رایج در آن ها استفاده می‌شود.

✔️تابلو های فرمان یا تابلوهای کنترل دور موتور یا کنترل روشنایی: در این نوع تابلو ها به شکل رایج از مدارات متداول کنتاکتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت کنترل موتورهای AC یا DC بهره می‌گیرند که بطور معمول شامل درایوها، مدارهای فرمان کنتاکتوری، SOFT STARTER ها یا مدارهای راه اندازی موتور به شکل ستاره مثلث نیز می‌شوند. این تابلوها اغلب همانند موتورهای الکتریکی، سه فاز هستند.

✔️تابلو برق های خازنی (یا بانک خازنی): در برق کارخانه‌ها نقش و وظیفه اصلاح ضریب قدرت و توان را دارد.

✔️تابلو برق های توزیع صنعتی: برای توزیع برق و توزیع جریان آن، میان تجهیزات متفاوت صنعتی و واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✔️تابلوهای مسکونی: جهت انتقال جریان در یک ساختمان مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✔️تابلو های مارشالینگ (MARSHALING) یا واسطه ای: پل ارتباطی میان تابلو برق و سیستم کنترل مرکزی را به ارمغان می‌آورد. این احتمال وجود دارد تا تابلوهای مذکور به شکل ترکیبی در یک تابلو برق استفاده شود.

انواع تابلو برق صنعتی براساس جنس

محفظه‌های برقی بطور معمول از انواع پلاستیک های سخت یا فلزاتی همانند فولاد، استیل ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شوند.

فولاد ضد زنگ و فولاد کربن به دلیل دوام بالا و ایمن در مقابل خوردگی از فولاد کربن و فولاد ضد زنگ برای تهیه تابلو برق صنعتی استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ و فولاد کربن همچنین در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی ایمن و مقاوم هستند. محفظه های فولادی ضد زنگ در مقابل باکتری و قارچ مقاومت دارند. همین ویژگی این نوع را برای استفاده در کارهای پزشکی، داروسازی و صنایع غذایی، به گزینه عالی تبدیل می‌کند.

تابلو برق آلومینیومی به دلیل سبکی وزن، مقاومت و ایمنی خوب، هزینه کم و مقاومت در برابر خوردگی، آلومینیوم را به انتخابی خوب تبدیل کرده است. توانایی تطابق با محیط های نامساعد را دارد و محکم است. توانایی تحمل ضربه زیاد را داراست و منعطف می باشد. آلومینیوم مانع از ایجاد تداخل الکترومغناطیسی و اختلالات منجر به آن می‌شود.

پلی کربنات: به دلایل سبکی، غیررسانا بودن و غیر مغناطیسی بودن، پلی کربنات را انتخاب می‌کنند. در مقابل خوردگی و بعضی از محیط های اسیدی نیز مقاوم می‌باشد ولی به پاک کننده ها حساس است.

فایبرگلاس: در مقابل مواد شیمایی مقاوم اند. محدوده دمایی ندارند و در مکان هایی که بطور دائمی مرطوب هستند نیز می‌توان نصب و استفاده کرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*