بررسی اجزای تابلو برق

بررسی اجزای تابلو برق

تابلو برق ساختمان

اجزای تابلو برق: برای توزیع کردن نیروی برق در اکثر اماکن نیاز به یک تابلوی برق ساختمان بوده و تابلوهای برق ساختمان از سیستم برق‌ ساختمان در مقابل انواع اتصالات برقی کوتاه یا برق‌گرفتگی‌های شدید محافظت می‌کنند. در کل هر محفظه فلزی یا غیرفلزی که تجهیزات برقی در آن قرار می‌گیرد و نصب می‌شود را تابلو برق ساختمان می‌گویند. چراغ‌های سیگنال، کنتورهای برق، کلید خودکار، کلیدهای مینیاتوری و … داخل تابلو برق ساختمان گذاشته می‌شوند.

تابلو برق داخل ساختمان‌ها در کل به سه گروه، تابلو برق تقسیم واحد، تابلو برق عمومی و تابلو برق کنتور یا تابلو اصلی برق طبقه‌بندی می‌شود که در هر یک از این نوع تابلوها وسایل توزیع برق و تجهیزات محافظتی مناسبی به‌کار رفته و نصب ‌شده‌اند. در تصاویر زیر به بررسی اجزای تابلو برق ساختمان اشاره می‌شود.


می‌توانید با مراجعه به سایت یا فروشگاه تابلو پاور از انوع‌ گوناگون تابلو برق صنعتی، تابلو برق بارانی و دیگر محصولات و تجهیزات برقی نیز دیدن فرمایند.

برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️


بررسی اجزای تابلو برق ساختمان

تابلو برق تقسیم واحد

تابلو برق تقسیم واحد یک محفظه فلزی و محافظتی برای نصب و سیم‌کشی تجهیزات برقی و الکترونیکی است که کلیه‌ی کلیدهای اصلی و فرعی، قطعه‌های کنترلی و لوازم نمایشگر مثل توان، ولتاژ، جریان، کسینوس فی، فرکانس و … بر روی آن قرار می‌گیرند و همچنین این نوع تابلو برق‌ها بیشتر برای جلوگیری کردن از وارد شدن شوک‌های برقی به افراد نصاب و متخصص و مراقبت کلی از تجهیزات در مقابل انواع شرایط مختلف محیطی استفاده می‌شوند.

اصولاً این نوع تابلوها جایگزین جعبه‌های تقسیم برق پراکنده قدیمی هستند و در تابلو برق‌های تقسیم واحد سیم‌کشی سامانه جریان‌های ضعیف برقی و روشنایی تجهیزات کاملاً جدا از هم می‌باشند و خوبی آن این است که در صورت ایجاد مشکل یا اتصال برقی در ساختمان فقط همان قسمت از مدار اصلی قطع می‌شود.

محل نصب و قرارگیری تابلو برق‌های تقسیم واحد بیشتر در درون ساختمان‌ها و بر روی دیوارها یا آشپزخانه‌ها است و این تابلوها برای فعال کردن تجهیزان برقی داخل منزل مثل روشن کردن کلید و پریز و … مورد استفاده واقع می‌شوند که آنان در نقشه‌های برق ساختمان با علامت اختصاری DP نشان داده می‌شوند.

کلید MCB

 در تابلو برق‌های تقسیم واحد بیشتر مدار‌های روشنایی و سایر مصارف ساختمان‌ها را تغذیه می‌کنند و شامل دو نوع کلید برای کارایی بیشتر خود هستند.

کلید MCB از بخش مغناطیسی (جریان برق‌های بیش‌تر در زمان کمتر) و بخش گرمایشی (زیادشدن تدریجی جریان برق) ایجاد شده است. کلید ام سی بی در دو نوع B و C تولید شده است و نوع B بیش‌تر در وسایل نوردهی و روشنایی کاربرد دارد و به‌صورت تند و سریع کار می‌کند و نوع C بیشتر در راه‌اندازی الکتروموتور‌ و وسایل برقی مانند پریز‌ مورد مصرف قرار می‌گیرد و به‌صورت آرام و کند کار می‌کند.

فیوز در این کلید باید بر اساس جریان عبوری از فیوز و نوع مصرف‌کننده تعیین شود و سیم‌های فاز بعد از رد شدن از فیوز مینیاتوری اصلی، به‌طرف فیوز‌های مینیاتوری هر یک از خط‌ها می‌روند. اصولاً برای مدار‌های روشنایی 12 آمپر و برای پریز‌ها 15 آمپر در نظر گرفته می‌شود و برای مصارف مخصوص (مثل کولرها) باید سطح مقطع ابتدایی سیم و آمپر فیوز را بر اساس توان آن محاسبه و مشخص کرد.

اجزای درونی تابلو برق

کلید RCCB

نوع دیگر کلید تابلو برق تقسیم واحد ساختمان‌ها، کلید RCCB یا کلید محافظ جان افراد است که در دو گروه تک فاز و سه فاز تولید و عرضه می‌شود. در گروه کلید RCCB تک فاز، این کلید شامل یک پیچ اتصال‌دهنده با شماره‌ی 1 و یک عدد پیچ با اسم N برای متصل کردن سیم فاز و نول ورودی اصلی است. پیچ‌های 1 و N معمولاً در قسمت زیرین کلید برای اتصال به مصرف‌کننده قرار می‌گیرند.

تابلو برق عمومی

مهم‌ترین تابلو برق‌های ساختمان، تابلو برق عمومی بوده که این نوع تابلو دارای 15 خط است و پس از مشخص شدن خط‌ها و فراهم شدن تابلو، باید تابلو به روی دیوار نصب شود. در بسیاری از ساختمان‌ها برای این تابلوها جعبه‌ا‌ی مجزا نصب نشده است و تابلو برق‌های عمومی اغلب در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که همه‌ی افراد ساکن یک ساختمان بتوانند از این نوع تابلو برق استفاده کنند. فضاها یا مکان‌های مشترکی که اکثر تابلو برق‌های عمومی در آن نصب می‌شوند به‌صورت زیر است:

✔️حیاط،✔️راه‌پله‌ها،✔️پارکینگ،✔️پشت‌بام و …

در این نوع از تابلو برق‌ها، کابل‌های اصلی بعد از داخل شدن به تابلو، وارد کلید گردان صفر و یک می‌شوند. این کار اصولاً باعث می‌شود که برق اصلی تابلو برق با زدن یک کلید، وصل یا قطع شود. سیم‌های فاز بعد از عبور کردن از کلید اصلی وارد فیوز سه فاز شده و میزان جریان نامی فیوز‌ها با توجه به مصرف تابلو برق عمومی محاسبه و مشخص می‌شود. معمولاً بیشتر برای مشخص کردن وجود جریان برق در این نوع تابلو برق‌ها، از سه لامپ سیگنال برای سه فاز استفاده می‌شود.

 در هنگامی‌که مکان مدنظر شامل موتورخانه یا بالابر برای سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی باشد، تابلوی‌های برقی عمومی سه فاز نیز کاربرد داشته و یک خط خروجی که از یک فیوز سه فاز تغذیه می‌کند در تابلو برق عمومی استفاده می‌شود.

تابلو برق کنتور

کابل‌های اصلی جریان برق در اصل وارد تابلو برق ساختمان شده و این تابلو برق، جریان‌های برق همه‌ی واحدهای ساکن آن ساختمان را که به‌صورت مشترک از برق بهره می برند را تأمین می‌کند. به این نوع تابلو برق ساختمان، تابلوی برق کنتور یا تابلو برق اصلی گفته می‌شود.

 تابلو برق‌های کنتور بیشتر در قسمت ورودی‌های اصلی ساختمان نصب می‌شوند. تابلو برق کنتور اصولاً برق همه‌ی واحدهای ساختمان و مخصوصاً برق قسمت‌های مشترک مثل راه‌پله یا پارکینگ را تأمین می‌کند و اداره برق نیز از با استفاده از تابلو برق کنتور اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها می‌کند.

?انواع اجزای تابلو برق، تجهیزات برقی و الکترونیکی در تابلو برق ساختمان:

از وسایل و تجهیزات اصلی مورد استفاده در تابلو برق ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️کنتاکتور: کنتاکتور در اصل وظیفه‌ی قطع و وصل کردن مدار فرمان از راه دور را دارد.

✔️بی متال: بی متال وظیفه‌ی دستور قطع کردن جریان برق در اثر عبور جریان‌های زیاد را بر عهده دارد.

✔️انواع مختلف رله‌ها: رله‌ها برای ارسال دستور قطع یا وصل در اثر عوامل متفاوت و خطاهای مختلف استفاده می‌شوند.

✔️انواع کلیدها: برای قطع و وصل کردن مدار اصلی (مانند کلیدهای غلتکی، میکروسوئیچ، بوش باتون و …)

✔️تجهیزات اندازه‌گیری: این تجهیزات برای محاسبۀ پارامترهای گوناگونی مثل آمپر بر متر، ولت بر متر، وات بر متر، فرکانس بر متر کاربرد دارند.

✔️ترانس جریان یا CT: برای کم کردن یا زیاد کردن مقدار جریان یا ولتاژ برقی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

✔️ارتباطات: ارتباط وسایل و تجهیزات به‌وسیله‌ی هادی‌ها برقرار می‌شود مانند؛ سیم، شینه، کابل شو و …

تجهیزات برقی و الکترونیکی در تابلو برق ساختمان

ابعاد تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان از مهم‌ترین و کلی‌ترین تجهیزات در ساختمان است. برق بیشتر دستگاه‌های برقی به‌وسیله برق شهری تأمین می‌شود و این برق توسط خدمات برق ساختمان به قسمت‌های گوناگون داخلی، انشعاب داده می‌شود. حجم و سایز و ابعاد تابلو برق ساختمان به تعداد کنتورهایی که قرار است در درون آن نصب شود، وابسته است.

مثلاً برای یک ساختمان 40 واحدی، تابلوی برق ساختمان به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که 40 عدد کنتور برق به‌اضافه‌ی یک عدد کنتور عمومی در آن قرار گیرد؛ تابلو برق ساختمان اغلب در دودسته‌ی توکار و روکار در بازار عرضه می‌شود.


اگر قصد خرید آسان و مطمئن انواع تابلو برق صنعتی را دارید با کارشناسان تابلو پاور در تماس باشید و یا با مراجعه به سایت www.tablopower.ir از انواع محصولات ما دیدن فرمایید. 

09121947929☎️


ساخت تابلو برق ساختمان

تابلو برق‌های ساختمان پیش از اینکه وسایل فیزیکی و برقی در آن قرار گیرند، باید در ابتدا بدنه‌ی تابلو برق تولید شده و همچنین بدنه بر اساس محیط تابلو برق و شرایط استفاده از آن از جنس‌های گوناگونی ساخته می‌شود. سپس بعد از تهیه‌ی بدنه‌ی تابلو برق ساختمان، سوراخ‌ها و ریل‌های تابلو برق تشکیل‌ شده و تجهیزات برقی لازم در بدنه تابلو نصب می‌شوند و در پایان ترمینال‌های تابلو برق را سیم‌کشی می‌کنند. بدنه‌ی اصلی تابلو برق ساختمان از چند بخش گوناگون تشکیل‌شده است:

1- اسکلت اصلی تابلو

2- کشوی جای‌گیری تجهیزات و وسایل برقی مورد استفاده

3- روبند تابلو

4- در ورودی تابلو برق ساختمان

در تابلو برق‌های ساختمان بیشتر جریان‌های برق زیاد بوده و شامل ولتاژ کمتر از 1000 می‌باشند و همچنین در اجزای تابلو برق ساختمان‌ها از سیم‌هایی استفاده ‌شده که ازنظر فیزیکی و مکانیکی دچار آسیب یا صدمه نمی‌شوند.

 

 پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مقاله اجزای تابلو برق با ما به اشتراک بگذارید. ✏️

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*