تابلو برق استیل

تابلو برق استیل

می‌توان تابلو برق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی نام برد. تابلوهای برق بر اساس نوع عملکردشان انواع متفاوت دارد که هرکدام با یک کاربرد در مکان موردنظر نصب و به کار گرفته می‌شوند. تابلوهای ایستاده، تابلوهای داخلی، تابلوهای متال، تابلوهای کشویی، تابلوهای خارجی، تابلوهای دیواری، تابلو برق روکار پیشانی‌دار، و تابلوهای MV، LV  و … ازجمله تابلو برق‌های صنعتی محسوب می‌شوند. گاهی تابلوها بر اساس نوع جنس بکار رفته در بدنه تقسیم‌ بندی می‌شوند که تابلو برق استیل از آن جمله می‌باشد. جنس فلز بدنه تابلو از ورق استیل تشکیل‌ شده و بر همین اساس در برابر زنگ زدن و خورندگی پایدار است و نیازی به رنگ زدن نیست. می‌توان تابلو برق استیل را بارها شست‌وشو و ضدعفونی نمود؛ به همین علت تابلو برق استیل اغلب در کارخانه فراورده‌های شیر و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید تابلو برق استیل

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

مراحل اولیه ساخت تابلو برق استیل

همان‌گونه که می‌دانید تابلو برق یک محفظه بوده که شامل انواع کلیدها، سوئیچ‌ها، لوازم نمایشگر، قطعات کنترلی و تجهیزات حفاظتی است. هدف از ساخت تابلو برق جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی به کاربران است. این احتمال وجود دارد که عوامل محیطی شرایطی ایجاد کنند که شوک الکتریکی از تجهیزات به بیرون ارسال گردد. تابلو برق به‌عنوان یک محافظ مانع از وارد شدن شوک الکتریکی به افراد می‌شود.

برای ساخت تابلو برق استیل هم به عملکرد و بازدهی مناسب و هم به زیبایی و تجاری بودن تابلو اهمیت می‌دهند. امروزه کارخانه‌ها و صنایع بزرگ تابلو برق‌های مورد نیاز خود را به‌صورت سفارشی دریافت می‌کنند. لازم است برای ساخت تابلو برق استیل به‌صورت سفارشی باتوجه به نیاز کاربران و مصرف‌ کنندگان، ظرفیت تابلو برق تعیین گردد؛ البته تابلو برق‌های پیش‌ ساخته نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای کارگاه‌های کوچک استفاده نمود.

💠 مرحله اول اینکه ساخت تابلو برق استیل باید مطابق با استاندارد باشد.

💠 مرحله دوم در طراحی و ساخت تابلو برق استیل مشورت با واحد فنی مهندسی و دریافت اسناد و نقشه‌های ساختمان مذکور است.

ساختمان کلی تابلو برق، نکته‌ای است که در ساخت انواع تابلو برق‌ها مورد توجه است. تابلو برق‌ها اغلب ساختمانی واحد دارند و در ظرفیت‌های گوناگون طراحی و تولید می‌گردند. طراحی سلول‌ها به نحوی است که با داشتن فضای کافی امکان دسترسی متخصصین به تجهیزات جهت تعویض قطعات، تعمیرات و بازرسی فراهم است. مجهز بودن تابلو برق استیل به قفل و لولا از نکات دیگر است که برای ساخت باید لحاظ گردد.

💠 مرحله سوم برای تولید تابلو برق استیل مونتاژ لوازم و تجهیزات الکترونیکی بر اساس نقشه‌های جانمایی می‌باشد.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

خرید تابلو برق ایستاده

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

تابلو برق

مراحل تکمیلی ساخت تابلو برق استیل

💠 در مرحله چهارم، نوبت به مرحله سیم‌ کشی و شینه‌ کشی است؛ انتخاب شینه و شمش‌ها باید به نحوی باشد که تحمل اثرات حرارتی ناشی از اتصال کوتاه را دارا باشد.

💠 مرحله پنجم، بازرسی و کنترل کیفیت و آخرین مرحله در ساخت تابلو برق است که زیر نظر مهندسین طراحی و واحدهای تولیدی صورت می‌پذیرد. لازم است بدانید که در ساخت تابلو برق‌ها با جنس‌های فلزی دیگر اغلب رنگ‌ آمیزی بدنه نیز داریم، اما در تابلو برق استیل باتوجه به کیفیت بدنه نیاز به رنگ‌ آمیزی نیست.

استاندارد IP تابلو برق استیل

استاندارد IP تابلو برق استیل

برای ساخت تابلو برق‌های مختلف باید نکات مهم مطابق با استانداردهای درج شده در سازمان برنامه و بودجه مدنظر قرار داده شود. بر اساس این مندرجات رعایت استانداردهای داخلی و بین‌المللی امری ضروری است. به‌طور کل IP تابلوهای برق را با دو روش می‌توان بالا برد. در روش اول با مدل ساخت بدنه تابلو و در روش دوم تزریق فوم پلی اورتان بر روی درب تابلوها.

 داشتن IP بالای تابلو، زمانی که باتوجه به شرایط آب و هوایی کارفرما و یا مشاور، پروژه تابلو برق استیل را الزام می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. حداقل IP استاندارد در تابلوهای استیل با گرید ۳۰۴ نگیر به‌طور تجربی ۵۴ در نظر می‌گیرند و حداقل IP استاندارد در تابلوهای استیل با گرید ۳۱۶ نگیر به‌طور تجربی ۶۴ در نظر گرفته می‌شود.

ساخت تابلو برق استیل

ویژگی‌های تابلو برق استیل

تابلو برق استیل محفظه‌ای از جنس استیل است که از مدارات و تجهیزات الکتریکی در درون خود محافظت می‌کند. همان‌گونه که گفته شد ابعاد مورد نیاز برای تابلوهای برق و محل قرارگیری آن بر روی زمین یا نصب‌ شده در ارتفاع از مسائل مهم است که باید به آن‌ها توجه نمود. این ابعاد باتوجه به عواملی مثل ورود و خروج فازها، تعدد سیم‌های ورودی و خروجی قابل تغییر است؛ به‌عنوان مثال برای مصارف خانگی یا کارگاه‌های کوچک از ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌کنند. در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی که به ولتاژ بالاتری نیازمند هستند، لازم است از مجموعه‌ای از تابلوهای استیل با حداکثر ابعاد استفاده گردد.
محل عبور و ورود کابل‌ها به درون تابلو نیز در این بین از اهمیت خاصی برخوردار است؛ همچنین جهت قرار دادن محل کلیدهای قطع و وصل باید عرض مناسب و استاندارد برای این تابلوها لحاظ شود. از ویژگی‌های دیگر در مورد این تابلوها این است که اگر از تابلوها بخواهند در محیط داخلی استفاده کنند، دیگر نیازی نیست که حتماً از آلیاژهای بسیار مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود؛ اما اگر برای محیط بیرون بخواهند استفاده کنند، چونکه دستخوش پارامترهای مهم هستند، لازم است در انتخاب آلیاژی که تابلو از آن ساخته‌شده دقت و توجه بیشتر لحاظ شود. 

انعطاف‌پذیری آلیاژ جهت انجام برش‌های لازم، خم کردن‌ها و برش‌های احتمالی از دیگر ویژگی‌هایی است که باید در زمان انتخاب ورق استیل به آن توجه نمود؛ به‌عنوان‌مثال زمانی که اپراتور برای نصب قفل‌ها بر روی درب این تابلوها کار انجام می‌دهد، نباید درگیر سختی زیاد آلیاژ باشد و یا در زمان برش‌ها با مشکلاتی مانند لب پر شدن و برش‌های تیز روبرو باشد.

سخن نهایی

در پایان باید گفت شما می‌توانید با رعایت این چند پارامتر مهم و ویژگی‌های خوب ورق استیل تابلویی، با معیارهای مدنظر و نیازتان انتخاب نمایید و سالیان زیادی از این انتخاب خود لذت ببرید. ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تابلو برق استیل» همراهی نمودید؛ درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*