تابلو برق دیواری

تابلو برق دیواری

در تمام سیستم‌های برقی، وسیله کاربردی به نام تابلو برق دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلو برق یک محفظه فلزی، پلاستیکی یا استیل است که سیم کشی تجهیزات برق و الکترونیک درون آن قرار می‌گیرد. تابلو برق صنعتی یکی از پر کاربرد‌ترین تجهیزات برای حفاظت از سیم کشی‌ها و کابل‌های الکترونیکی است. در ادامه به معرفی جامع تابلو برق دیواری خواهیم پرداخت.

تابلو برق محلی مناسب برای نصب سیم کشی و تجهیزات برقی است. از تابلو برق برای جلوگیری از سوانح برق گرفتگی استفاده می‌شود. این وسیله به‌عنوان یک محافظ عمل می‌کند و از تماس مستقیم افراد با قطعات الکتریکی ممانعت می‌نماید. تابلو برق‌ها از لحاظ ایستایی به دو دسته تابلو برق دیواری و تابلو برق ایستاده تقسیم می‌شوند. تابلو برق دیواری خود به دو صورت تابلو برق روکار و تابلو برق توکار تقسیم‌بندی می‌شود. تابلو برق ایستاده بدون نیاز به تکیه گاه بر سطح زمین نصب می‌شود.

تابلو برق دیواری فلزی

قیمت تابلو برق دیواری

قیمت انواع تابلو برق دیواری باتوجه به جنس فریم، ایرانی و خارجی بودن تابلو، برند تولید کننده، نرخ ارز، سطح ولتاژ، روکار و توکار بودن تابلو و میزان عرضه و تقاضا متفاوت است.

خوشبختانه متخصصان کشور عزیزمان ایران، با همت و تلاشی شگرف توانسته‌اند این محصول کاربردی را بومی‌سازی کنند. امروزه مونتاژ و پیاده‌سازی انواع تابلو برق صنعتی و ساختمانی در مجموعه‌های داخلی صورت می‌پذیرد. تابلو برق‌های تولید شده در کشور مطابق با استانداردهای جهانی هستند. بومی‌سازی تابلو برق دیواری سبب کاهش قیمت نهایی آن شده است.

تابلو برق دیواری فشار ضعیف

تابلو برق دیواری از نظر ولتاژ به سه دسته تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم با تابلو برق فشار ضعیف بیشتر آشنا شویم. حداکثر ولتاژ تابلو برق فشار ضعیف به ۱۰۰۰ ولت می‌رسد. اجزای تابلو برق فشار ضعیف متناسب با کاربرد آن است. 

چهار مدل تابلو برق فشار ضعیف داریم؛ انواع آن عبارت‌اند از: تابلو برق ایستاده، تابلو برق دیواری، تابلو برق میزی و تابلو برق رک. 

از تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف می‌توان به ترانس، فیوز، ریل، مقره، شینه نول، کنتاکتور و انواع کلید گردان اشاره کرد. مشخصات لازم برای ارزیابی استاندارد تابلو برق فشار ضعیف عبارت‌اند از: اسکلت نگهدارنده، لامپ‌های نمایشگر، فیوزها، کلیدها، پوشش‌ها، کلیدهای مینیاتوری و لوازم اندازه‌گیری.

تابلو برق دیواری توکار

محل نصب تابلو برق توکار درون دیوار است. این نوع تابلو برق دیواری جهت حفظ ایمنی انسان و جلوگیری از تماس مستقیم جریان برق با بدن انسان تعبیه شده است. از ویژگی‌های تابلو برق توکار می‌توان به هم سطح بودن درب آن با دیوار اشاره کرد. این ویژگی ظاهری سبب می‌شود محفظه تابلو قابل مشاهده نباشد. تابلو برق دیواری توکار معمولاً در ساختمان‌های نوساز، راهروها و واحدهای کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات تابلو برق توکار عبارت‌اند از: جریان، توان، قطعات کنترلی، قطعات حفاظتی، کلیدها و لوازم نمایشگر.

انواع تابلو برق دیواری

💠 تابلو برق‌ها از نظر ساختار به تابلوهای Metal Enclosed معروف هستند. این نوع تابلوها خود به دو دسته تابلوهای Metal Clad و تابلوهای Compartment Type تقسیم می‌شوند. نوع اول آن محفظه‌های مختلف جداگانه دار؛ اما در نوع دوم محفظه‌های مختلف از یکدیگر جدا نشده‌اند. در طراحی این تابلوها شرایط محیطی، شرایط لازم برای نصب و شرایط حفاظتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

💠 تابلو برق‌ها از لحاظ محل نصب به دو دسته داخلی و فضای باز تقسیم می‌شوند. تابلو برق‌های داخلی در فضای بسته مانند داخل سالن‌ها نصب می‌شود. تابلو برق فضای باز همانطور که از نامش پیداست در فضای باز نصب می‌شود.

💠 تقسیم‌ بندی دیگری که تابلو برق‌ها را از هم تفکیک می‌کند، شامل تابلوهای فیکس و تابلوهای کشویی است.

💠 تابلوها از لحاظ ایستایی به تابلو برق ایستاده و تابلو برق دیواری تقسیم می‌شوند. درباره کاربرد این دو مدل تابلو برق در ابتدای مقاله صحبت کرده ایم.

💠 تابلوها از لحاظ سطح ولتاژ به سه نوع تابلوهای فشار ضعیف، تابلوهای فشار متوسط و تابلوهای فشار قوی تقسیم می‌شوند.

وزن تابلو برق دیواری

وزن تابلو برق دیواری، باتوجه به ارتفاع تابلو، عرض تابلو، عمق تابلو، تعداد قاب تابلو، ضخامت ورق بکار رفته در تابلو و نوع تابلو متغیر است.

ابعاد تابلو برق دیواری

تابلو برق صنعتی در چهار دسته از یکدیگر تفکیک می‌شوند:

۱- عملکرد تابلو برق

۲- محل نصب تابلو

۳- تابلوهای ایستاده یا دیواری

۴- شکل ظاهری تابلو

در برخی مواقع تابلو برق مدنظر ما از لحاظ ابعاد، وزن و ظاهر خارج از استانداردهای جهانی است. در این مواقع بایستی تابلوهایی با ویژگی‌های مدنظر خود را سفارش دهیم. از این جمله استنباط می‌شود که تابلو برق‌ها را باتوجه به کاربرد آن‌ها در هر ابعادی می‌توان تولید کرد و محدودیت خاصی شامل حال آن نمی‌شود.

تابلو برق دیواری

ارتفاع نصب تابلو برق دیواری

ارتفاع نصب تابلو برق صنعتی را می‌توان به گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

⚪️ ارتفاع نصب کنتورهای تکی باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر باشد.

⚪️ ارتفاع نصب تابلو کنتور در مجتمع‌های بزرگ نباید بیشتر از ۲۲۰ سانتی متر باشد.

⚪️ ارتفاع نصب تابلو برق دیواری از کف تا بالای تابلو باید ۲۱۰ سانتی‌متر باشد.

⚪️ تابلو فیوز باید ارتفاعی حدود ۲۱۰ سانتی‌متر داشته باشد.

⚪️ حداقل ارتفاع مورد نیاز برای نصب تابلوهای توکار و روکار ۱۶۰ سانتی‌متر است.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم تمام مطالب مرتبط با تابلو برق دیواری را به‌درستی بیان کنیم. انواع، ابعاد و ویژگی‌های تابلو برق را به صورت واضح توضیح دادیم؛ همچنین سعی کردیم انواع تابلو برق‌ها را از لحاظ‌های متفاوت بررسی و شفاف سازی کنیم. حال امید است که این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در مواقع لزوم بتوانید از اطلاعات داده شده بهره کافی و مفید را ببرید. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*