تابلو برق روشنایی

تابلو برق روشنایی

تابلو برق روشنایی محفظه‌ای است که برای سازمان دادن انشعابات برقی استفاده خواهد شد. در اصل برای بالا بردن ایمنی محیط وعدم دسترسی افراد متفرقه به اجزای اصلی سیستم‌های برقی، طراحی تابلوها به صورت جعبه‌ای است و در اکثر مواقع از جنس فلزی طراحی و ساخته می‌شوند. محفظه قرارگیری کلید، مکان محافظت شده مخصوص فشار ضعیف یا قوی، شینه و محفظه سایر اجزای اصلی تابلو مهم‌ترین بخش‌های تابلوهای برق می‌باشند. هر کدام از محفظه‌های واقع در تابلو برق با طراحی یک صفحه فلزی از یکدیگر جدا شده‌اند.

پس، اگر حادثه‌ای در هر کدام از این محفظه‌ها رخ دهد به سایر قسمت‌ها ضرری وارد نخواهد شد. این نوع تابلوها، در واقع محیطی است برای نصب تجهیزات برقی. مزیت مهم این تابلوها این است که تعمیر و نگهداری آن‌ها به راحتی قابل اجرا است و علاوه بر این موضوع، این تابلوها اهمیت زیادی در برابر حفاظت کردن جان انسان‌ها در مقابل برق گرفتگی دارد.

خوب است بدانید که تابلو برق برای عیب‌یابی سریع‌تر مورد استفاده افراد قرار خواهد گرفت، برای کار کردن روی این تابلوها، درون آن چراغ‌هایی نصب خواهد شد که زیبایی این تابلوها را کامل خواهد کرد و می‌تواند روشنایی مورد نیازی را برای دید در شب ایجاد کند. با وجود این چراغ‌های طراحی شده در این تابلوها، عیب‌یابی به سرعت انجام خواهد شد و هر کدام از این چراغ، کاربرد مخصوص به خود را دارند.

تابلو برق روشنایی صنعتی

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

اجزای تابلو برق روشنایی

ما برای برق‌رسانی به واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی ملزوم به استفاده از تابلو برق روشنایی هستیم؛ این تجهیزات، برق‌رسانی را به‌صورت کاملا برنامه ریزی شده سازماندهی می‌کند. تمامی این تجهیزاتی که در کنار هم و درون محفظه تعیین شده قرار گرفته‌اند، تابلوی برق محسوب خواهند شد. اجزای این محفظه، به سه قسمت پوشش، بدنه و اجزای داخلی تقسیم خواهند شد. در طراحی ساخت بدنه این تابلو معمولا آهن، پلاستیک و مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود که بر قیمت تابلو برق نیز تا حد زیادی تاثیرگذار است. اجزای داخلی تابلوهای برق روشنایی شامل:

1. سیم، کابل، مقره، شینه، کنتاکتور و غیره درون محفظه داخلی تابلوی برق قرار خواهند گرفت.
2. کنتاکتور
3. اجزای ارتباطی همانند کابل، سیم و شینه برای ایجاد ارتباط بین وسایل جانبی
4. کلیدهایی که برای قطع و وصل استفاده می‌شود و کلید مورد استفاده برای کنترل جریان
5. اجزای اندازه گیری که شامل آمپرمتر، ولت‌متر، تایمر و رله بی‌متال است
6. شینه
7. لامپ سیگنال
8. مقره جهت جلوگیری از ورود جریانات اضافی به مدار
9. ترمینال
10. خازن

ساخت تابلو روشنایی برق

باید به خوبی بدانید که شرایط ساخت تابلو برق بر طبق شرایط پروژه و محل استفاده متفاوت خواهد بود، برای مثال این امکان وجود دارد که برخی از مجتمع‌های مسکونی نیاز به تابلوهای برق دیواری دارند اما ساختمان‌های صنعتی تابلو برق‌های فشار متوسط، فشار ضعیف، فشار بالا را نیاز خواهند داشت. اصولا تابلو برق استاندارد را از طریق الگوی خاص و مشخص شده‌ای طراحی می‌کنند و هر یک از این تابلوها بر طبق ویژگی‌های مخصوصی که برای خود دارند کاربردهای متفاوتی برای خود خواهند داشت.

خوب است بدانید که ساخت تابلو برق روشنایی بر طبق مراحل از قبل پیش تعیین شده‌ای پیش خواهد رفت. پس شما باید به خوبی بدانید که ساخت تابلو برق به تخصص خاصی نیاز دارد. تعدادی از مهمترین مراحلی که برای ساخت این نوع تابلوها نیاز است عبارت است از:

مرحله طراحی نقشه ایزومتریک: طراحی نقشه ایزومتریک یکی از ضروری‌ترین مراحل ساخت تابلو برق روشنایی است. در واقع افراد با ارائه دادن داده‌های ضروری به قسمت مهندسی، کار نقشه کشی را شروع می‌کنند.

جوشکاری، خم و سوراخکاری بدنه: مرحله بعدی ساخت تابلو برق جوشکاری، خم و سوراخکاری بدنه می‌باشد. در این مرحله طبق نقشه‌ای که از قبل آماده شده است باید این مراحل طی شود.

رنگ کاری رنگ کاری بدنه: یکی دیگر از مراحل ضروری ساخت تابلو برق رنگ‌کاری بدنه تابلو است. چربی زدایی، فسفاته کاری، زنگ‌زدایی و همچنین عایق کاری به عنوان مهمترین مراحلی است که باید در رنگ کاری اجرا شود.

پس از رسیدن به مرحله مونتاژ قطعات و بدنه نیاز است که تست دستگاه تست وکنترل کیفیت انجام شود. بعد از اینکه فرآیند ساخت انواع تابلوهای برق کامل شد و به اتمام رسید کارشناسان پروژه باید اقدام به تست تابلو کنند. مجموعه مراحل تست شامل بررسی ظاهری و داخلی تابلو است.

تابلو روشنایی

مونتاژ تابلو روشنایی برق

مونتاژ اسکلت و بدنه تابلو برق یکی از مراحل ساخت تابلو برق می‌باشد که اهمیت زیادی را دارا است. بعد از اینکه رنگ بدنه تابلو خشک شده افراد بایستی اسکلت و بدنه را در محل تعیین شده برای آن نصب کرده و سپس دستگاه آماده قرارگیری انواع تجهیزات الکتریکی خواهد شد. مونتاژ قطعات تابلوهای برق مونتاژ قطعات و تجهیزات الکترونیکی مرحله بعدی پس از مونتاژ بدنه تابلو برق است. افراد متخصص در این قسمت مونتاژ تمامی تجهیزات را انجام خواهند داد. قطعات الکتریکی همچون پریزها، کنتاکتورها، رله ها، نمایشگر بایستی روی تابلو برق نصب شوند.

لازم است بدانید که سیم کشی برای اتمام ساخت تابلوهای برق باید در این قسمت انجام می‌شود. بودجه‌ای که برای ساخت تابلو برق کنار گذاشته می‌شود، به نکات متفاوتی بستگی خواهد داشت برای مثال ضخامت ورق‌های استفاده شده برای ساخت تابلو برق  یک فاکتور مهم برای تعیین قیمت این تابلوها حساب خواهد شد. در واقع لازم است بدانید که قیمت هر کدام از این تابلوهای برق بر طبق استفاده‌های متفاوتی که دارند با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

ویژگی‌ تابلو برق روشنایی

این نوع از تابلو برق‌ها اساساً به دلیل جریان رسانای برق بسیار خوب، سبب اتصالات ایمن خواهند شد و باگذشت زمان دچار مشکل یا آسیب جدی نمی‌شوند.
در قسمت زیر به عمده‌ترین ویژگی‌های تابلو برق روشنایی اشاره خواهد شد:

💠 کنترل نمودن موتورهای چند فاز موجود در تابلو برق روشنایی

💠 ارزیابی نمودن میزان توزیع و جریان برق در تابلو برق روشنایی

💠 هدایت بسیار خوب توان در مدارهای مصرف‌کننده این نوع تابلو برق

💠 کنترل ضریب توان وسایل برقی موجود در تابلو برق روشنایی

💠 جلوگیری از وارد شدن انواع مختلف آسیب‌های حاصل از نشتی جریان برق و…

کاربرد تابلو برق روشنایی

تابلو برق روشنایی در کل وظیفه اساسی مراقبت از مدارهای موجود در درون تابلو، دستور و کنترل آن‌ها و مدیریت توزیع برق در تأسیسات و لوازم مختلف برقی را بر عهده دارد. تابلو برق روشنایی در ضمن شامل یکسری از المان‌های کنترلی و محافظتی همانند کلیدهای اتوماتیک قطع و وصل جریان برق، رله بردهای کنترلی، کلیدهای مغناطیسی، محافظ‌هایی برای مراقبت از جان افراد و نیز نمایشگرهای خاص بوده و از مدار اصلی تابلو برق روشنایی در برابر انواع گوناگون اتصالات، آتش‌سوزی، اضافه‌بار و… محافظت خواهد نمود.

امروزه بیشتر تابلو برق‌های روشنایی نقش بسیار مهمی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و صنایع تولیدی دارند و همچنین تابلو برق‌های روشنایی باعث تشکیل ارتباطی منظم و جامع بین اجزای دستگاه‌های الکترونیکی یا برقی خواهند شد؛ تابلو برق روشنایی مانند سایر تابلو برق‌ها مثل تابلو برق صنعتی، تابلو برق ایستاده و… در ایستگاه‌های توزیع برق، کارخانه‌های صنعتی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، پالایشگاه و… استفاده می‌شود.

تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق روشنایی

تابلو برق روشنایی موجود در اغلب مکان‌ها غالباً بر اساس ویژگی‌های متفاوت مثل میزان ولتاژ ورودی، ساختار داخلی تابلو، کاربرد کلی، مکان نصب تابلو، شیوه‌ی قرارگیری و… در دسته‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود که در قسمت زیر به معرفی انواع مختلف تابلو برق روشنایی نیز پرداخته خواهد شد.
انواع تابلو برق روشنایی برحسب شکل و ساختار داخلی به‌قرار زیر است:

🔴 تابلو برق روشنایی کشویی

🔴 تابلو برق روشنایی ثابت

انواع تابلو برق روشنایی بر اساس میزان ولتاژ ورودی به‌صورت زیر است:

🟡 تابلو برق روشنایی ولتاژ پایین (ولتاژ ورودی کمتر از ۱۰۰۰ ولت)

🟡 تابلو برق روشنایی ولتاژ متوسط (ولتاژ ورودی ۱۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ ولت)

🟡 تابلو برق روشنایی ولتاژ بالا (ولتاژ بیشتر از ۳۶۰۰۰ ولت خواهند بود)

در بخش زیر به نوع دیگری از تقسیم‌بندی‌های تابلو برق روشنایی اشاره خواهد شد (طبقه‌بندی بر اساس شیوه نحوه نصب و قرارگیری)

🟢 تابلو برق روشنایی ایستاده

🟢 تابلو برق روشنایی دیواری

🟢 تابلو برق روشنایی داخلی

🟢 تابلو برق روشنایی فضای باز

تابلو برق‌های روشنایی در یک تقسیم‌ بندی اصولی دیگر در سه دسته‌ی تابلو برق روشنایی اصلی، تابلو برق روشنایی نیمه‌اصلی (تابلو برق عمومی) و تابلو برق روشنایی فرعی گروه‌بندی خواهند شد.

تابلو برق

مزایا و معایب تابلو برق روشنایی

تابلو برق‌های روشنایی به‌طورمعمول بیشتر در مکان‌ها و پروژه‌های مختلف مثل کارخانه‌های تولیدی و صنعتی، نیروگاه‌های صنعتی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، پروژه‌های مختلف عمرانی و سدسازی، ایستگاه‌های مترو، فضاهای ساختمانی و… استفاده می‌شوند. هزینه نگهداری و تعمیر تابلو برق روشنایی در مقایسه با دیگر تابلو برق‌ها مانند تابلو برق صنعتی، تابلو برق ایستاده و… بسیار پایین است. در بخش زیر به عمده‌ترین مزایای تابلو برق روشنایی نیز اشاره خواهد شد:

۱- جلوگیری از وارد شدن انواع مختلف مشکلات و آسیب‌ها مثل شوک‌های برقی به افراد (این مورد از مزایای تابلو برق روشنایی جزء مهم‌ترین ویژگی و مزیت این نوع تابلو برق است.)

۲- مراقبت از لوازم و تجهیزات داخل تابلو برق روشنایی در برابر انواع مختلف عوامل محیطی همانند باران، برف، باد شدید، آلودگی‌ها، ذرات معلق و…

۳- توزیع یکسان و عادلانه میزان توان در مدارهای مصرف‌کننده تابلو برق روشنایی

۴- تغذیه مطلوب مصرف‌کننده‌ها و توزیع برق بسیار خوب

۵- جلوگیری از نشت کردن جریان‌های الکترونیکی در این نوع تابلو برق و همچنین اصلاح نمودن ضریب توان آن

۶- توانایی کنترل کردن دستی و اتوماتیک این نوع تابلو برق در بسیاری از حوزه‌های گوناگون صنعتی

۷- وصل و قطع نمودن برق اصلی بدون استفاده از کنتاکتور و با استفاده از کلیدهای سلکتوری موجود در تابلو برق روشنایی

۸- تابلو برق روشنایی به‌طورکلی مکان و جایگاهی مناسب برای گذاشتن وسایل و لوازم برقی و الکترونیکی خواهد بود.

از عیب‌های عمده تابلو برق روشنایی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- بعضی از نوع‌های تابلو برق روشنایی دارای وزن بسیاری هستند.

۲- بعضی از نوع‌های این تابلو برق شامل هزینه‌های تعمیر و نصب بالایی هستند و ممکن است در محیط‌های نامطلوب عملکرد خوبی از خود نشان ندهند.

انواع تابلو روشنایی

سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تابلو برق روشنایی» همراهی نمودید؛ درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ 1401/09/15

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*