تابلو برق ساختمان چیست

تابلو برق ساختمان چیست

تابلو برق ساختمان یکی از تجهیزات کاربردی برقی در ساختمان است که به منظور نگه داشتن، کنترل و محافظت از انواع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه وجود این وسیله در هر ساختمانی بسیار احساس می‌شود. برای آشنایی بیشتر با چیستی و ماهیت این وسیله پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. تابلو برق ساختمان که به تابلو کنتور نیز شهرت دارد، وسیله‌ای است که به منظور توزیع جریان برق در واحدهای مسکونی و یا بخش‌های مشاع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تابلو به صورت محفظه‌ای فلزی و یا غیر فلزی است که انواعی از تجهیزات برقی اعم از تجهیزات قطع و وصل، سنجش، پایش، محافظ، سیگنال و… بر روی آن نصب و به نوعی جایگذاری می‌شوند. هدف از پیاده‌سازی این وسیله بر روی ساحتمان، کنترل و توزیع هر چه بهتر جریان الکتریکی است.

تابلو برق ساختمان

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه تابلو پاور از انواع تابلو برق‌ صنعتی و محصولات دیگر دیدن نمایید.

همچنین برای خرید و یا مشاوره با شماره‌های درج شده در وب سایت، تماس حاصل فرمایید.

09121947929☎️

انواع تابلو برق ساختمان

✔️تابلو برق اصلی
✔️تابلو مشاعات یا عمومی
✔️تابلو واحدها و تابلو مینیاتوری
✔️تابلو جریان ضعیف
✔️تابلو آسانسور
✔️تابلو توزیع برق واحدها

تابلوی کنتور (تابلوی اصلی)

تابلوی کنتور، کابل اصلی برق ورودی به ساختمان را در بر می‌گیرد و تامین کننده برق کل واحدهای مسکونی و همچنین فضاهای مشاعی است. کابل اصلی از قسمت پایین وارد کلید فیوز می‌شود. به عنوان مثال ساختمانی که دارای ۵ طبقه است و در هر طبقه هم یک واحد وجود دارد، تابلوی اصلی شامل ۶ کنتور است که یکی از آن‌ها عمومی و مابقی کنتورهای جداگانه مربوط به هر واحد هستند. این تابلو برق معمولا در نزدیکی درب ورودی ساختمان جهت واگذاری انشعاب نصب می‌گردد.

تابلوی عمومی

تابلو عمومی یا مشاعات، از مهمترین تابلوهای برق ساختمان به حساب می‌آید. این نوع از تابلوها ۱۵ خط را در بر گرفته‌اند و پس از این که خط‌ها شناسایی و آماده بهره برداری شدند، بر روی دیوار مد نظر تعبیه می‌گردند. این تابلو به صورت جداگانه نصب نمی‌شود بلکه بر روی تابلوی اصلی و در کنار سایر کنتورها قرار می‌گیرد.

تابلوی تقسیم واحد

یکی از انواع روش‌های سیم کشی ساختمان‌ها، استفاده از تابلوی تقسیم واحد می‌باشد. این تابلو به دلیل یکپارچه بودن، جایگزینی بسیار ایده آل برای جعبه تقسیم‌های پراکنده در یک ساختمان است. تابلو تقسیم واحد در داخل ساختمان نصب می‌شود و بهترین مکان برای تعبیه آن، درب ورودی و یا آشپزخانه است. کاربرد تابلوی تقسیم واحد، تغذیه نمودن مدارهای روشنایی، پریزها و سایر مصارف ساختمانی است. از آنجایی که سیم کشی مربوط به پریزهای برق، روشنایی‌ها و… به طور جداگانه از تابلو تغذیه می‌شوند، خراب شدن یکی از مسیرها منجر به قطعی برق در کل ساختمان نمی‌گردد.

تابلو برق مینیاتوری

 اصولاً خروجی کنتورها به کلیدهای مینیاتوری هر واحد متصل می‌شود. معمولاً در داخل منازل و نزدیک درب ورودی برای توزیع برق و حفاظت کاربرد دارد. در این تابلوها می‌توان به اختیار برق هر بخش را قطع کرد به صورتی که برق بخش‌های دیگر قطع نشود.

تابلو برق آسانسور

 در ساختمان‌های که تعداد آسانسورها زیاد است، به تابلوهای برق آسانسور نیاز است و از اساسی‌ترین تجهیزات ساختمان‌ها به شمار می‌آید.

تابلو برق ساختمان هوشمند

شیوه سیم‌کشی برق ساختمان هوشمند یا به‌ اختصار بی ام اس از تجهیزات ضروری برق‌کشی ساختمان‌های هوشمند است و تقریباً مثل روش‌های قدیمی است با این فرق که پیش از سیم‌کشی، طبق نقشه از قبل ترسیم‌ شده باید اقدامات ضروری انجام گیرد. در تابلو برق ساختمان هوشمند در ابتدا سیم‌ها به‌جای منتقل شدن به کلید اصلی به ماژول‌های الکتریکی هدایت می‌شوند و در آنجا نصب می‌شوند که معمولاً همه‌ این تجهیزات و سربندی‌ها در تابلو برق‌های از قبل تعیین‌شده صورت گرفته است. همچنین یکی از مشکلات این تابلوها افزایش 25 درصدی میزان سیم‌کشی است و تابلوهای مورد استفاده در تابلوهای برق هوشمند در مقایسه با جعبه‌ فیوز مینیاتوری های کوچک قدیمی متفاوت‌تر هستند و بیشتر به تابلو برق قدرت که در کنار دیوار قرار می‌گیرند شبیه‌تر مي‌باشند.

تابلوی عمومی

مزایای تابلوهای برق ساختمان هوشمند به‌صورت زیر است:

✅کنترل دستگاه‌های امنیتی
✅کنترل دستگاه‌های اعلام حریق
✅کنترل دستگاه‌های تصویری و صوتی در ساختمان‌ها
✅کنترل هوشمند سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی
✅کنترل خودکار دستگاه‌های روشنایی
✅صرفه‌جویی انرژی در واحدهای ساختمان
✅کنترل دوربین‌های مداربسته
✅محافظت در مقابل عوامل زیست‌ محیطی
✅اضافه بر این مزیت‌ها این تابلوها همچنین می‌توانند به مصرف بهینه حامل انرژی و ارزش‌ افزوده خانه کمک کنند.

تابلو برق ساختمان مسکونی

این گروه از تابلو برق‌ها برای توزیع جریان برق در ساختمان‌های مسکونی استفاده شده و همچنین در مقابل اتصالات کوتاه حاصل از نشتی جریان و برق‌گرفتگی‌ها محافظت می‌کنند.

تابلوهای برق ساختمان مسکونی اصولاً به سه شکل درست می‌شوند:
1- تابلوی برق عمومی
2- تابلوی تقسیم برق هر واحد مسکونی
3- تابلوی اصلی یا تابلوی کنتور

همچنین ممکن است که یکی از این تابلوها در ساختمان‌ها نباشد و عموماً دو تابلو که یکی تابلو اصلی و دومی تابلوی تقسیم برق هر واحد است بیشتر در ساختمان‌های امروزی به کار روند.

کارکرد اصلی هر یک از این تابلوهای برق ساختمان مسکونی به‌صورت زیر است:

✔️تابلو برق عمومی: که اصولاً تمام افراد یک آپارتمان به شکل مشترک از آن استفاده می‌کنند. برق دهی برای پله‌ها، پارکینگ و حیاط از طریق تابلوهای عمومی صورت می‌گیرد.
✔️تابلوی تقسیم برق: تابلوهای تقسیم برق بیشتر در ابتدای درب منازل قرار می‌گیرد و دارای کلیدهای محافظ و فیوزهای محافظتی است.
✔️تابلوی اصلی: تابلوهای اصلی یا کنتور، برق همه‌ واحدهای ساختمان و مخصوصاً برق بخش‌های مشترک مانند راه‌پله یا پارکینگ را تأمین می‌کند.

ضرورت استفاده از تابلو برق ساختمانی

همان طور که اشاره نمودیم، تابلو برق ساختمان محفظه‌ای است که تجهیزات الکترونیکی و برقی درون آن قرار گرفته و وظیفه توزیع جریان برق به کل ساختمان را بر عهده دارد. این نوع از تابلوها را می‌توان از دسته تجهیزات ایمنی برقی به حساب آورد چرا که از انسان در برابر خطر برق گرفتگی محافظت می‌کنند. همچنین موجب محفوظ ماندن تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات برق می‌شوند. این محفظه جنبه زیبایی نیز دارد و نصب آن می‌تواند جلوه بصری مدرنی به ساختمان ببخشد. ضرورت استفاده از تابلو برق را می‌توان در موارد زیر جستجو نمود:

جلوگیری از خطر برق گرفتگی
محافظت از وسایل و تجهیزات برقی در برابر نوسانات برقی و همچنین تغییرات آب و هوایی
جلوگیری از نشتی وعدم توزیع نامساوی جریان برق به دلیل وجود مدارهای قطع و وصل و فیوزها
اصلاح ضریب توان
جلوگیری از تداخل فرکانس‌های رادیویی
محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیکی
جلوگیری از اتلاف حرارتی
بالا بردن ایمنی سیستم‌های الکتریکی

 

ابعاد تابلو برق ساختمان

تابلو برق ساختمان از اساسی‌ترین و واجب‌ترین تجهیزات در ساختمان است. برق بیشتر دستگاه‌های برقی به‌وسیله قدرت برق شهری تأمین می‌شود و این برق به‌وسیله خدمات برق ساختمان به بخش‌های مختلف داخلی، منشعب می‌شود. ابعاد و اندازه تابلو برق ساختمان به تعداد کنتورهای برقی که قرار است در درون آن نصب شود بستگی دارد.

مثلاً برای یک ساختمان 30 واحدی، تابلوی برق ساختمان به شکلی طراحی می‌شود که 30 عدد کنتور برق به انضمام یک عدد کنتور عمومی در آن قرار گیرد. همچنین اگر مجتمع شامل آسانسور باشد برای کنتور اصلی از کابل‌های برقی سه فاز و اگر آسانسور در ساختمان نباشد از کابل‌های برق تک فاز استفاده می‌شود و معمولاً تابلو برق ساختمان در دو نوع روکار و توکار در بازار عرضه می‌شود.

ابعاد انواع تابلوهای برق مانند: تابلو برق صنعتی، تابلو برق ایستاده و تابلو برق پاور متفاوت است و بستگی به ظرفیت و متراژ مکان موردنظر برای نصب دارد.

در اصل ابعاد بیشتر تابلوها شامل: عمق، عرض و ارتفاع است که به ترتیب از عمق 17 الی 80 سانتی‌متر و از عرض 30 الی 80 سانتی‌متر و از ارتفاع 40 الی 220 سانتی‌متر می‌باشد.

تابلوی تقسیم واحد

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ساختمانی

تابلو برق برای این که بتواند به درستی عملکرد خود را در توزیع و انتقال جریان الکتریکی به بخش‌های مختلف ساختمان انجام دهد، از کنار هم قرار گرفتن یکسری قطعات و اجزاء تشکیل شده است. که در ادامه بیشتر با ویژگی و وظایف آن‌ها آشنا خواهیم شد:

بدنه
تجهیزات مختلف یک تابلو برق، در درون بدنه مستقر می‌شوند. بدنه دارای جنسی از پلاستیک، آهن و یا مواد کامپوزینی است که از تجهیزات در برابر گرد و غبار، باد، باران، فشارهای مکانیکی و… محافظت می‌کند.

کلیدها
کلیدها از اجزای اصلی تابلو برق هستند که به منظور قطع و وصل نمودن جریان الکتریکی در درون تابلو مستقر می‌شوند.

هادی‌ها
به منظور اتصال و ارتباط الکتریکی تابلو می‌بایستی از قطعاتی به نام هادی‌ها استفاده نمود. هادی‌ها در دو نوع شینه و سیم موجوداند.
تجهیزات اندازه گیری و حفاظتی
تجهیزاتی همچون ولت متر، آمپرمتر، وات متر، رله، فیوز و… در تابلو برق ساختمان موجود‌اند که با توجه به الزامات برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند.

اینترلاک
اینترلاک یا قفل داخلی سیستمی مکانیکی و یا الکتریکی است که به منظور جلوگیری از حوادث ناخواسته در تابلو برق نصب می‌شود.

ارتینگ
ارتینگ یا سیستم اتصال زمینی یکی از اجزای کاربردی تابلو برق‌ها به حساب می‌آید که برای محافظت از جان انسان‌ها و موجودات در برابر برق گرفتگی، به هادی که در زمین متصل شده وصل می‌گردد.

مقره
مقره یک مسیر مقاومتی است که جریانی از آن عبور نمی‌کند. این قطعه در واقع عایقی مناسب در برابر عبور جریان ناخواسته به زمین می‌باشد.

ساخت تابلو برق ساختمان

مهندسین برق و طراحان متخصص بر اساس نوع کاربری ساختمان، تجهیزات برقی مورد استفاده، تعداد طبقات و سایر موارد، اقدام به طراحی نقشه تابلوهای برق می‌کنند. در واقع مرحله ساخت، شامل طراحی محفظه‌ای است که تجهیزات برقی یک ساختمان اعم از کنتورها، کلیدهای قطع و وصل، فیوز و… بر روی آن نصب می‌شود. ساخت این قبیل از تجهیزات کار آسانی نیست و نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. هر گونه ناکارآمدی و اشتباه در این راستا می‌تواند خطرات جبران ناپذیر مالی و جانی به همراه داشته باشد. از این رو طراحی آن بایستی توسط شرکت‌هایی که دارای مهندسین حرفه‌ای و کاربلد هستند انجام بگیرد.

تاریخ انتشار 1401/08/21

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*