تابلو برق سردخانه

تابلو برق سردخانه

در حال حاضر تابلو برق‌های مختلفی طراحی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تابلو برق صنعتی اشاره کرد؛ سردخانه‌ها یک جزء بسیار مهم در صنعت هستند به‌صورتی که در بیشتر صنایع از یک سالن یا چند سالن سردخانه استفاده می‌شود. سردخانه‌ها و تجهیزات سرمایشی از جمله مهم‌ترین تجهیزات در صنعت هستند که بایستی شیوه عملکرد آن‌ها را کنترل و مدیریت کرد. برای مدیریت هر بخشی لازم است که تجهیزات مخصوصی را مورد استفاده قرار داد تا بتوانید بهترین عملکرد را شاهد باشید؛ تابلو برق سردخانه هم یک تابلو برق صنعتی است که از آن به عنوان مغز متفکر و مرکز مدیریتی سردخانه‌ها یاد می‌شود.

تمام قطعات و اجزایی که در سردخانه وجود دارد با استفاده از این تابلو برق به‌خوبی مدیریت می‌شوند، یعنی توسط اجزای نظارتی آن می‌توان که میزان گرمای سالن و سرمای آن، میزان رطوبت داخلی آن‌ها، نحوه عملکرد سیستم وغیره را مدیریت و کنترل کرد. تابلو برق سردخانه یک جعبه یا قفسه‌ای فلزی است که داخل آن از قطعات مختلفی استفاده می‌شود؛ برای مثال داخل آن‌ها از قطعاتی همچون انواع تایمرها، کلیدهای حرارتی، انواع کلیدها و فیوزها، کنتاکتورها و… داخل این تابلو برق استفاده می‌شود. در گذشته زمانی که تابلو برق‌های صنعتی طراحی می‌شدند برای کنترل کردن هر بخش سردخانه‌ها از تجهیزات مجزایی استفاده می‌شد، برای مثال برای کنترل کردن فن‌ها و یا پمپ‌ها از کنترلرهای فشار استفاده می‌کردند که هر کدام از آن‌ها مستقیما اجزایی را تحت کنترل خود داشتند. یک مثال دیگر از کنترلرهای دمای اتاقک برای کنترل کردن دمای سالن سردخانه استفاده می‌کردند.

تابلو برق سردخانه.

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

وظایف تابلو برق سردخانه

هر مدل تابلو برق قطعا با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارد برای انجام کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین تابلو برق سردخانه هم وظایف خاص خود را دارد که قطعا وظایف آن با جعبه فیوز مینیاتوری یکی نخواهد بود. در تابلو برق‌های سردخانه‌ای معمولا تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که وظایف مختلفی بر عهده دارند از جمله این وظایف می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
✴️ کنترل کردن دمای اتاق
✴️ حفاظت از تجهیزات مختلف
✴️ تعیین کردن زمان برفک زدایی و دیفراست
✴️ ایجاد ثبات در اتاقک سردخانه
در واقع با توجه به جنس بدنه و ساختاری که برای این تابلو برق‌ها در نظر گرفته شده است می‌تواند که تمام تجهیزات و قطعات داخلی در برابر عوامل مختلف در امان قرار بگیرند؛ برای مثال در برابر نفوذ آب و رطوبت و یا گرد و غبار کاملا در امان می‌مانند. با استفاده از بخش کنترل قدرت می‌توان انرژی الکتریکی را به تجهیزات الکتریکی سردخانه انتقال داد البته که برای انجام این کار (کنترل) هم از قطعات مختلفی استفاده می‌شود. ناگفته نماند که تابلو برق‌ها شباهت‌هایی هم با هم دارند برای مثال جعبه فیوز مینیاتوری هم تجهیزات داخلی خود را در برابر گرد و غبار و آب و… محافظت می‌کند. در حالت کلی تمام قطعاتی که در این تابلو برق استفاده می‌شوند از مشخصات فنی و کاربرد خاصی برخوردار هستند که تماما باهم عملکرد مناسب سیستم را تنظیم می‌کنند.

وظایف تابلو برق سردخانه

بدنه تابلو برق سردخانه

برای طراحی و ساخت بدنه تابلو برق‌ها معمولا از ورق‌هایی با ضخامتی برابر 1.5 میلی‌متری استفاده می‌کنند و برای پوشش یا عایق کردن آن معمولا از رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای استفاده می‌کنند. حتما روی بدنه این تابلو برق‌های صنعتی سردخانه‌ای یک نوار دزدگیر لاستیکی مشاهده می‌کنید، در واقع این نوار لاستیکی روی درب تابلو برق استفاده می‌شود. اصولا این نوار باعث می‌شود که هوایی به داخل تابلو برق سرخانه وارد نشود و کاملا هوا بندی شود. زمان طراحی این تابلو برق‌ها روی بدنه‌ آن‌ها از لامپ‌های آلارم و سیگنال استفاده می‌شود، و الباقی ورودی و خروجی‌ها برای مدارهای سنسور و کابل‌های برق خواهد بود.

در واقع برای ورودی و خروجی‌های این تابلو برق‌های صنعتی از واشرهایی استفاده شده که منجر به عدم ورود هر گونه گرد و خاک و آبی به داخل تابلو برق می‌شود. یک قابلیت دیگری که این تابلو برق‌ها دارند این است که بدون باز کردن درب آن می‌توانید که شاستی‌ها را نصب کنید. توجه کنید که تابلو برق‌ها به صورت تابلو برق ایستاده و دیواری و… وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با توجه به نیازتان تهیه و خریداری کنید. در واقع تابلو برق ایستاده دارای پایه است و روی دیوار نصب نمی‌شود.

بدنه تابلو برق سردخانه

متعلقات تابلو برق سردخانه

از جمله این متعلقات عبارت‌اند از:
🛑 بدنه تابلو برق: بدنه تابلو برق موجب می‌شود که کل تجهیزات داخلی تابلو در برابر عواملی همچون رطوبت و آب و گرد و خاک محافظت شوند.
🛑 کنترل قدرت: بخش کنترل قدرت باعث می‌شود که انرژی الکتریکی به تجهیزات مختلف این تابلو برق منتقل شود؛ برخی از آن‌ها عبارت‌اند اواپراتور، کمپرسور، الکتروموتور، کندانسور، دیفراست و…
🛑 کنترل فاز: این بخش باعث می‌شود که تعادل ولتاژ بین سه فاز مختلف چک شود و اگر اختلافی مابین آن‌ها ببیند منجر به قطع مدار می‌شود، و همزمان لامپ سیگنال خود را روشن می‌نماید.
🛑 کنترل فرمان: از کنترل قدرت بسیار گسترده‌تر است و تجهیزات مختلفی دارد. تجهیزاتی همچون ترموستات، کلیدهای کنترل فشار، کنترل فاز و… را شامل می‌شود.
🛑 کنترل فشار: تجهیزات کنترل فشار روی کمپرسور است و اگر کمپرسور آن را داشته باشد، روی تابلو لامپ سیگنال یا آلارم را نصب می‌کنند.
🛑 کلید حرارتی: این کلیدها همچون بی‌متال‌ها هستند اما موثرتر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. زمانی که جریان‌های زیادی وجود دارد این کلید باعث می‌شود که از دو فاز شدن آن محافظت کند.
🛑 کنتاکتور: کنتاکتورهای زیادی در تابلو برق سردخانه وجود دارد که وظیفه آن‌ها منتقل کردن جریان برق به فرمان مدار فرمان خواهد بود.
🛑 کنترل پمپ دون: این کنترل وظیفه دارد که عملکرد کمپرسور یا شیر انبساط را کنترل کند و بر آن نظارت داشته باشد. در صورتی که مشکلی در شیر انبساطی مشاهده کند بلافاصله کمپرسور را از مدار خارج می‌کند و خااموش می‌شود.
🛑 تایمرها: در این تابلو برق صنعتی از تایمرهای مختلفی همچون تایمر تاخیر فن اواپراتور، دیفراست، تایمر پمپ دون استفاده می‌شود.
علاوه بر موارد گفته شده از متعلقاتی همچون ترموستات، کلید و فیوز، چراغ و آلارم‌های هشدار دهنده هم استفاده می‌شود.

متعلقات تابلو برق سردخانه

نقشه سیم کشی تابلو برق سردخانه

نقشه سیم کشی شامل مراحل زیر است:
⭕ برق اصلی از فاز اصلی دریافت و به کلید فرمان وارد می‌شود.
⭕ برق از فیوز مینیاتوری عبور کرد و سپس وارد اولین قطعه محافظتی کنترل فاز می‌شود.
⭕ پس از آن به ساعت دیفراست برق رسیده می‌شود.
⭕ در مرحله بعدی به انرژی الکتریکی یا جریان برق به ترموستات دمای اصلی سردخانه می‌رسد و سپس توسط تشخیص ترموستات مدار فرمان قارد است که از ترموستات خارج شود.
⭕ زمانی که فرمان خارج شدن ترموستات صادر شود به کنترلرهای فشار گاز سردخانه می‌شود و در صورت مناسب بودن فشار، جریان برق از آن خارج می‌شود.
⭕ پس از گذر از کنترلرهای فشار، فرمان خروج برق از پرشر به محافظ سیم پیچ کمپرسور سردخانه صادر می‌شود.
⭕ حال به پایه 95 بی‌متال محافظ بار کمپرسور وارد می‌شود و از پایه 96 بی‌متال خارج می‌شود.
⭕ اخرین قطعه‌ای که در سیم کشی تابلو برق سردخانه دیده می‌شود کنتاکتور اصلی کمپرسور است که فرمان خروج به آن می‌رسد؛ وظیفه این بخش استارت کمپرسور است.

عیب یابی تابلو برق سردخانه

کلید بسیار بزرگی داخل تابلو برق سردخانه نصب شده است که به اصطلاح به آن کلید مدار شکن یا قطع کننده مدار اصلی می‌گویند؛ که ورود جریان برق به تابلو را برعهده دارد، بزرگ‌ترین عیب را در این قسمت می‌توان یافت کرد، با بیش از حد بودن جریان ورودی، کلید گرمای زیادی تولید می‌کند که منجر به قطع شدن جریان برق می‌شود.

⚠️ درباره تابلو برق سه فاز بیشتر بدانید! ⚠️

سخن نهایی

در حال حاضر تابلوهای برق مختلفی از جمله تابلو برق صنعتی در حال طراحی هستند. سردخانه ها جزء بسیار مهمی در صنعت هستند، زیرا اکثر صنایع از یک یا چند سردخانه استفاده می کنند. سردخانه و تجهیزات برودتی از مهمترین تجهیزات صنعت هستند که باید کنترل و مدیریت شوند. برای مدیریت هر قسمت باید از تجهیزات ویژه ای استفاده کرد تا بتوان بهترین عملکرد را مشاهده کرد. تابلوی سردخانه نیز یک تابلوی صنعتی است که به آن اتاق فکر و مرکز مدیریت سردخانه می گویند. .در این مقاله «تابلو برق سردخانه»  کامل مورد برسی قرار گرفت. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 17.12.00

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*