تابلو برق هوشمند

تابلو برق هوشمند

تابلو برق هوشمند به‌عنوان یک وسیله کارآمد جهت بررسی میزان توزیع انرژی و تسهیل توزیع به شمار می‌رود. در حقیقت تابلو برق هوشمند این قابلیت را برای شما فراهم می‌کند تا از میزان دقیق مصرف انرژی توسط تجهیزات الکترونیکی با خبر شوید. همین قابلیت سبب می‌شود تا شما یک بررسی کلی نسبت به درصد توزیع انرژی و وسایل به کار گرفته خود داشته باشید. این امر در مورد پروژه‌های بزرگ و همین‌طور صنایع تولیدی مانند کارخانه‌ها می‌تواند یک دور نمای کلی از هزینه‌های مصرف انرژی را ارائه دهد. از آنجایی که این نوع از تابلوهای برق به شکل هوشمند طراحی شده‌اند، این امکان وجود دارد که بتوان از طریق رایانه و یا تلفن همراه به‌خوبی مختصات و درصد توزیع انرژی توسط تابلو را به‌وسیله آن بررسی نمود. تابلو برق هوشمند دارای انواع مختلفی است. آن چیزی که نوع تابلو را مشخص می‌کند میزان استفاده از آن است. به عنوان مثال در ساختمان‌های کوچک که تعداد واحدهای آن زیاد نیست از تابلوهای برق هوشمند تک‌فاز استفاده می‌شود. اما در ساختمان‌های با تعداد بالای واحد و یا کارخانه‌ها دارای لوازم الکترونیکی متعدد عموماً از تابلو برق هوشمند سه‌فاز استفاده می‌شود.

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

مزایای تابلو برق هوشمند

مزایای استفاده از تابلوهای هوشمند موجب شده تا امروزه در اکثر ساختمان‌ها، ادارات، کارخانه، و کارگاه‌های تولیدی از این نوع تابلو برق بهره گرفته شود. از جمله مزایای تابلو برق هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
کاهش خطر آتش‌سوزی به دنبال رعایت موارد ایمنی و توزیع مساوی برق متناسب با دستگاه الکتریکی
افزایش طول عمر وسایل الکتریکی به جهت توزیع عادلانه انرژی متناسب با قابلیت دستگاه
صرفه‌جویی در مصرف برق
امکان کنترل از راه دور توسط رایانه به جهت هوشمند بودن تابلو برق
کاهش مصرف انرژی با توجه به قابلیت تابلو هوشمند جهت جلوگیری از هدررفت انرژی و یا افزایش بیش از اندازه توزیع
امکان خاموش و روشن‌کردن کنتاکتورها
اعلام قطعی تابلو برق از طریق تلفن همراه و جلوگیری از خسارات احتمالی
افزایش امنیت
تسهیل کنترل سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی، روشنایی و الکتریکی
کاهش مصرف انرژی

قطعات تابلو برق

🔴 منبع تغذیه: برق موردنیاز تابلو از طریق این منبع تأمین می‌گردد، این منبع برق شهر را به 30 ولت و بر مبنای SBUS به برق 24 ولت تبدیل می‌نماید.

🔴  رله: کنترل سیستم گرمایشی و سرمایشی و روشنایی توسط رله انجام می‌پذیرد.

🔴 محافظ جان: این کلید از جان افراد در برابر خطر برق‌ گرفتگی محافظت می‌کند.

🔴 کلید مینیاتوری: درصورتی‌که اتصالی رخ دهد یا مشکلی در جریان برق ایجاد شود، کلید مینیاتوری برق را قطع می‌کند و علاوه بر این تأمین برق چراغ‌ها و سایر تجهیزات برق توسط این کلید انجام می‌گیرد.

🔴 کابل‌ها: برقراری ارتباط در تابلو برق‌ها برعهده کابل‌ها است.

🔴 ترمینال: برقراری ارتباط بین رله و سر خط، پرده برقی و سایر تجهیزات به عهده ترمینال‌ها است؛ همچنین ترمینال‌ها رابط بین مینیاتوری‌ها و برق اصلی هستند.

کاربرد تابلو برق هوشمند

تابلو برق هوشمند با ایجاد ارتباط چندجانبه بین انواع تلفن، کامپیوتر و آیفون، کنترل و مدیریت مصرف را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. تابلوهای هوشمند برنامه‌ای دارند که به‌راحتی بر روی تبلت یا تلفن همراه نصب می‌شود و عمل نظارت و کنترل به‌آسانی انجام می‌شود. با این وسیله به‌راحتی می‌توان از میزان مصرف انرژی تجهیزات الکترونیک از طریق موبایل مطلع شد و وضعیت سیستم الکتریکی ساختمان مورد نظر را تحت کنترل داشت.

نصب این مدل تابلو باعث می‌شود که کاربران نیازی به این‌که به تابلو مراجعه کنند نداشته باشند و همه‌ چیز را از راه دور بررسی نمایند. با استفاده از مقدار آمپر هر واحد تابلو برق مناسب تهیه می‌کنند. برای ساختمان‌های بزرگ از برق سه فاز و برای ساختمان‌های کوچک از برق تک فاز استفاده می‌شود.

در ساختمان‌های مسکونی برق از تابلو مشاعات توسط ۳ رشته سیم به تابلو برق وصل می‌گردد. در مرحله بعد وقتی سیم به داخل تابلو برق هدایت شد، اول آن را به کلید مینیاتوری و سپس به کلید محافظ جان و نهایتاً به دیگر کلیدها وصل می‌نمایند.

تابلو برق هوشمند چگونه و کجا نصب می‌شود؟

محل نصب تابلو برق هوشمند بستگی به نوع استفاده از آن دارد. به عنوان مثال محل نصب تابلو برق هوشمند ساختمان با تابلو برق کارخانه متفاوت است. در نصب تابلو برق هوشمند حتماً باید مواردی رعایت شود از جمله اینکه تابلو در محلی نصب شود که دسترسی آسانی داشته باشد و از سوی دیگر جلوه ظاهری محل نصب را بر هم نزند. همچنین این تابلو باید در جایی باشد که هر شخص متفرقه‌ای نتواند به آن دسترسی داشته باشد. در ساختمان‌ها بهترین محل برای نصب تابلو برق هوشمند شامل ورودی آپارتمان، راهرو، قاب جاکفشی، راهرو اتاق‌خواب و یا محل‌های تعبیه شده برای تابلو برق است.

اگر تابلو برق هوشمند پوشش‌دهنده مصرف برق واحدهای کثیری است حتماً باید در ساختمان قالب‌های مخصوصی برای آن در نظر گرفته شود. در چنین مکان‌هایی تابلوهای برق به روی دیوار نصب می‌شوند. نصب تابلوهای برق به این شکل است که ابتدا باید یک قاب یا فریم برای تابلو به روی دیوار ایجاد شود پس از ایجاد این قاب صفحه مونتاژ تابلوی برق داخل آن قرار داده می‌شود. صفحه مونتاژ شامل صفحه داکت‌ها و ریل‌ها است پس از نصب صفحه مونتاژ و نصب ریل روی آن رله، منبع تغذیه و ترمینال و کلیدهای مینیاتوری برای هدایت تابلو به روی ریل نصب می‌شود.

مشخصات تابلو برق هوشمند

مشخصات تابلو برق هوشمند

تابلو برق هوشمند از مجموع اجزا و ابزارهای فنی شکل گرفته است همین ابزارهای طراحی شده هستند که موجب می‌شوند تا تابلو برق جریان توزیع انرژی را انجام دهد. یک تابلو برق هوشمند از منبع تغذیه، رله، کلیدهای مینیاتوری، شمش‌ها مینیاتوری آرت و نول، آمپلی‌فایر، کابل‌ها و محافظ تشکیل شده است. هر کدام از این ابزارها به‌نوعی در انتقال جریان برق تأثیرگذار هستند که ما در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رله: رله به عنوان ابزارهای نصب شده به روی ریل وظیفه کنترل سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و روشنایی را دارد.

کلید مینیاتوری: چنانچه در جریان توزیع جریان انرژی تابلو برق با مشکل مواجه شود کلیدهای مینیاتوری جریان برق را قطع خواهند کرد این امر در کاهش خسارات ناشی از ورود ولتاژ بالا انرژی به وسایل بسیار مفید است.

منبع تغذیه: منبعی که برق مورد نیاز تابلو هوشمند را تأمین می‌کند منبع تغذیه است. این منبع برق شهری را به برق ۳۰ ولت بدل می‌کند.

کابل‌ها: این کابل‌ها هستند که هر نوع ارتباطی را بین ابزارهای تابلو برق فراهم می‌کنند. در حقیقت اگر کابل‌ها نباشند ابزارهای تابلو به یکدیگر متصل نبوده و نمی‌توانند در انتقال جریان و یا قطع آن عمل کنند. در تابلو برق نیز کابل‌های مختلفی وجود داشته که بعضی از آن‌ها متصل به کلیدها و برخی متصل به تابلو هستند.

ترمینال‌ها: ترمینال‌ها بین رله و سرخط‌ها، پرده برقی و سایر لوازم ارتباط برقرار می‌کند همچنین ترمینال‌ها بین کلیدها مینیاتوری و برق اصلی ارتباط برقرار می‌کنند.

محافظ جان: محافظ جان سبب می‌شود تا برق‌رسانی به کلیدهای مینیاتوری صورت بگیرد. همچنین این محافظ موجب می‌شود تا اگر جریان برقی بیش از ۳۰ میلی‌آمپر بود رله‌ها قطع جریان را انجام دهند.

تابلو برق صنعتی

خرید تابلو هوشمند

جهت خرید تابلو هوشمند باتوجه به حساس بودن آن توصیه می‌شود به مراکز معتبر که دارای برندهای معتبر هستند، مراجعه فرمایید.

فروشگاه تابلو پاور با بیش از ۳۰ سال سابقه‌ی فعالیت توانسته است محصولات باکیفیت عالی و همچنین باقیمت مناسب به بازار عرضه نماید. این شرکت سازنده‌ی انواع تابلوهای برق بارانی، روکار، توکار، نردبان کابل، سینی کابل با همه‌ی قطعات مربوط به آن، رک‌های مخابراتی، باکس‌های مخابراتی و انواع فرم‌های سفارشی و سازه‌های فلزی و همچنین ارائه خدمات برش لیزر و پانچ CNC است.

تفاوت تابلو برق هوشمند با سایر تابلو برق

از مزایای تابلو برق هوشمند به موارد زیر اشاره نمود:

✅ موجب صرفه‌جویی در مصرف برق می‌گردد.

✅ موجب کنترل آسان سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، روشنایی و الکتریکی می‌شود.

✅ امکان کنترل از راه دور به وجود می‌آید.

✅ موجب افزایش ایمنی و امنیت ساختمان می‌گردد.

✅ موجب کاهش خطر آتش‌سوزی می‌شود.

✅ باعث افزایش طول عمر وسایل الکتریکی می‌گردد.

✅ امکان خاموش و روشن کردن کنتاکتور فراهم می‌شود.

✅ امکان اعلام قطعی برق از طریق گوشی به وجود می‌آید.

این نمونه تابلوها نیز مانند دیگر محصولات تولیدی دارای معایبی هستند؛ به‌عنوان مثال تابلو برق هوشمند سایزهای بزرگی دارند که باید جاسازی خوبی در درون ساختمان داشته باشند و مشکل برای طراحی داخلی ساختمان ایجاد می‌نمایند؛ همچنین بزرگ بودن تابلوها منجر به افزایش هزینه‌های تولیدی و قطعه‌های تابلوای و … می‌شود.

عیب دیگر این است که به سبب وجود سرخط به‌جای کلید و کشیدن کابل برای کلیدها و سنسورهای هوشمند سیم‌ کشی طولانی‌تر است و هزینه‌های لوله و سیم مصرفی در داخل واحدها بسیار زیاد است.
نکته‌ی دیگر اینکه متفاوت بودن سیم‌کشی در این مدل تابلوها، موجب سردرگمی جریان می‌شود و باید افراد تجربه‌ی کافی در این زمینه داشته باشند؛ در صورت بروز خرابی در بعضی قطعه‌ها خصوصاً رله‌ها، قسمت‌های مهم از سیستم منزل از کار می‌افتند. در صورت خرابی و نداشتن گارانتی هزینه‌های زیادی جهت تعویض قطعه باید پرداخت گردد.

استاندارد تابلو برق هوشمند

استاندارد تابلو برق هوشمند

تابلوهای برق هوشمند باید به نحو استاندارد تهیه شده باشند به‌گونه‌ای که احتمال هر نوع خطر و آسیب در جریان توزیع انرژی به حداقل برسد.   از سوی دیگر ابعاد تابلو هوشمند باید استاندارد باشد به‌گونه‌ای که بتوان تمامی آپشن‌های تابلو برق از جمله صفحه مونتاژ، ریل و سیستم توسعه هوشمند را در آن به‌خوبی قرار داد.

ابعاد تابلو برق هوشمند

ابعاد تابلو برق هوشمند بستگی به محل و نوع استفاده از آن دارد. به عنوان مثال در مکان‌هایی که از برق‌هایی با فشار بالا استفاده می‌شود، مانند کارخانه‌ها، تابلوهای برق بزرگ‌تر کاربرد دارد. این در حالی است که تابلو برق خانه‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند. ابعاد استاندارد تابلوهای برق هوشمند به شکل ۶۰*۸۰.۱۰۰*۸۰ و ۱۰۰*۱۲ است. عمق تمامی این تابلوهای هوشمند ۱۵ سانتیمتر است.

⚠️ درباره تابلو برق سه فاز بیشتر بدانید! ⚠️

سخن نهایی

مدیریت انرژی و برق به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ مستلزم رعایت سازوکارهایی است. رعایت این ساز و کارها هم اقدامات توزیع را تسهیل بخشیده و هم خطرات احتمالی در نتیجه انتقال انرژی را به حداقل می‌رساند. در این زمان تابلوهای برق هوشمند به‌عنوان بهترین گزینه در جهت رسیدن به این هدف شناخته می‌شوند. در حقیقت تابلوهای برق هوشمند تمامی موازین ایمنی را در جهت یک انتقال سریع و مطمئن انجام می‌دهند. نکته مهم این است که استفاده همگانی از این دسته از تابلوهای برق می‌تواند سبب کاهش خسارات ناشی ازعدم توازن انرژی برق و  همچنین صرفه‌جویی گسترده در انرژی برق باشد. این امر می‌تواند هم به نفع مردم و هم به نفع دولت تلقی شود. پس بهتر است که شرایط برای استفاده از این دسته از تابلوهای برق هوشمند فراهم شود. نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله تابلو برق هوشمند، با تابلوپاور درمیان بگذارید.

به‌روز رسانی در تاریخ 1401/07/24

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*