تابلو برق چیلر

تابلو برق چیلر

تابلو برق چیلر از اجزای مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل‌ شده است. از بین تمامی اجزا، کمپرسور که یکی از اجزای اساسی چیلر می‌باشد به برق بیشتری نیاز دارد. پس بررسی منبع تأمین برق این بخش و کنترل آن از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است. بهتر است وسیله‌ای که برق را به کمپرسور می‌رساند و سپس باعث فعالیت بخش‌های دیگر می‌شود را با دقت بشناسیم و اجزا و کارکرد آن را بررسی کنیم. در چیلرها تمامی سیم‌کشی و کابل‌کشی مدار فرمان و مدارهای قدرت پس از عبور از لوله‌های خرطومی یا کانال‌های مخصوص به جعبه‌ای فلزی به نام تابلو برق ارتباط پیدا می‌کنند.

تابلو برق صنعتی با اجزای خود یک وسیله‌ی کمکی برای چیلر محسوب می‌شود و جریان الکتریکی را به‌ صورت منظم بین تمامی مصرف‌کننده‌های چیلر توزیع و پخش می‌نماید. اولین و مهم‌ترین وظیفه تابلو برق‌ها، که شامل تابلو برق چیلر، تابلو برق بلوک، تابلو برق صنعتی، تابلو برق توکار و تابلو برق روکار بارانی است، تغذیه مصرف‌کننده‌ها و توزیع نیروی برق می‌باشد. معمولاً یک تا چند ورودی مخصوص برق در ساختمان‌ها وجود دارد. این ورودی‌ها قادر هستند مصرف‌کننده‌های زیادی را محافظت کنند؛ توزیع برق ورودی به‌ وسیله تابلو برق‌ها صورت می‌گردد.

تابلوبرق چیلر

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

نقشه تابلو برق چیلر

🔸 قطعات مدار فرمان
قطعات مدار فرمان از بخش‌های اصلی و دارای اهمیت موجود در نقشه تابلو برق چیلر محسوب می‌شوند. این بخش توزیع جریان الکتریکی را بین مصرف‌کننده‌های دستگاه به‌ صورت مناسب فراهم می‌کند.

🔸 شینه‌ها

یکی از اجزای تعبیه ‌شده در مدار فرمان چیلر، شینه‌ها هستند که وظیفه تقسیم و توزیع جریان الکتریکی از کلیدها به مصرف‌کننده‌ها را عهده‌دار هستند. این اجزا غالباً از شمش های مسی باکیفیت عالی، طراحی و تولید می‌شوند.

🔸 کلیدهای ورودی

این بخش از منابع اصلی تغذیه‌ کننده تابلوی برق موجود در چیلر، محسوب می‌شود. که جریان برق مورد نیاز و کافی برای کارایی و راه‌اندازی چیلر را فراهم می‌کند.

🔸کنتاکتور مخصوص کمپرسور

این کنتاکتور کلید مغناطیسی‌ بوده که به‌عنوان پلی بین مدار قدرت و نیز فرمان عمل می‌نماید.

🔸 فیوز

فیوزها، از مصرف‌کننده‌های جریان الکتریکی در برابر نوسانات، اضافه‌بار و اتصال کوتاه محافظت می‌کنند.

🔸رله حرارتی 

 این قطعه، اکثرا بعد از اتصال‌ دهنده‌ قرار خواهد گرفت و کارکرد عمده آن محافظت نمودن از کمپرسور در مقابل جریان‌های حرارتی است.

🔸 تایم رله

تایمر یا تایم رله از دیگر بخش‌های الکتریکی تابلوی برق چیلر بوده که باعث انتقال برق ورودی به دو ترمینال متفاوت و در مدت‌ زمان معین و مشخص می‌شود. راه‌اندازی و کار کردن الکتروموتور، از کاربردهای اصلی این بخش تلقی می‌شود.

🔸 پی ال سی ها یا کنترل‌کننده‌ها

پی ال سی ها به‌صورت های متفاوتی اعم از هوشمند و سنتی در ساختار چیلرها طراحی می‌شوند. این قسمت فرمان‌ها و دستورات کافی و لازم برای کارکرد و کنترل اجزای مهم چیلر را ارسال می‌کند.

تابلوبرق چیلر

مهم ترین وظیفه تابلو برق چیلر

از وظایف تابلو برق چیلر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟧 کنترل تجهیزات و مصرف‌کننده و بهینه‌سازی
🟧 ارتباط پارامترهای الکتریکی با مؤلفه‌ها
🟧 دستور قطع و وصل کردن و مدیریت عملکرد چیلر
🟧 محفاظت از انواع الکتروموتورها مانند کمپرسورها، فن‌ها و پمپ‌ها

با این‌حال توزیع یکسان و ایده‌آل جریان و همین‌طور تغذیه‌ی بهینه‌ی مصرف‌کننده، از اصلی‌ترین وظایف تابلو برق‌های چیلر است. در نقشه یا دیاگرام تابلو برق چیلر مصرف‌کننده‌های مختلفی وجود داشته که برای کار کردن و عملکرد صحیح و مناسب، نیاز به جریان برق متعادل و کافی دارند. بایستی اذعان نمود که افزایش ضریب ایمنی و امنیت، حفاظت از جان کاربران و محافظت از مصرف‌کننده‌های جریان الکتریکی، از دیگر وظایف مهم تابلوی برق سیستم‌های تهویه از نوع چیلر محسوب می‌شود.

به خاطر اینکه وجود نوسانات الکتریکی و اضافه‌بار یا کم شدن و یا بالا رفتن ولتاژ، می‌تواند منجر به بروز حوادث جدی و خطرناک مانند آتش‌سوزی شود، معمولاً یک تا چند ورودی مخصوص برق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی وجود دارد. این ورودی‌ها قادر هستند مصرف‌کننده‌های زیادی را تغذیه کنند. توزیع برق ورودی در این ساختمان‌ها به‌ طور کلی به‌ وسیله تابلو برق‌ها که شامل تابلو برق صنعتی، تابلو برق بلوک، تابلو برق توکار و تابلو برق روکار بارانی است، انجام می‌شود.

کنترل اجزای تابلو برق چیلر

جهت کنترل تابلو برق چیلر ابتدا نیاز است اجزا آن را بررسی کنیم.

🍘 کنتاکتور: کنتاکتور کلیدهای الکترومغناطیسی بوده که مهم‌ترین قطعه از مدارهای فرمان الکتریکی را تشکیل می‌دهد.

🍘 تایمر: یکی از وسایل فرمان دهنده مدارهای کنترل اتوماتیک، تایمرها یا رله‌های زمانی هستند که مدار را برای مدت‌زمان معینی کنترل می‌نمایند. تایمرها در انواع گوناگون ساخته می‌شوند.

🍘 بی متال: دستگاه‌های الکتریکی و الکتروموتورهای کمپرسورهای چیلر را باید در مقابل خطرات احتمالی حفاظت کرد. یکی از راه‌های حفاظت الکتروموتورهای کمپرسورها در چیلرها استفاده از رله‌های حرارتی است.

🍘 فیوز: فیوزها در تابلو برق چیلر جهت محفاظت از هادی‌ها و مصرف‌کننده‌ها و اتصال کوتاه استفاده می‌شوند.

🍘 مینی پی ال سی: مینی پی ال سی ها یا رله‌های هوشمند از سیستم‌های کنترلی جدید و به‌ روزی هستند که امروزه در صنعت تهویه مطبوع کاربرد زیادی پیدا کرده‌اند.

🍘 ترموستات: کنترل‌های حرارتی را ترموستات می‌نامند. ترموستات‌ها به تغییرات دما حساس‌اند. ترموستات‌ها در چیلرها برای کنترل دمای آب اواپراتور استفاده می‌شوند و با روشن و خاموش کردن کمپرسور سیکل برودتی را کنترل می‌کنند.

🍘 فلوسوئیچ: این کلید ایمنی بر روی لوله خروجی در مسیر جریان آب اواپراتور چیلر ایجاد می‌شود. چنانچه به هر دلیلی جریان آب داخل لوله بی‌حرکت شود زائده پاروئی شکل به حالت خود برمی‌گردد.

🍘 کنترل فاز: از کنترل فاز در شبکه‌های برق سه فاز به‌ ویژه در موتورخانه‌های بزرگ که تعداد زیادی دستگاه یا الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز در حال کار است استفاده می‌شود.

🍘 آنتی فریز: آنتی فریز از نظر شکل ظاهری اغلب شبیه ترموستات بوده و اگر درجه آب اواپراتور پائین بیاید، آنتی فریز چیلر را به‌ طور کامل خاموش خواهد کرد.

در چیلرها، تمامی سیم‌کشی و کابل‌کشی مدار فرمان و مدارهای قدرت بعد از عبور از لوله‌های خرطومی یا کانال‌های مخصوص به جعبه‌ای فلزی بنام تابلو برق ارتباط پیدا می‌کنند؛ که از این مرکز می‌توان مدارهای الکتریکی و کنترل چیلر را مورد بررسی و کنترل قرار داد.

کنترل اجزای تابلو برق چیلر.

⚠️ درباره تابلو برق روشنایی بیشتر بدانید! ⚠️

سخن نهایی

تابلو برق چیلر از اجزای مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل شده است. از بین تمامی قطعات، کمپرسور که جزء کلیدی چیلر است، به بیشترین قدرت نیاز دارد. بنابراین بررسی منبع تغذیه این بخش و کنترل آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است دستگاهی که برق را به کمپرسور می رساند به دقت شناسایی و سپس سایر اجزا را فعال کرده و اجزا و عملکرد آن را بررسی کنید. در چیلرها تمامی سیم ها و کابل های مدار فرمان و مدارهای برق پس از عبور از شیلنگ ها یا کانال های مخصوص به جعبه های فلزی به نام تابلو برق متصل می شوند. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 14.12.00

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*