تابلو برق ژنراتور

تابلو برق ژنراتور

تابلو برق ژنراتور تابلو برقی است که از دیزل ژنراتور محافظت می‌کند و به خوبی آن را کنترل می‌نماید. بنابراین در صورت بروز اشکال از طریق برد به اپراتور اطلاع می‌دهد. از جمله عملیات دیگری که تابلو برق انجام می‌دهد، اتصال مصرف کننده به دیزل ژنراتور است. تابلو برق ژانراتور که به عنوان تابلو کنترل دیزل ژنراتور شناخته می‌شود از جمله مهم‌ترین تجهیزات دیزل ژنراتور هستند. برای نصب و سیم‌بندی تجهیزات الکتریکی از کلید، نمایشگر و قطعات کنترلی، المان‌های حفاظتی و مدار فرمان استفاده می‌شود.

تابلو برق ژنراتور

انواع تابلو برق ژنراتور

این تابلو برق‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تابلو کنترل دستی دیزل ژنراتور

یکی دیگر از مدل‌های تابلو برق ژنراتور که به صورت تابلو دستی شناخته می‌شوند تابلو دیزل ژنراتور دستی است که به صورت چهارگوش آنالوگ و با ۵ عقربه تولید می‌شود. این نوع تابلو برای میزان سنجش سطح آب رادیاتورها و میزان فشار روغن و میزان دور دیزل به کار می‌رود.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده و خرید انواع تابلو برق صنعتی در فروشگاه تابلو پاور

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

تابلو برق اتوماتیک

تابلو برق‌های ژنراتور اتوماتیک از دیگر نمونه‌​های تابلو برق پیشرفته چنج اور هستند. این تابلو برق‌ها عملیات تعویض جریان منبع را به صورت اتوماتیک از طریق کلید چنج اور ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع تابلو برق، وارد شدن دیزل ژنراتور به صورت خودکار هنگام قطعی برق در مدار است. پس از اینکه برق متصل شد دیزل ژنراتور از مدار خارج می‌شود. اگر از این سیستم استفاده کنید دخالت اپراتور از بین رقته و سیستم صرفا با وارد شدن دیزل ژنراتور راه‌اندازی می‌شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید که عوامل ناپایداری یا عواملی که در کار ژنراتور اشکال ایجاد می‌کنند رفع شود. در صورتی که دیزل ژنراتور پس از ۶ بار استارت روشن نشود، اپراتور به صورت دستی می‌تواند آن را روشن نماید. این نوع تابلوها از ساده‌ترین مدل‌های ژانراتور بوده و زمانی استفاده می‌شوند که صرفا مجاز به استفاده از یک منبع باشید.

تابلو برق اتوماتیک

تابلو پارالل

این تابلو که به عنوان تابلو سنکرون مشهور است برای جمع کردن جریان خروجی دو یا چند منبع به کار می​رود. این منبع می‌تواند شامل دو یا چند دیزل ژنراتور باشد. سیستم‌های سنکرون توسط برد الکترونیکی کنترل می‌شود و اجزای آن از نظر فنی کاملا حساس هستند. در صورت وجود هر گونه خطا ممکن است آسیب​‌های بزرگی با متحمل شوند.

ساخت تابلو برق ژنراتور

ساخت این تابلوها  با توجه به نوع کنترل دستی، چنج اور و پارلل متفاوت است. برای ساخت تابلو برق چنچ اور تجهیازت و لوازم جانبی آن را تهیه نمایید و سپس با توجه به اولویت آن‌ها را نصب نمایید.

? برد کنترل
? کلید Emergency/Stop
? نصب کنتاکتور بریکر
? شینه نول
? بریکر
? ترانس جریان
? فیوز مینیاتوری
? رله
? باتری

تابلو برق از قطعات فوق تشکیل شده است و برای ساخت آن باید ابتدا تقشه تهیه نمود و با راهنمایی نقشه قطعات را در جایگاه خود قرار داد. تجهیزات باید به نحوی روی اسکلت بدنه قرار بگیرند و روی سینی‌ها نصب شوند. تجهیزات به گونه‌ای نصب شوند که امکان بررسی و عیب‌یابی در آینده بسیار ساده باشد.

نقشه تابلو برق ژنراتور

نقشه تابلو برق ژنراتور

نقشه تابلو برق ژنراتور با توجه به نوع تابلو برق انجام می‌شود و کاملا متنوع است. نقشه‌ها معمولا به صورت پلان به همراه جمعی از عددها و سیم‌ها ارائه می‌شوند و راهنمای خوبی برای خواندن نحوه طراحی مدار هستند. از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن‌ها توجه نمود، مشخص کردن سیم ارت و سیم نول است. سیم ارت در تابلو برق به سیم نول متصل خواهد شد. سیم ارت در ورودی برق شهری به سیم نول خواهد بود. در صورتی که این امر انجام نشود، نشتی برق به بدنه تابلو برق باعث برق گرفتگی خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ 1401/04/29

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*