ترموستات تابلو برق

ترموستات تابلو برق

ترموستات تابلو برق یک وسیله برای تشخیص دما است. این وسیله به هنگام تغییرات غیر طبیعی دما سیگنال‌هایی را ایجاد می‌کند. ترموستات‌ها همچنین برای کنترل جریان سوخت به مشعل، جریان الکتریکی به واحد گرمایش یا سرمایش، یا گاز یا مایع گرم شده یا خنک شده در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترموستات همچنین عنصری در برخی از انواع سیستم‌های هشداردهنده آتش‌نشانی است. به‌صورت کلی ترموستات‌ها وظیفه کنترل دما را به عهده دارند. با توجه به نقش و کاربرد ترموستات در تجهیزات باعث می‌شود تا تجهیزات در برابر افزایش بیش از حد دما سالم بمانند. این می‌تواند از ایجاد خطراتی چون آتش‌سوزی تجهیزات و یا برق‌گرفتگی به دلیل آسیب به آن‌ها جلوگیری کند.

انواع ترموستات تابلو برق

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده انواع تابلو برق صنعتی د فروشگاه تابلو پاور

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

انواع ترموستات تابلو برق

ترموستات‌های تابلو برق انواع مختلفی دارند. در واقع انواع ترموستات‌ها بسته به مکانی که از آن‌ها استفاده می‌شود متفاوت خواهد بود. با توجه به وظیفه ترموستات‌ها برای اندازه‌گیری دما می‌توان آن‌ها را به دو نوع ترموستات محیطی و ترموستات ترموکوپل دار تقسیم کرد. هر یک از این ترموستات‌ها برای دمای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی انواع ترموستات تابلو برق خواهیم پرداخت.

ترموستات محیطی یا اتاقی

این نوع ترموستات برای استفاده در محیط یا اتاق است. هنگامی که دمای اتاق بیش از اندازه تنظیم شده آن برود، ترموستات با سیگنال‌هایی این تغییر را اعلام می‌کند. استفاده از ترموستات‌های محیطی یا اتاقی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. ترموستات با اندازه‌گیری دمای اتاقی که در آن قرار دارد، دمای خانه شما را نسبت به دمایی که شما اعلام کرده‌اید، تنظیم می‌کند. این نوع ترموستات‌ها از چند بخش تشکیل شده‌اند. درجه برای تنظیم کردن دما، قسمت‌هایی برای تغذیه برق و کنتاکت‌های باز و بسته که جهت کنترل هیتر یا فن استفاده می‌شود. بسیار مهم است که ترموستات‌ها در جای مناسبی نصب شوند. قرارگیری ترموستات‌ها در جای نامناسب ممکن است باعث می‌شود که دم به‌درستی نشان داده نشود.

ترموستات محیطی یا اتاقی

ترموستات ترموکوپل دار

در صورتی که دما بیش از ۶۰ درجه باشد ممکن است به ترموستات آسیب وارد شود. در این شرایط استفاده از یک ترموستات ترموکوپل دار می‌تواند از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کند. استفاده از این ترموستات‌ها در محیط‌هایی با دمای بالا مانند کوره‌ها مناسب است. ترموکوپل‌ها یک وسیله الکتریکی هستند که دارای دو هادی غیرمشابه هستند. ترموکوپل یک ولتاژ وابسته به دما را در نتیجه اثر Seebeck تولید می‌کند و این ولتاژ را می‌توان برای اندازه‌گیری دما تفسیر کرد. به‌صورت کلی از ترموکوپل‌ها برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌شود.

قیمت ترموستات تابلو برق

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای محافظت از وسایل الکتریکی در برابر تغییرات دما، ترموستات‌ها هستند. ترموستات‌ها دارای انواع مختلفی هستند. آن‌ها در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌های مدرن این ترموستات‌ها دارای اتصال به وای‌فای هستند. فاکتورهای مختلفی بر قیمت ترموستات تابلو برق تأثیر می‌گذارد. اطلاع از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید یک ترموستات مناسب را خریداری کنید. با توجه به نوع ترموستات‌ها قیمت آن‌ها متفاوت است.

نمونه‌های هوشمند آن قیمت بالاتری دارند. اگرچه این نوع ترموستات‌ها قیمت بالاتری دارند اما مزایای بیشتری را ارائه می‌کنند. برندهای مختلفی در تولید ترموستات تابلو برق وجود دارد. برندهای رده‌بالا که کیفیت و عملکرد بهتری ارائه می‌کنند قیمت بیشتری دارند. با توجه به مکانی که ترموستات در آن قرار می‌گیرد، هزینه‌های نصب آن متفاوت است.

نقش ترموستات در تابلو برق

نقش ترموستات در تابلو برق

ترموستات وظیفه کنترل دما را در تابلو برق دارد. وقتی دمای مورد نظر خود را تنظیم کردید، ترموستات برای رسیدن به آن سطح معینی از گرما یا خنکی شروع به کار می‌کند. هنگامی که دما به سطح مورد نظر رسید، ترموستات می‌تواند میزان گرما یا سرمای تولید شده را تنظیم کند. همان‌طور که گفته شد نوع ترموستات تابلو برق محیطی، تنظیم دمای محیط را به عهده دارد. قراردادن ترموستات در جای مناسب بر عملکرد آن تأثیر زیادی دارد. ترموستات درون محیط باید حدود ۱.۵ متر از زمین فاصله داشته و در کنار منبع گرما مانند بخاری یا در مکان‌هایی که سرما وجود دارد مانند پنجره‌ها، قرار نگیرد. همچنین قراردادن ترموستات‌ها در پشت در یا مبلمان نیز ایده مناسبی نیست.

سخن پایانی

ترموستات برق وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و تنظیم دما است. ترموستات تابلو برق دارای دو نوع محیطی و ترموکوپل دار است که هرکدام متناسب با ویژگی‌هایی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترموستات محیطی برای تنظیم دمای محیط اتاق و کمتر از ۶۰ درجه سانتیگراد را اندازه‌گیری می‌کند. برای مکان‌هایی مانند کوره‌ها که دمای بیشتری وجود دارد به دلیل آسیب ترموستات محیطی از ترموستات ترموکوپل دار که در دماهای بالا کاربرد دارد استفاده می‌شود.تابلو پاور آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/04/21

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*