ترمینال تابلو برق

ترمینال تابلو برق

ترمینال تابلو برق یکی از اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات جانبی به شمار می‌روند که در صنعت برق از آن استفاده می‌کنند. این ترمینال‌ها که جزو قطعات بسیار مهم و کاربردی در صنعت برق شناخته می‌شوند که با نام کانکتور نیز شناخته می‌شوند.

با پیشرفت علم شاهد تولید قطعات بسیار مهم و کاربردی هستیم که تابلو برق یکی از انواع همین تجهیزات کاربردی به شمار می‌رود. این قطعات یا ترمینال‌ها جهت اتصال دو و یا چند سیم به صورت موقتی به کار می‌روند. در واقع زمانی که دو سیم توسط نوار چسب به یکدیگر چسبیده شوند، جریان برق عبوری باعث گرم شدن سیم‌ها می‌شود؛ در نتیجه با گرم شدن سیم‌ها امکان ایجاد برق گرفتگی و آتش سوزی به وجود خواهد آمد، اما زمانی که شما از ترمینال برق استفاده نمایید، هرگز اینچنین مشکلاتی رخ نخواهد داد و جریان برق بدون اینکه هیچگونه سیمی گرم شود عبور می‌کند. این سیم‌ها دارای مزیت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که باعث افزایش محبوبیت آن‌ها و درنتیجه کاربردشان می‌شود.

ترمینال تابلو برق

انواع ترمینال برق

همانگونه که اشاره شد، ترمینال تابلو برق یکی از انواع قطعات مهم و کاربردی محسوب می‌شوند؛ البته که این ترمینال‌ها در صنایع مختلف کاربرد بسیار مهمی دارند. چه بسا به سبب این کاربرد عالی و زیاد، آن را با نام تابلو برق صنعتی نیز می‌شناسند. ترمینال‌های تابلو برق، خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که برخی از مهمترین مدل‌های آن عبارت‌اند از:

ترمینال ریلی

یکی از انواع ترمینال‌های معروف شامل ترمینال ریلی است که معمولاً این نوع ترمینال‌ها را می‌توان روی ریل استفاده کرد. از این مدل ترمینال‌ها نیز بیشتر به منظور گرفتن انشعاب از سیم داخل تابلو برق استفاده خواهند کرد. این مدل ترمینال‌ها را برحسب نیاز هر تعداد از این ترمینال‌ها در مدل‌هایی چون کشویی در کنار هم قرار خواهند داد. این ریل‌ها در انواع مختلفی خود طراحی می‌شوند که شامل ترمینال ارت، ترمینال فشاری، ترمینال شمش خور، ترمینال دو طبقه، ترمینال سه طبقه و حتی ترمینال فیوز است.

ترمینال پیچی

یکی از جدیدترین و به روز‌ترین ترمینال‌های کاربردی شامل ترمینال پیچی است. این مدل ترمینال تابلو برق بهترین جایگزین جهت استفاده از نوار چسب برق هستند که از آن‌ها برای اتصال و عایق کاری چند سیم به یکدیگر استفاده می‌کنند. این مدل ترمینال‌ها باعث اتصال قوی بین چندین سیم می‌شوند که نیازی به هیچگونه سرسیم نیست. این ترمینال‌ها خود یک نوع عایق استوانه‌ای شیاردار دارند که هادی داخل آن‌ها همانند شیارهایی از جنس استیل رزوه شده هستند. این مدل از ترمینال‌های تابلو برق دارای قیمت بسیار مناسب هستند و حتی نصب آن‌ها نیز راحت‌تر است.

ترمینال شاخه‌ای

نمونه دیگری از انواع ترمینال‌های شاخه‌ای شامل، ترمینال شاخه‌ای می‌باشد. حال جهت افزایش طول سیم از قطعاتی چون ترمینال تابلو برق استفاده می‌کنند. این تابلو برق صنعتی به منظور متصل کردن دو سیم به کار می‌رود که به آن تابلو برق بین راهی نیز می‌گویند. این مدل ترمینال‌ها را معمولاً در ابعاد گوناگونی طراحی می‌کنند که به منظور انشعاب گیری از سیم‌های گوناگون به کار می‌روند. حال این یک ترمینال‌ها دارای یک سلول ورودی و یک سلول خروجی هستند. حال این سلول‌ها به واسطه بستن سیم گیرهای پیچی به کار می‌روند؛ البته اتصال سیم‌های این ترمینال به صورت موقتی هستند و قابلیت باز کردن اتصال دو سیم به راحتی در آن‌ها انجام می‌شود. تعداد شاخه‌های این ترمینال ۱۲ عدد هستند که به آسانی جدا می‌شوند. این نوع ترمینال تابلو برق خود شامل عایق‌هایی از جنس پی وی سی، پلی آمید و پلی اتیلن است.

نکات کلیدی کاربرد سایز بندی و رنگ بندی ترمینال

ترمینال تابلو برق، جزو قطعات کاربردی است که خود در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.  این ترمینال‌ها جهت اتصال دو یا چندین سیم مختلف به کار می‌روند. این سیم‌ها را در انواع سایزبندی مختلفی طراحی می‌کنند که این ابعاد سیم به کاربرد و نوع سیستم مصرف کننده نیز بستگی دارند؛ اما سایز این ترمینال‌ها می‌تواند ۲.۵، ۴.۶، ۱.۳ میلی‌متر است؛ اما درباره استانداردهای رنگ این ترمینال‌های تابلو برق بایستی گفت که معمولاً مناسب‌ترین رنگ استاندارد ترمینال‌های ارت سبز و زرد هستند؛ اما معمولا رنگ ترمینال‌های مورد استفاده برای سه فاز قدرت‌ها قرمز، زرد، سبز و آبی خواهند بود. حال این رنگ‌ها می‌توانند ترکیبی از دو رنگ صورتی و قرمز، زرد و سبز، قرمز و زرد یا حتی ترکیب این‌ها با رنگ آبی باشند.

اجزای تابلو برق

مزایای استفاده از ترمینال برق

ترمینال تابلو برق جزو قطعات بسیار کاربردی است که از آن‌ها به منظور اتصال استفاده می‌کنند.  این تابلو برق دارای مزیت هایست که به آن محبوبیت می‌بخشد و این مزایا عبارت‌اند از:

💠 از این ترمینال‌ها جهت افزایش طول سیم با ایمنی زیاد استفاده می‌کنند. در واقع زمانی که بخواهند طول سیم را با کمک نوار چسب‌ها افزایش دهند، از این تابلو برق‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه با نوار چسب این کار بسیار خطر آفرین می‌شود. با کمک این ترمینال‌ها فشار ولتاژ کاهش نیافته و خطر آتش سوزی افت پیدا می‌کند.

💠 این ترمینال‌ها می‌توانند سیم‌ها را به صورت استاندارد به یکدیگر وصل کنند. زمانی که سیم برق با کمک این کانکتورها به یکدیگر اتصال می‌یابند، بی‌شک سیم‌ها می‌توانند جریان برق و حرارت بالا را به خوبی تحمل نمایند؛ چرا که با اتصال نامناسب قطعا به مرور زمان سیم‌ها فرسوده شده و خطر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.

💠 این قطعات حتی به منظور تعمیر و رفع مشکل سیم کشی‌ها استفاده می‌شود. با کمک این ترمینال‌ها به راحتی تمامی نقاط اتصال سیم‌ها باز و بسته خواهند شد و قطعاً با توجه به این مسئله نیز می‌توانید به راحتی عیوب سیم‌ها را برطرف نمایید.

💠 جهت اتصال چندین سیم به صورت دائمی یا حتی موقت می‌توان از این سیم‌ها با درنظر داشتن نکات ایمنی از این سیم‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه در هر زمانی می‌توانید به راحتی این سیم‌ها را از یکدیگر جدا نمایند.

💠 این ترمینال‌ها برای انشعاب گیری به کار می‌روند و قطعاً ایمنی بالایی را باتوجه به استانداردهای لازمه برقرار می‌کنند.

سخن نهایی

در مقاله «ترمینال تابلو برق»، نکات مهمی درباره سایز‌بندی و رنگ‌بندی ترمینال تابلو برق مطرح شد؛ همچنین مزایای استفاده از ترمینال تابلو برق و انواع آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*