تعمیر تابلو برق

تعمیر تابلو برق

تابلو برق یک جعبه فلزی یا غیر فلزی است، که تمامی تجهیزات برقی یک کارخانه، ساختمان، شرکت و. . را در خود جای می‌دهد. نصب تابلو برق‌ها با توجه به استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و نقش مهم و کلیدی در کنترل جریان برق یک ساختمان دارد. این وسیله از ابزارهای الکتریکی در برابر نوسانات ایجاد شده در جریان برق محافظت می‌کند. به همین دلیل وجود این تابلو برق‌ها در بیمارستان‌ها، کارخانجات، ادارات و غیره بسیار مهم و ضروری است.

اما گاهی اوقات این وسیله کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و به عبارتی دچار مشکل و خرابی می‌شود. در این مواقع نیاز به تعمیر تابلو برق وجود دارد. این کار توسط متخصصین حوزه برق و الکترونیک باید انجام شود. افراد معمولی و غیر متخصص به هیچ وجه نباید اقدام به دست‌کاری این تابلو برق‌ها کنند؛ زیرا خطرات جانی و مالی قابل جبرانی به همراه دارد. در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا نکات مهم و کلیدی را رد مورد عیب‌یابی و تعمیر تابلو برق به شما معرفی کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

عیب یابی تابلو برق

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

مکان نصب تابلو برق

نصب تابلو برق به دلیل حساس بودن تجهیزات داخل آن نیاز به تخصص و دقت زیادی دارد. از آنجایی که تمامی تجهیزات الکتریکی یک ساختمان یا کارخانه به تابلو برق آن وابسته است، باید محل امن و مناسبی برای نصب آن در نظر گرفته شود. محل نصب این وسیله باید در قسمتی از ساختمان انجام شود که توزیع برق به تمامی قسمت‌های ساختمان به طور یکنواخت صورت بگیرید. محلی که این وسیله در آن نصب می‌شود باید به گونه‌ای باشد که باد، باران، برف و. . به آن نفوذ نکند. زیرا این عوامل به شدت به تابلو برق آسیب می‌زنند. معمولاً تابلو برق‌ها در قسمت داخلی ساختمان نصب می‌شوند.

ملاحظات ایمنی به هنگام تعمیر تابلو برق ساختمان

از آن جایی که تابلو برق شامل جریان برق ورودی و خروجی به یک ساختمان است، باید در هنگام تعمیر تابلو برق نکات ایمنی به خوبی رعایت شود. سهل انگاری و رعایت نکردن نکات ایمنی در هنگام تعمیر آن می‌تواند آسیب‌های جدی به فرد و تابلو برق وارد کند. از جمله نکات ایمنی مهم در هنگام تعمیر تابلو برق عبارت‌اند از:

استفاده از دستکش‌های عایق برق هنگام بررسی و تعمیر قسمت‌های مختلف تابلو برق
اطمینان از قطع شدن جریان برق ورودی به این وسیله
استفاده از ابزارهای مناسب که دارای دسته‌های عایق باشند.
بررسی تمامی سیم‌ها و کابل‌های داخل تابلو و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن آن‌ها
تعمیر یا تعویض تمامی قطعات معیوب

عیب‌یابی تابلو برق صنعتی

اولین و مهم‌ترین قدم برای تعمیر تابلو برق، شناسایی و عیب‌یابی است. از آن جایی که تمامی تجهیزات الکتریکی یک ساختمان یا کارخانه به این وسیله متکی هستند، بسیار مهم است که تابلو برق کار خود را به خوبی انجام دهد. در صورت بروز هر یک از نشانه‌های زیر باید سریعاً برای تعمیر تابلو برق اقدام شود. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

◀ داغ شدن بیش از حد کلیدها و کابل‌های برق نشانه واضحی از خرابی تابلو برق است.

◀ دیدن علائمی مانند دود یا بوی سوختگی از تابلو برق یکی دیگر از نشانه‌های مشکل در این وسیله است.

◀ یکی از علائم خطرناک که در صورت مشکل در این تابلو به وجود می‌آید سوختن یا ذوب شدن سیم‌های داخل تابلو برق است.

◀ برخی مواقع صداهای مانند جرقه از داخل تابلو برق به گوش می‌رسد که این نشان مشکل جدی در این وسیله است.

◀ ریست نشدن کلیدها یکی دیگر از نشانه‌های خرابی تابلو برق است.

موارد ذکر شده نشانه‌های از خرابی تابلو برق هستند. برای عیب‌یابی یک تابلو برق نکات مهمی وجود دارد که فرد تعمیر کار باید در مورد تابلو برق بداند. یک تابلو برق شامل تعدادی کلید مینیاتور، کابل‌های برق، کنترل کننده‌ها، هشدار دهنده‌ها و غیره است. در قسمت بالای این جعبه یا تابلو کلید بزرگی وجود دار که مدارشکن است یعنی جریان‌های ورودی به این وسیله را کنترل می‌کند. رایج‌ترین مشکلی که در تابلو برق به وجود می‌آید مربوط به این کلید می‌باشد.

زیرا اگر جریان ورودی به این کلید بیش از حد ظرفیت آن باشد، جریان ورودی به تابلو برق قطع می‌شود. تعمیرکارها معمولاً اولین قسمتی که به سراغ آن می‌روند کلید مدارشکن است. تابلو برق‌های قدیمی‌تر بیشتر دچار مشکل در این کلید می‌شوند و باید کلید مدار مدارشکن آن‌ها هر چند وقت یک بار بررسی شود و در صورت نیاز باید آن را تعمیر کرد.

علل بروز عیب در تابلو برق

تابلوهای برق به محافظت از اموال شما کمک می‌کند. هنگامی‌که واحدها نیاز به تعمیر دارند، مهم است که مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید تا از آتش سوزی و سایر تهدیدات برای خانه یا ساختمان شما جلوگیری شود. علت‌های مختلفی باعث بروز عیب در تابلو برق‌ها می‌شود. بیشتر اوقات، علائم متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تابلو برق خود را تعویض کنید. به عنوان مثال، اگر تابلو برق شما قدیمی‌ است، به احتمال زیاد با سوسو زدن چراغ‌ها یا بوی سوختگی مشکل دارید. به طور مشابه، اگر از نوارهای برق بیشتری استفاده کرده‌اید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که مجبور به تنظیم مجدد قطع کننده‌ها هستید. از جمله علت‌های بروز عیب در تابلو برق، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شل‌بودن اتصالات داخلی

اگر تابلو برق دارای اتصالات داخلی شل باشد و به صورت محکم بسته نشده باشند، میزان مقاومت قطعات و تجهیزات کاهش می‌یابند و این امر باعث به وجود آمدن اتصال کوتاه و یا بالا رفتن حرارت و در نتیجه آتش سوزی می‌شود.‌

نامتعادل بودن‌ بار

در تابلو برق میزان نامتعادل بودن بار بسته به جریان برق مختلف است. اگر جریان به صورت سه فاز وارد مدار شود و به صورت نامتعادل میان قطعات تقسیم شود، تابلو برق داغ می‌کند و باعث آتش سوزی می‌شود.

وجود اضافه‌ بار

وجود اضافه بار یکی از علت‌های بروز عیب در تابلو برق‌ها است. خانه‌ها یا ساختمان‌های قدیمی‌ ممکن است آمپر کافی در تابلو برق نداشته باشند. این می‌تواند منجر به یک پانل شلوغ با قطع کننده‌های دو ضربه‌ای با چندین سیم متصل به همان‌شکن شود. قطع کننده‌های مدار که به طور منظم خاموش می‌شوند و مدارهای دارای بار اضافه معمولاً به یک تابلو برق کاملاً جدید نیاز دارند. یک برقکار می‌تواند به شما در مورد میزان برق مورد نیاز خانه شما کمک کند. پانل‌های برق خانه‌های قدیمی اغلب ۶۰ یا ۱۰۰ آمپر شارژ می‌شوند، اما بیشتر خانه‌های جدیدتر دارای پنل‌های ۲۰۰ آمپری هستند که اکنون نیاز برق خانواده شما را برآورده می‌کند و فضای زیادی برای رشد آینده دارد.

عدم استفاده از کابلشوی بیمتال

هنگام ساخت تابلو برق از کابلشو مسی استفاده می‌شود و این امر باعث می‌شود احتمال ساییدگی محل اتصال کاهش یابد و از داغ شدن تابلو برق جلوگیری شود. در صورت‌ عدم استفاده از کابلشوی بیمتال، در تابلو برق ممکن است عیب در تابلو برق به وجود آید.‌

نحوه عیب یابی تابلو برق

تابلو برق دارای طراحی قدیمی است

تابلوهای برق در طول زمان تکامل یافته‌اند و بسیاری از طرح‌هایی که در اواسط قرن بیستم رایج بودند، دیگر نیازهای برق معاصر را برآورده نمی‌کنند. اگر پنل شما دارای طراحی باس اسپلیت است که به جای یک قطع کننده مدار اولیه، بر روی یک دوجین قطع کننده تکیه می‌کند، ممکن است تعویض شود. این طرح ۴۰ سال پیش نیاز صاحبان خانه را برآورده می‌کرد، اما تعداد دستگاه‌هایی که اکثر خانه‌ها از آن استفاده می‌کنند و مقدار برقی که امروزه اکثر خانه‌ها به آن نیاز دارند، این پانل‌های قدیمی را مستعد بارگذاری اضافی می‌کند. 

⚠️ درباره تابلو برق سه فاز بیشتر بدانید! ⚠️

تابلو برق به شدت داغ می شود

گرم شدن تابلو برق یا بوی سوختگی خفیف در اطراف پنل نشانه یک مشکل بزرگ است. این مسائل معمولاً نشان میدهد که سیم کشی پشت پانل فرسوده یا در معرض دید قرار گرفته است. از آنجایی که سیم‌های آسیب دیده یا در معرض خطر می‌توانند باعث آتش سوزی در خانه شما شوند و منجر به از بین رفتن جعبه‌ شکن شما شوند، بهتر است زمانی که این مسائل به شما توجه می‌شود کل تابلو برق را تعویض کنید. 

چراغ‌ها و لامپ‌های خانه سوسو می‌زند

چراغ‌های خانه شما فقط زمانی باید کم نور شوند که به یک کلید دیمر متصل شوند. هر نمونه دیگری از کم نور شدن یا سوسو زدن نشان دهنده مشکلی در تابلوی برق یا شرکت برق شما است. برخی اوقات ممکن است در نتیجه طوفان‌های بزرگ یاترانسفورماتورهای منفجر شده، شرکت‌های برق دچار خاموشی یا در دسترس بودن کمتر شوند. در این موارد با کارشناسان برق تماس بگیرید تا مشکلات تابلو برق را به دقت بررسی کند.

در این موارد با کارشناسان برق تابلو پاور تماس بگیرید تا مشکلات تابلو برق شما را به دقت بررسی کنند.

09121947929

جعبه فیوز قدیمی

دهه‌های پیش، خانه‌ها با سیستم جعبه فیوز ساخته می‌شدند. این نوع جعبه برق دارای فیوزهایی است که با گرم شدن بیش از حد می‌سوزند؛ پس این فیوزها باید تعویض شوند. با کلیدهای مدار، اگر نتواند مقدار برقی را که از آن عبور می‌کند کنترل کند، قطع می‌شود، بنابراین معمولاً می‌توانید آن را دوباره روشن کنید.

سخن نهایی

به طور کلی تابلو برق یک وسیله حفاظتی و کنترلی برای جریان برق ورودی و خروجی به یک ساختمان یا کارخانه است. این وسیله برای مدیریت و کنترل جریان‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اهمیت بالایی در ساختمان برخورد دار است. تعمیر تابلو برق یکی از کارهای ضروری و مهم است، که باید در صورت مشاهده کوچک‌ترین عیب در این وسیله انجام شود. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ 1401/08/21

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*