شینه تابلو برق

شینه تابلو برق

شینه تابلو برق یک مکعب مستطیل از جنس مس یا آلومینیم است که شامل طول نیز می‌باشد. از این قطعه در تابلوی برق جهت هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف داخل تابلو استفاده می‌شود. شینه دارای ۳ بعد طول، عرض و ضخامت است، که به صورت معمول آن را در طول ۴ متر عرضه می‌کنند، اما پهنا و ضخامت آن اندازه و ابعاد مختلفی به صورت استاندارد دارد که واحد آن میلیمتر است. شینه‌های مورد استفاده در تابلو اغلب از جنس مس یا آلومینیوم می‌باشند که قابلیت هدایت الکتریکی و خواص مکانیکی خوبی دارند. برای شینه‌های مسی از استاندارد VDE0201 و برای شینه‌های آلومینیومی از استاندارد VDE0202 استفاده شده است.

شینه تابلو برق

انواع شینه

در اینجا انواع شینه را در 2 دسته شینه فاز و شینه ارت و نول بررسی کرده‌ایم که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

مشاهده و خرید انواع تابلو برق صنعتی در فروشگاه تابلو پاور

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

شینه فاز

معمولاً ظرفیت الکتریکی شینه فاز نباید از ۱۵۰ درصد شدت جریان نامی کلید اصلی تغذیه تابلو کمتر باشد.

شینه ارت و نول

شینه ارت و نول، ترمینالی است که برای اتصال هادی‌های حفاظتی. شامل هادی‌های همبندی برای هم ولتاژ کردن و هادی‌های اتصال زمین عملیات (در صورت وجود)، پیش بینی و نصب می‌شود. سطح مقطع شینه نول و اتصال زمین نباید از نصف سطح مقطع شینه فاز کمتر باشد. توجه شود که اگر جنس شینه فاز یا نول از مس به عنصری مثل آلومینیوم که رسانایی کمتری دارد، تغییر یابد، باید سطح مقطع بزرگتری برای آن انتخاب شود. شینه نول و فاز باید توسط مقره نسبت به بدنه تابلو عایق شوند ولی شینه زمین باید مستقیماً به بدنه تابلو متصل گردد. متوجه شود که جریان نامی کلید تغذیه تجهیزات هر جریانی که داشته باشد نباید شینه‌های تابلو و هیچ یک از قسمت‌های برقدار کلیدها، از جمله ترمینال‌های آن‌ها در دسترس یا قابل لمس باشد. کلیدهای نوع تابلویی که ترمینال‌های آن‌ها در دسترس است باید دارای پوشش کلی محافظ باشد.

شینه ارت و نول

اصول و استانداردهای شینه‌بندی در تابلوهای برق

◀ برای اتصال کامل دو شمش به یکدیگر، شمش فرعی (آمپر کمتر)، حداقل به اندازه‌ی مربعی به عرض همان شمش، به باسبار متصل باشد.
نکته مهم: عمدتا، بار یا جریان، از سطح شینه حرکت می‌کند. بنابراین، شینه‌ای که سطح تماس بیشتری داشته باشد، جریان بیشتری از خود عبور می‌دهد.

◀ تعداد سوراخ و تعداد پیچ برای اتصال کامل دو شمش به یکدیگر با باسبار ۸۰

◀ جریان مجاز باسبار (شینه اصلی) که برای انشعاب دادن به لوازم دیگر انتخاب می‌شود، باید حدود ۱/۵ برابر جریان کلید اصلی باشد، علت این است که بر روی باسبار معمولا تعداد سوراخ‌های زیادی برای انشعاب و اتصال به دیگر شمش‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین سوراخ کاری باعث کم شدن سطح مقطع شمش می‌گردد.

◀ فاصله‌ی بین دو فاز غیر همنام، با مقدار ولتاژ شینه رابطه مستقیم دارد. فاصله‌ی کمتر از حد مجاز، باعث می‌شود که بین دو شینه، آرک یا قوس الکتریکی بوجود بیاید. البته، این موضوع در ولتاژهای بالاتر اهمیت بیشتری دارد.

◀ تاثیر حرارت بر روی شینه ها: جداول جریان مجاز شینه‌های مسی در دمای نرمال ۳۵-۳۰ درجه سانتیگراد تعیین می‌شوند.

استانداردهای شینه‌بندی

مهم‌ترین نکات درباره شینه کشی در تابلو برق

✔️  از خش افتادن روی سطح اتصال شمش، از سمباده زدن و سنگ گرفتن روی پلیسه‌هایی (ضایعات دور سوراخ) که در اثر سوراخکاری ایجاد می‌شود، جلوگیری کنید. این کار باعث می‌شود که سطح اتصال شینه ناهموار شود که در نهایت، جریان به خوبی از آن عبور نمی‌کند و به ایجاد حرارت زیاد در آن نقطه منتهی می‌شود.
✔️ محل اتصال دو شمش را با مواد چربی گیر مانند تینر کاملا تمیز کنید و آن را با گریس‌های مخصوص آغشته نمایید تا از سولفاته شدن و چرب شدن بین دو شمش به مرور زمان، جلوگیری شود.
✔️ لبه‌های تیز شینه‌ها که در اثر برشکاری ایجاد می‌شوند، باید با سوهان پرداخت شوند. لبه‌های تیز از جمله قسمت‌هایی هستند که باعث ایجاد آرک یا قوس الکتریکی خواهند شد.
✔️ هنگام اتصال دو شینه به‌هم دقت کنید شینه‌ای که از آمپر کمتری برخوردار است به عنوان شینه فرعی در نظر گرفته می‌شود. این شینه باید در کمترین حالت در ابعاد یک مربع باشد که طول ضلع مربع به اندازه پهنای شمش اصلی که آمپر بیشتری دارد، باشد.
✔️ زاویه‌ای که برای خم شینه در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از ۹۰ درجه باشد.
✔️ معمولا جریان از روی شینه عبور می‌کند در نهایت هر شمشی که دارای سطح تماس بیشتری باشد قطعا میزان جریانی که از خود عبور می‌دهد بیشتر است. در واقع هر شمش یا شینه‌ای که به شکل مستطیل است سطح تماس آن برابر با محیط آن مستطیل می‌باشد.
✔️ برای متصل کردن شینه‌ها به‌هم از وسیله‌ای به نام پانچ شینه استفاده می‌کنند.

سخن نهایی

در این مقاله “شینه تابلو برق” با انواع شینه آشنا شدیم. فروشگاه آنلاین تابلو پاور آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار 1401/04/26

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*