پست کمپکت چیست؟

پست کمپکت چیست

پست کمپکت در توزیع انرژی برق منطقه برای شبکه ۲۰ کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در حقیقت در مواقعی که زمین مناسب در دسترس نباشد، در یک محیط باز جهت ایجاد پست‌های زمینی ایجاد می‌شود. به طور کلی به محیط‌های پیش ساخته که کمترین میزان ساخت و ساز در آن ایجاد شده و حمل آن به راحتی قابل انجام است، پست کمپکت نامیده می‌شود. زمان زیادی برای نصب و راه‌اندازی این وسیله نیاز نیست و با ایمنی کاملی امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد. پست کمپکت ساختاری با فونداسیون مناسب دارد و ساختار آن از اسکلت فلزی تشکیل شده و با پوششی از ورق فلزی بدنه و درب‌ها را می‌سازند.

راه‌اندازی این نوع پست با کمک لوازمی مثل تابلو فشار ضعیف، تابلوی سه سلولی، ترانسفورماتور و… صورت می‌گیرد. نوع ساختمانی این نوع از پست‌ها وجود دارد که به طور عمده از پست کمپکت پیش ساخته به خاطر وجود تراکم در محیط‌های شهری به کار گرفته می‌شود. موارد استفاده پست برق کمپکت در نیروگاه‌های برق و بادی، صنایع سبک و سنگین، شبکه‌های توزیع برق فشار ضعیف و فشار متوسط را می‌توان نام برد. نصب آسان، امکان نصب در محل‌های عمومی و بهره‌برداری آسان از جمله مزیت‌های این پست است.

نصب پست کمپکت

انواع پست توزیع کننده برق

پست‌های توزیع کننده برق یا تابلوهای برق جعبه‌هایی هستند که تمام تجهیزات یک موتور درون آن‌ها تعبیه می‌شود. به این ترتیب با نگه‌داری از تجهیزات موتور برق از آسیب مکانیکی به آن‌ها جلوگیری کرده امکان دسترسی به آن‌ها را نیز به راحتی فراهم می‌کند. بر اساس محل قرارگیری و ساخت این پست‌ها در سه دسته پست توزیع کننده زمینی، پست توزیع کننده هوایی و پست کمپکت یا پیش ساخته قرار دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پست توزیع زمینی

پست توزیع زمینی نوع مرسومی است که طراحی آن با دو سلول صورت می‌گیرد، که اولی برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه، از سکسیونر قابل قطع زیر بار برای جریان‌های تا ۳۰ آمپر و از دژکتور مجهز به رله پریمر برای جریان‌های بیشتر از ۳۰ آمپر به کار می‌رود. سلول دوم، دارای ۲ یا ۳ ترانسفورماتور ولتاژ با خروجی ۱۰۰ یا ۱۱۰ ولت می‌باشد و به سلول اندازه‌گیری معروف است. از ترانسفورماتور خشک در پست‌های زیرزمینی باید استفاده شود، ولی برای احداث آبنما و فضای سبز امکان استفاده از فضای فوقانی آن وجود ندارد. بر اساس کاربرد طراحی پست‌های توزیع زمینی در ۶ نوع انجام می‌گیرد.

1. پست عمومی برق

برای توزیع برق خانگی، تجاری و… از پست عمومی برق استفاده می‌شود. این پست‌ها در ابعاد ۸*۶ متر بوده و کمتر از ۲۵۰ کیلو وات برای متقاضیان دیماندی لازم است.

2. پست اختصاصی برق

از پست برق اختصاصی برای واگذاری برق به متقاضیان دیماندی اولیه و قدرت از ۲۵۰ کلو وات بیشتر استفاده می‌گردد. لوازم اندازه‌گیری مانند کنتور اکتیو، راکتیو، ترانس جریان و ولتاژ در این پست نصب می‌شوند. ابعاد پیشنهادی این پست نیز ۸*۶ متر است.

3. پست عمومی– اختصاصی برق

این پست در واقع ترکیب پست عمومی و اختصاصی است که در دو بخش کاملا جداگانه با ابعاد پیشنهادی ۱۱*۸ طراحی می‌گردد. یک بخش آن برای مصارف عمومی (مشترکین بیشتر از ۳۰ کیلووات و پایین‌تر از ۲۵۰ کیلووات)، بخش دیگر ولتاژ اولیه مشترکین دیماندی بیشتر از کیلووات را فراهم می‌کند.

4. پست پاساژ

پست پاساژ در مواقع زیاد بودن فاصله محل مصرف از محل تحویل تعبیه می‌شود و در پستی با ابعاد ۶*۴ با لوازم اندازه‌گیری ولتاژ اولیه (۲۰ کیلوولت) بوده و نصب آن نزدیک محل مصرف صورت می‌گیرد.

5. پست تقسیم برق

یک یا چند فیدر ۲۰ کیلوولت در این پست به انشعاب‌های ۲۰ کیلوولت تقسیم می‌گردد و با توجه به تعداد و موقعیت فیدرها ابعاد پست تقسیم مشخص می‌شود. اگر امکان لحاظ اندازه‌های داده شده نباشد، به شکل دو طبقه و با حفظ حریم‌ها طراحی می‌شوند.

6. پست برق پیش‌ساخته فشرده (کیوسک)

بهره‌برداری از این پست‌ها ایمن و کوتاه بوده و حمل راحتی دارند. این پست‌ها به شکل حلقوی با ترانسفورماتور خشک یا هرمتریک و در ظرفیت ۵۰-۲۵۰.۳۱۵-۵۰۰ و ۶۳۰-۸۰۰ کیلوولت آمپر مجاز هستند.

پست توزیع هوایی

پست‌های توزیع هوایی با توجه به اشغال جای کم و نداشتن سکسیونر، دژنکتور و… در مقایسه با پست‌های زمینی ارزان‌تر تمام می‌شوند. بیشترین ظرفیت آن‌ها تا ۵۰۰ کیلوولت بوده و امکان استفاده از آن در طول یک انشعاب به صورت ترکیبی مجاز نیست.

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

انواع پست کمپکت

پست‌های کمپکت به‌صورت کلی و باتوجه به مشکلات مربوط به کمبود جا و هزینه‌های زیاد زمین در شهرهای بزرگ یا شهرک‌های صنعتی، اساساً از اهمیت زیادی برای حفظ شرایط ایمنی خود برخوردار هستند. در این نوع از پست استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی امن و خوب از اهمیت بسیاری برخوردار است. پست کمپکت به‌طور کل با بهره‌گیری از استانداردها و فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و این نوع از پست توانسته بخشی از نیازهای افراد را به‌خوبی برطرف نماید. در قسمت زیر به عمده‌ترین نوع‌های پست کمپکت اشاره می‌شود:

🟢 پست‌های کمپکت از پیش‌ساخته: این نوع از پست‌های توزیع برق با استفاده از فناوری‌های مدرن و روز دنیا و همچنین باتوجه به استانداردهای جهانی طراحی می‌شوند. پست کمپکت از پیش‌ساخته دارای حداکثر ضریب ایمنی و ماندگاری است و میزان بار الکترونیکی بسیاری از افراد را با سرعت بسیار عالی تأمین خواهد کرد. این نوع از پست‌ها به‌صورت کلی شامل هواکش‌های مناسبی برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون پست می‌باشند.

🟢 پست کمپکت دفنی: پست‌های کمپکت دفنی به‌صورت کلی بیشتر در مکان‌هایی که اصلاً فضایی برای نصب پست ندارند، استفاده می‌شوند. پست کمپکت دفنی در زیر آب هم فعالیت کرده و کابل آن نیز از جنس ضد آب است.
دیگر نوع‌های پست کمپکت به‌صورت زیر هستند:

۱- پست کمپکت از قبل ساخته‌ شده با سایز معمولی و بدنه فلزی

۲- پست کمپکت از پیش‌ ساخته شده با ابعاد معمولی و بدنه ساندویچ پنل

۳- پست کمپکت از پیش‌ ساخته شده نیمه دفنی

۴- پست کمپکت از پیش‌ ساخته تمام دفنی

۵- پست کمپکت موبایلی

۶- پست کمپکت پد مانند تمام روغنی

۷- پست کمپکت مدولار گازی یا نیمه روغنی

نقشه پست کمپکت

به‌صورت کلی یکی از نکات اساسی و کلی که افراد در هنگام تهیه‌ی نقشه پست کمپکت باید به آن توجه نمایند، رعایت کردن ظاهر شهری و زیبایی مورد نیاز در طراحی نقشه و محاسبات است. نقشه و طراحی اتاقک این نوع از پست برق باید به صورتی باشد که بتوان پست را به‌ آسانی با پیچ و مهره به زمین وصل کرد. بعد از طراحی پست‌های کمپکت باید پست را در فونداسیون نصب نمود. بدنه اصلی این نوع از پست‌های توزیع برق از جنس گالوانیزه بوده و در مقابل انواع آتش‌سوزی‌ها، ضربه‌های مکانیکی، خوردگی‌ها و… از حداکثر مقاومت و پایداری برخوردار هستند.

در نقشه‌ی طراحی پست کمپکت به‌صورت کلی باید به معیارهای وزن و اندازه توجه ویژه‌ای شود. در نقشه طراحی پست کمپکت برای ورود به پست و امکان دسترسی به وسایل و تجهیزات، باید دو قسمت ورودی و مسیر مشخص شود. عرض ورودی درب‌ها در پست کمپکت برای جایگزینی و انتقال وسایل جانبی باید در حدود ۵۰ الی ۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. در قسمت درب پست کمپکت معمولاً از میکروسوئیچ استفاده خواهد شد تا به هنگام باز شدن درب، چراغ‌های سقفی روشن‌شده یا زنگ هشداردهنده‌ی ورود به پست زده شود.

نقشه پست کمپکت

لوازم و تجهیزات پست کمپکت

لوازم و تجهیزات پست کمپکت شامل موارد زیر خواهند بود:
بدنه پست کامپکت: بدنه این تجهیز معمولا از بتون، فلز یا فایبر گلاس تولید می‌شود و سپس رنگ‌آمیزی آن را با رنگ پودری الکترواستاتیک انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود که در سطح بدنه آن یک گستره عایقی ایجاد شود.
ترانسفورماتور: از آن جایی که باید نیروی برق توزیع شود از ترانسفورماتور بهره می‌برند. بار ترانس با توجه به دمای محیط، میزان قدرت پست کمپکت و کلاس حرارتی مشخص می‌شود. ترانسفورماتور با توجه به تراکم بار در مناطق شهری، ظرفیتی حدود ۸۰۰ کیلو ولت آمپر دارد.
تابلو برق فشار متوسط: در ساختمان پست کمپکت از تابلو سه سلولی 20kw، تابلو برق فشار ضعیفی با ظرفیت ۴۰۰ کیلو ولت و تابلو برقی فشار متوسط با ظرفیت ۸۰۰ کیلو ولت استفاده شده است. هر تابلو استفاده شده در این محفظه توسط یک کابل هادی به زمین متصل شده است.
تجهیزات اندازه‌گیری: اجزای کوچک و بزرگ زیادی داخل پست‌های توزیع کننده وجود دارد که در نهایت عملکرد آن‌ها به توزیع مناسب نیروی برق ختم می‌شود. از جمله تجهیزات اندازه‌گیری داخل این تابلو برق می‌توان به بریکرها، فیوزها، کنتورها و… اشاره کرد. هر کدام از این تجهیزات مشخصات منحصر به خود را دارند و برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند.
اینترلاک: اینترلاک مجوز زدن کلیدهای داخل محفظه را صادر می‌کند. در واقع این قطعه شامل بخش‌های مختلف مابین تابلو برق می‌شود. زمانی که این قطعات در حالت باز هستند می‌توان کلیدهای قدرت، قطه و وصل و یا جدا کننده را فعال کرد. سیستم قفل کننده یا اینترلاک یک سیستم مجاز کننده کلید زنی خواهد بود که سطح ایمنی تجهیزات را در زمان تعمیر یا کار با پست افزایش می‌دهد.
سیستم حفاظتی و امنیتی: اساسا در زمان بهره‌برداری از سیستم این کار را برای کاهش ضریب بروز خطا انجام می‌دهند.

پست کمپکت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

لوازم و تجهیزات پست کمپکت

قبل از معرفی اجزای پست کمپکت لازم است که شناخت کافی راجع به آن داشته باشید. سوال این است که پست کمپکت چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ در حقیقت پست کمپکت یک تجهیز جدایی ناپذیر از صنایع مختلف است که در صورت‌عدم وجود آن، نمی‌توان بسیاری از کارها را پیش برد. پست کمپکت همان پست توزیع کننده جریان برق است که در مکان‌های مختلفی تولید می‌شوند و یا این که از قبل به صورت آماده وجود دارند و در یک مکان نصب می‌شوند. آن دسته از پست‌هایی که از پیش ساخته شده باشند را «کمپکت» می‌گویند. احتمالا در طول روز که از خیابان‌ها عبور می‌کنید آن‌ها را دیده باشید؛ اما به صورت دقیق با آن‌ها آشنایی نداشته باشید.

این پست‌های کمپکت انواع مختلفی دارند که بیشتر شبیه به کیوسک هستند و معمولا از بتن یا فلزات تولید می‌شوند. از آن جایی که محدودیت فضایی وجود دارد نمی‌توان که یک پست کمپکت را به صورت دائمی طراحی کرد. در ساختار داخلی پست کمپکت ترانس‌ها، تابلوهای برق و یا تجهیزات مختلف دیگری واقع شده است. برای جا دادن به تجهیزات الکتریکی این پست را در صنعت ساختمان‌سازی هم استفاده می‌کنند، که منجر به ایجاد ایمنی زیاد در محل کار می‌شود و البته در آخر کار هم به راحتی می‌توان آن را حمل و نقل کرد. در حالت کلی پست کمپکت را در مکان‌های عمومی و فضاهای باز استفاده می‌کنند. البته در بسیاری از موارد در ایستگاه‌های مخابراتی و رادیویی هم کاربرد خواهند داشت.

طراحی و تولید این پست‌ها با توجه به مقدار فضا و محل نصبی که دارند کاملا متفاوت است؛ اما در تمام طرح‌های عمومی اولیه در پست‌های کمپکت مشترک خواهد بود. در ادامه به نحوه نصب، ویژگی‌ها و اجزای مختلف پست‌های کمپکت می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

نصب پست کمپکت

طراحی اتاقک پست کمپکت باید به صورتی باشد که به راحتی با استفاده از پیچ و مهره بتوان آن را به زمین وصل کرد و سپس آن را در فونداسیون نصب و راه اندازی کرد. نکات بسیار مهمی در نصب این تجهیز در فونداسیون وجود دارد و باید به آن‌ها توجه کنید.
برای مثال زمانی که می‌خواهید پست کمپکت را نصب کنید باید به دستورالعمل سازنده آن توجه کنید.
یا این که در زمان نصب این تجهیز حداقل درب قسمت فشار متوسط را به طرف عابر عمومی قرار دهید؛ در این صورت است که مشکلات مربوط به یخ زدگی، گرد و غبار، بارندگی و… به حداقل می‌رسد و هنگام باز و بسته کردن درب مشکی ایجاد نمی‌شود.
گفتنی است که وزن پست باید به صورتی باشد که فونداسیون توانایی تحمل آن را داشته باشد و آسیب به هر دو وارد نشود.
نکته بعدی که در هنگام نصب این محصول باید به آن توجه کنید این است که کابل‌های تابلو در تماس با لبه‌های تیز آن قرار نگیرند تا صدمه نبینند.
مورد بعدی این است که در هنگام نصب این تابلو برق آن را حدود ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از زمین قرار دهید تا آب جلوی آن جمع نشود.

قیمت پست کمپکت

قیمت کلی و یا هزینه تولید یک پست کمپکت از قبل ساخته شده اساساً بستگی به جنس و نوع سازه پست و وسایل و تجهیزات داخلی و جانبی مورد استفاده شده در ساخت پست دارد. به‌صورت کلی با توجه به مکان نصب پست کمپکت، شرایط آب و هوایی این پست، نزدیکی به اماکن عمومی، قرار گرفتن وسایل جانبی گران‌ قیمت برقی در پست برق و… توجه به کیفیت ساخت پست کمپکت بسیار مهم و ضروری است. قیمت انواع مختلف پست کمپکت باتوجه به استانداردها و جنس ورقه‌های به‌کاررفته در بدنه‌ی پست نیز تعیین خواهد شد.

ویژگی‌های پست کمپکت چیست؟

ویژگی‌های پست کمپکت چیست؟

ویژگی‌های متعددی برای پست‌های کمپکت وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم. اساسا هر پست کمپکتی که تولید می‌شود مجهز به روشنایی و تهویه کنترل شده با ترموستات مناسب خواهد بود. البته روی فونداسیون بر سطح زمین به راحتی نصب می‌شود اما ورود به زیرزمین پست معمولا از طریق دریچه فراهم می‌شود. باید بدانید که بخش‌های LV، MV و Transformer از همدیگر مجزا هستند
برای ساخت بدنه این پست‌ها از دو ورقه ۲۰۵ میلی‌متری استفاده می‌شود که آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کنند. ناگفته نماند با رنگ‌های کوره‌ای و الکترواستاتیک این کار را انجام می‌دهند.
نصب قطعات و اسکلت این پست‌ها در زمان کمی انجام می‌شود و به صورت پیچ و مهره‌ای روانه بازار می‌شوند. جابه‌جایی این پست‌ها به راحتی انجام می‌شود و نیاز به نگهداری زیادی هم ندارند.
با شرایط آب‌وهوایی مختلف سازگار هستند چرا که از بتن و فلز ساخته شده‌اند. به همین دلیل آسیبی نمی‌بینند و در هر مکانی قابل استفاده خواهند بود. آماده‌سازی این تجهیزات زمان زیادی نمی‌خواهد به همین دلیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل مشتری داده می‌شوند.
در مکان‌های مختلفی همچون ساختمان‌های تجاری، پارک‌ها، نیروگاه‌ها، سدسازی، برج‌های مسکونی، شرکت‌های تولیدی و صنعتی، شبکه‌های توزیع برق و… کاربرد دارند.

طراحی پست کمپکت چگونه است؟

در زمان راه اندازی پست کمپکت در طراحی نقشه‌ها و محاسبات، ظاهر شهری و زیبایی نکته قابل توجهی است که باید رعایت شود. این پست به صورت که به راحتی بتوان با پیچ و مهره متصل و در فونداسیون نصب شود، باید طراحی شود. برای مقاومت در برابر آتش‌سوزی، خوردگی، ضربه‌های مکانیکی، باید بدنه پست کمپکت از جنس گالوانیزه ساخته شود. برای راحتی در حمل آن با قلاب، باید در وزن و اندازه مناسبی ساخته شود. دو ورودی و مسیر برای راحتی در دسترسی به تجهیزات قرار گیرد. برای جایگزینی و انتقال تجهیزات باید ۶۰ سانتی‌متر برای عرض ورودی درب‌ها مد نظر قرار گیرد.

برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه به پست، لولای درب باید قفل مناسبی داشته و از جنس گالوانیزه ساخته شده باشد. معمولا از میکروسوئیچ در درب‌های پست کمپکت به کار گرفته می‌شود، تا در زمان باز شدن درب آلارم ورود به پست زده شده و چراغ‌های سقفی روشن شود. اتاقکی که در این پست هست، سقفی با پوشش ساندویچ پنل دارد که طراحی آن به شکل شیب دو طرفه صورت گرفته است. روشنایی داخلی پست پیش ساخته یا کمپکت از نوع چراغ تونلی است.

پست کمپکت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مزایای پست کمپکت

حال که متوجه شدید پست کمپکت چیست بهتر است با مزیت‌های استفاده از آن هم آشنا شوید:
» قابلیت حمل و نقل آسانی دارد: اساسا جابه‌جا کردن این پست‌ها سخت نیست و پس از این که پروژه به اتمام رسید، می‌توانید آن را از مکانی که نصب شده بردارید.
» در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود: زمان تولید این تجهیز زیاد نیست و یا این که برای نگهداری از آن به هزینه زیادی احتیاج نخواهید داشت.
» ایمنی بالایی دارند: یکی از بهترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این پست‌ها ایمنی زیاد آن‌ها است. پست کمپکت تجهیزات و لوازم برقی زیادی را داخل خود نگهداری می‌کند و در یک مکان عمومی در دسترس همه نخواهد بود و اما به راحتی در دسترس اپراتور برق قرار خواهد داشت.
» با شرایط جوی مختلف سازگار است: استحکام و مقاومت پست‌های کمپکت نسبت به رطوبت و آلودگی و حرارت و… بسیار زیاد است؛ به همین دلیل در هر شرایط جوی می‌توان از آن استفاده کرد.
» ظاهری زیبا متناسب با دکوراسیون شهری: معمولا ابعاد و اندازه بزرگی برای این تجهیزات در نظر گرفته نشده است به همین دلیل فضای شهری را نامنظم نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را در هر مکانی نصب کرد.

معایب پست کمپکت

پست‌های کمپکت به‌صورت کلی دارای یک سری از عیب‌های عمده بوده و در قسمت زیر به آن‌ها نیز اشاره می‌شود:

1- جنس بدنه اصلی پست‌های کمپکت از فلز بوده و بعد از گذشتن زمان دچار زنگ‌ زدگی و انواع خوردگی‌ها خواهند شد.

2- پست‌های کمپکت به دلیل وزن بسیار زیاد، در حمل‌ و نقل کردن سخت و مشکل‌‌زا هستند.

3- بعضی از پست‌های کمپکت از جنس بتن بوده و در آینده بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها به وجود می‌آیند. (مثل مشکل خوردگی آرماتور در پست‌ کمپکت)

سخن نهایی

در این مطلب به سوال پست کمپکت چیست؟ پاسخ دادیم و سعی کردیم که آن را از جوانب مختلف بررسی کنیم تا اطلاعات کافی به شما ارائه دهیم. در حالت کلی پست کمپکت یک توزیع کننده جریان برق بود که در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی و مزیت‌های زیادی دارد که در صنایع مختلف امکان استفاده از آن را گسترش داده است. امیدوارم که این مطلب مفید واقع شده باشد و اطلاعات کافی از آن دریافت کرده باشید. در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهادی می‌توانید آن را برای تابلو پاور کامنت کنید.

به‌روز رسانی در تاریخ 1401/09/21

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*