تست تابلو برق

تست تابلو برق

تست تابلو برق: تابلو برق در اصل یک محفظه یا جایگاه نگه‌داری برای گذاشتن وسایل و قطعات جانبی و نصب و سیم‌بندی تجهیزات الکتریکی است و انواع گوناگون وسایل و تجهیزات مانند قطعه‌های مورد نیاز، کلیدهای کنترلی و لوازم نمایشگر در تابلو برق قرار گرفته است. تابلو برق‌ها به‌صورت کلی به‌عنوان وسیله‌ای ضروری و مهم در بیشتر مکان‌ها هستند و همچنین افراد از تابلو برق‌ها برای توزیع، هدایت، کنترل جریان برق استفاده می‌کنند.

گروهی از تابلو برق‌ها به اسم تابلو برق صنعتی مشخص شده و به‌صورت کلی تابلو برق‌های صنعتی شامل یک محفظه یا جعبه‌ای از جنس فلز هستند و در داخل این جعبه‌ها انواع متفاوت وسایل و قطعات برقی قرارگرفته می‌شود. اکثر تابلو برق‌های صنعتی در برابر عوامل و شرایط مختلف جوی و محیطی از تجهیزات درون خود مراقبت می‌نمایند. تابلو برق‌های صنعتی برای جلوگیری از تشکیل جریان‌ها و شوک‌های برقی به افراد استفاده می‌شود و در هر شرایطی دارای کاربرد ویژه و اساسی هستند.

نحوه تست میگر تابلو برق

دنبال تابلو برق صنعتی باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

تست میگر تابلو برق

دادن هزار ولت به سیم‌کشی‌های درون تابلو برق‌ها را تست میگر یا آزمایش فرکانس قدرت برای مدار اصلی فرمان می‌گویند. تست‌های میگر به‌صورت کلی برای مطمئن شدن از عدم وجود نشتی جریان برق که از آسیب‌های عایقی روکش سیم‌ها به وجود می‌آید، انجام می‌شود. تست میگر اساساً در بیشتر تابلو برق‌هایی مانند تابلو برق صنعتی، تابلو برق ایستاده، تابلو برف توکار و تابلو برق روکار بارانی کاربرد دارند.
تست میگر یا تستر عایقی به‌صورت کلی دارای وسایلی هستند که اکثراً برای اندازه‌گیری مقاومت‌های بسیار زیاد مثل ۲ گیگ اهم با ولتاژ آزمایش ۱۰ کیلوولت استفاده می‌شوند؛ تست میگر تابلو برق‌ها همچنین در جهت اندازه‌گیری و سنجش پایداری عایقی کابل‌ها در تابلو برق، ترانسفورماتورها، ژنراتورهای اضطراری، وسایل و تجهیزات برقی و الکترونیکی و… کاربرد دارند. در تعدادی از دستگاه‌های تست میگر، ولتاژ تست به حدود ۱۰ کیلووات نیز می‌رسد و به‌طور کلی ولتاژ عادی این نوع از دستگاه‌ها میان ۱۰۰ ولت الی ۱۰ کیلو ولت هستند. در روش تست میگر تابلو برق موارد زیر نیز انجام شده است:

🔵  اندازه‌گیری کلیه‌ی مقاومت‌های عایقی در تابلو برق، وسایل جانبی تابلو و…

🔵  برای آزمایش و کنترل اساسی و سریع تابلو برق بعد از نصب عمل خواهد کرد.

🔵  در این روش از تست تابلو برق میگر سبب زیادشدن طول عمر مفید وسایل برقی و الکتریکی می‌شود.

🔵  به وجود آمدن تست‌های نظارتی و بازبینی مجدد

تست اتصال کوتاه تابلو برق

تست اتصال کوتاه تابلو برق Short Circuit به‌صورت کلی برای طراحان مدارهای برقی یا افراد متخصص برق، بسیار مهم است. تست اتصال کوتاه در تابلو برق‌ها در اصل آزمایش و ارزیابی مسیرهایی است که جریان‌های برقی از آن عبور می‌کند.

تست اتصال کوتاه تابلو برق‌ها به‌وسیله‌ی دستگاه‌های مولتی متر صورت می‌گیرد. دستگاه‌های مولتی متر با تزریق کردن جریان‌های برقی اندک به مدار اصلی، میزان مقاومت دو سر پراب منفی و مثبت مولتی متر را مورد سنجش قرار می‌دهد و در هنگامی‌که مقاومت ناچیز بوده، سبب ایجاد صدای بوق مانندی خواهند شد؛ به این نوع بوق‌ها در اصطلاح، بوق بازر گفته می‌شود و درنتیجه به تست‌های اتصال کوتاه نیز تست‌های بازر یا (تست‌های بیزر) هم می‌گویند.

روش تست اتصال کوتاه به‌صورت کلی شامل ارزیابی و تست رسانایی جریان، آزمایش سوئیچ‌ها، کنترل مسیرهای مسی بر روی بردهای پی سی بی و … است. تست اتصال کوتاه همچنین در تابلو برق توکار، تابلو برق ایستاده و تابلو برق روکار بارانی انجام می‌شود.

تست تابلو برق صنعتی

در جهت جلوگیری از مشکلات و خطاهایی که ممکن است در حین نصب و کار گذاشتن تابلو برق به وجود بیاید، اساساً از انواع تست‌ها و کنترل‌های جامع و مفید استفاده خواهد شد. به‌صورت کلی برای انجام دادن تست‌های تابلو برق صنعتی به‌صورت مناسب باید بعد از مونتاژ کردن قطعات تابلو برق در همان مکان انجام شوند؛ چند مورد از مهم‌ترین تست‌ها برای تائید تابلو برق صنعتی به شرح زیر است:

۱- چک کردن عایق‌های تابلو برق صنعتی (اندازه‌گیری مقاومت‌های عایقی)

۲- تست دی‌ الکتریک

۳- چک کردن اتصالات در مدار محافظتی اصلی

۴- چک کردن فواصل مجاز و فواصل نصب

۵- آزمایش کردن کارکرد الکتریکی و مکانیکی تابلو برق صنعتی

تست ولتاژ در تابلو برق​

انواع تست تابلو برق

در قسمت زیر به‌کلی‌ترین و مهم‌ترین آزمایش‌ها و تست‌های انجام‌شده بر روی تابلو برق‌ها اشاره می‌شود:

💠 تست‌های ساده و کوتاه تابلو برق: تست‌های روتینی در کنترل و ارزیابی تابلو برق‌ها اولویت نخست دارند. از این نوع تست می‌توان برای انجام دادن آزمایش‌های کوتاه ایمنی در هنگام نصب و بررسی‌های ساده استفاده کرد. این نوع از تست‌های تابلو برق اساساً توسط افراد مونتاژکار انجام می‌شود.

💠 تست عایق تابلو برق: این نوع از تست‌های تابلو برق‌ها با استفاده از دستگاه‌های دی الکتریکی صورت می‌گیرند. در هنگام تست عایق تابلو برق باید فاصله نیز بررسی شود. برای شناسایی فاصله‌های ناکافی و نامناسب از ولتاژ ایمپالس معمولاً استفاده می‌کنند.

💠 تست نسبت ولتاژ ضربات: در بررسی و آزمایش بیشتر تابلو برق‌ها باید نسبت ولتاژ ضربات نیز بررسی و چک شوند. این نوع از تست‌ها برای هر پلاریته سه مرتبه و در فاصله‌های معین‌شده (حداقل ۱ الی ۲ ثانیه) اعمال خواهند شد. میزان ولتاژهای به کار گرفته شده با عنوان Uimp متناسب با ارتفاع محل تست نیز مشخص می‌شود.

💠 بررسی کردن اجزای کمکی سیم‌کشی در تست تابلو برق: در حین تست و ارزیابی کردن تابلو برق‌ها، باید وسایل و قطعات کمکی تابلو برق‌ها نیز کنترل و چک شوند تا در آینده انواع مشکلات به وجود نیایند.

تست ولتاژ در تابلو برق

تست‌های ولتاژ در تابلو برق‌ها و آزمایش‌های جانبی برای کنترل جنبه‌های مهم و ضروری لازم بوده و برای تائید ایمنی تابلو برق‌ها از این نوع تست‌ها استفاده می‌شود. تست بررسی میزان ولتاژ در اصل در انواع مختلف تابلو برق‌ها مانند تابلو برق صنعتی، تابلو برق ایستاده، تابلو برق توکار، تابلو برق روکار بارانی و… کاربرد دارند. تست ولتاژ تابلو برق برای مشخص کردن میزان ولتاژ خروجی و همچنین میزان ولتاژهای اضافی نیز استفاده می‌شود.

تست عایق تابلو برق

افراد متخصص و ماهر در زمینۀ تست کردن عایق‌های تابلو برق می‌توانند به‌صورت کلی با استفاده از دستگاه‌های دی‌ الکتریک و یا با استفاده از اندازه‌گیری‌های مقاومت عایق کار خود را انجام دهند. میزان پایداری و مقاومت عایق‌های تابلو برق‌ها اساساً به‌وسیله‌ی یک میگر خارجی در میزان ولتاژ حداقل ۶۰۰ ولت مشخص می‌شود. دستگاه‌های دی‌الکتریک برای تست کردن عایق‌های تابلو برق‌ها در اصل باید مطابق با قوانین و دستورالعمل‌ها صورت گیرند.

⚠️ درباره تابلو برق بارانی بیشتر بدانید! ⚠️

در این موارد با کارشناسان برق تابلو پاور تماس بگیرید تا مشکلات تابلو برق شما را به دقت بررسی کنند.

021-36612997

سخن نهایی

در این مقاله تست تابلو برق که شامل تست میگر تابلو برق، تست اتصال کوتاه، تست تابلو برق صنعتی، انواع آن، تست ولتاژ و همچنین تست عایق تابلو برق، به‌طور کامل مورد برسی قرار گرفت. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

نوشته شده در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*