چراغ سیگنال تابلو برق

چراغ سیگنال تابلو برق

چراغ سیگنال تابلو برق که با نام‌های چراغ آلارم یا چراغ هشدار دهنده یا چراغ نشان دهنده هم در بازار معروف است، جهت آشکار نمودن خطاها و معایب در انواع تابلو برق صنعتی ساخته شده است. چراغ سیگنال تابلو برق هم به صورت ال‌ ای دی و هم به صورت لامپ‌های کوچک در انواع تابلو برق ایستاده و تابلو برق توکار قابل استفاده هستند و بسته به کاربرد آن‌ها در اندازه‌های کوچک تا بزرگ و در ولتاژ‌های مختلف ساخته شده‌اند.

آلارم یا خطا می‌تواند توسط یک چراغ سیگنال تابلو برق که معمولاً به رنگ قرمز است، نمایش داده شود و حتی می‌توان با استفاده از حالت چشمک زن توجه حداکثری اپراتور را برای اعلام هشدار و خطر جلب کرد؛ همچنین این چراغ می‌تواند علاوه بر نمایش انواع خطاها و تریپ در مدار، وجود یا عدم وجود جریان برق در تابلو برق صنعتی را به نمایش در بیاورد؛ علاوه بر این با کمک چراغ سیگنال تابلو برق وضعیت دستگاه یا روشن و خاموش بودن کلیدی خاص یا وارد شدن خازن به مدار و روشن بودن موتور مورد نظر نیز قابل انجام است.

برای آشنایی با تجهیزات برقی به مقاله تجهیزات برق صنعتی مراجعه فرمایید.

چراغ سیگنال تابلو برق

دنبال تابلو برق صنعتی توکار باکیفیت و برند معتبر می‌گردید؟ روی دکمه روبه‌رو کلیک کنید.

انواع چراغ سیگنال تابلو برق

چراغ سیگنال تابلو برق بر اساس موارد مختلفی طبقه‌ بندی می‌شوند: مثلاً بر اساس ولتاژ بر چهار نوع ۲۴ ولت، ۴۸ ولت، ۱۱۰ ولت و ۲۲۰ ولت تقسیم‌ بندی می‌شوند. بر اساس قطر بر دو نوع قطر ۲۲ میلی‌متر و ۱۶ میلی‌متر دسته‌بندی شده‌اند و بر اساس رنگ‌بندی در ۵ رنگ سبز، قرمز، زرد، آبی و سفید در بازار وجود دارند.

قیمت چراغ سیگنال تابلو برق

مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب و قیمت چراغ سیگنال تابلو برق موارد ذیل است:

💠 ولتاژ: در بدنه چراغ‌های سیگنال می‌توان یک لامپ معمولی رشته‌ای یا ال‌ ای دی می‌توان قرارداد باشد؛ همین علت ولتاژ این لامپ‌ها از حدود ۶ ولت تا ۳۸۰ ولت (۶.۱۲، ۲۴.۳۶، ۴۸.۱۱۰، ۱۲۷.۲۲۰، ۳۶۰) است. ولتاژ چراغ سیگنال تابلو برق متناسب با ولتاژ مدار فرمان انتخاب می‌شود.

چراغ‌ها در مدار فرمان، یک لامپ کم قدرت ماکزیمم تا توان تا ۵ وات هستند که از ولتاژ‌های ۲۴ تا ۲۲۰ ولت هستند. چراغ سیگنال تابلو برق که به صورت لامپ رشته‌ای هستند، حداکثر با توان ۴ وات ساخته می‌شود و هم اکنون باتوجه به مزایای بیشتر لامپ‌های ال‌ ای دی، استفاده از لامپ‌های رشته‌ای به عنوان چراغ سیگنال در تابلو برق ایستاده و تابلو برق توکار رواج کمتری دارد.

💠 رنگ: انتخاب رنگ چراغ‌های سیگنال باتوجه به حساسیت و مفهوم آن‌ها مشخص می‌شود که در تیتر‌های بعدی شرح داده خواهد شد.

💠 شرایط محیطی: شرایط محیطی اعم از میزان نور محیط، تابش مستقیم خورشید، ضربه، لرزش، نفوذ اجسام خارجی مانند گرد و غبار، گاز، مایعات می‌توانند در انتخاب نوع چراغ سیگنال تابلو برق مورد نیاز پروژه و قیمت آن تاثیر بگذارند؛ مثلاً وجود نور زیاد و یا تابش خورشید در تشخیص روشن و خاموش بودن سیگنال موثر است. به علاوه در چنین شرایطی میزان مقاومت بدنه نیز حائز اهمیت است. یکی از قطعه‌هایی که حفاظت در برابر عوامل مضر محیطی را بر عهده می‌گیرد، چراغ سیگنال تابلو برق است. مثلاً میزان مقاومت در برابر نفوذ اجسام خارجی روی بدنه سیگنال با کدهایی بیان می‌شوند. اما مسائلی مانند دیده نشدن چراغ در نور زیاد نیز توسط قاب و یا رفلکتور حل می‌شود.

💠 ابعاد: چراغ‌های سیگنال به شکل‌های دایره، مربع و مستطیل ساخته می‌شوند.

💠 لوازم جانبی مورد نیاز

نحوه نصب چراغ سیگنال تابلو برق

به منظور نصب چراغ‌های سیگنال بایستی در سطح کار سوراخ‌هایی با قطر ۸ میلی‌متر، ۱۲.۱۶، ۲۲ یا ۳۰ میلی‌متر برید. برای ایجاد این سوراخ‌ها معمولاً از گردبر، پانچ و یا لیزر استفاده می‌شود. قطر این سوراخ‌ها نیز با توجه به ابعاد چراغ سیگنال تابلو برق مشخص می‌شود.

به صورت استاندارد سوراخی روی بدنه تابلو برق صنعتی ایجاد می‌کنند تا چراغ سیگنال تابلو برق در آن سوراخ نصب شود. در برخی موارد نیز چراغ‌های سیگنال بر روی ریل‌های استاندارد و به صورت داخلی نصب می‌شوند.

کاربرد چراغ سیگنال در تابلو برق

برای تابلو برق صنعتی اصولاً سه عدد لامپ سیگنال با رنگ‌های متفاوت وجود دارد که هر کدام به صورت مستقیم به یک فاز متصل می‌شوند که در صورت قطع هر یک از فازها اپراتور فوراً متوجه شود. در واقع در انواع مدارهای مختلف می‌توان از چندین چراغ سیگنال استفاده کرد. مثلاً در مدارهای قدرت می‌توان سه چراغ سیگنال برای نمایش وجود سه فاز نصب کرد. در مدارهای فرمان برای نمایش وضعیت‌های آماده به کار، خطای ولتاژ، خطای جریان، تغییر سطح مایعات، زمان گیری و مانند آن از چراغ سیگنال تابلو برق استفاده می‌شود.

به طور کلی در هر پروژه برق صنعتی، جهت اطلاع به اپراتور از خاموش و یا روشن بودن سیستم از چراغ سیگنال تابلو برق استفاده می‌شود. روشن بودن هر چراغ سیگنال تابلو برق نشانگر یک پیام است و تغییر وضعیت چراغ یا روشن شدن آن نشان دهنده یک اخطار برای کاربر است.

مدار چراغ سیگنال تابلو برق

چراغ سیگنال تابلو برق که از گروه سیگنال‌های نوری است را می‌توان هم به صورت تکی در مدار تابلو برق نصب کرد و هم به صورت ترکیبی با تجهیزات دیگر تابلو برق مانند کلید‌های سلکتوری و یا شستی‌های اضطراری.

بیشتر چراغ‌های سیگنال روی سطح خارجی تابلو برق نصب می‌شوند. چراغ سیگنال‌های داخلی معمولاً برای مواردی که نیاز به باز کردن درب تابلو برق و بررسی بیشتر است، استفاده می‌شوند؛ علاوه بر آن در مدار چراغ سیگنال تابلو برق در زمان استفاده از کلید دائم کار به هدف روشن کردن لامپ باید در مسیر آن از یک کنتاکتور کمکی استفاده کرد؛ همچنین برای روشن شدن لامپ نمایشگر در موقع استفاده از شستی قطع و وصل، اجازه دهید که لامپ با بوبین تغذیه به صورت موازی نصب شود.

رنگ‌های چراغ سیگنال تابلو برق

رنگ‌های مختلف چراغ سیگنال تابلو برق هفت رنگ قرمز، آّبی، زرد، سبز، سفید، صورتی و فسفری هستند و متداول‌ترین رنگ‌ها سفید، قرمز، زرد و سبز است که مفهوم هر رنگ به خصوص به شرح ذیل است:

⚪️ رنگ سفید: این رنگ در مدار‌های DC به عنوان نشان دهنده وضعیت جریان استفاده می‌شود و این چراغ زمانی که تغذیه مدار فرمان فعال شود، روشن می‌شود. کاربرد این رنگ بیشتر در تابلوهای برق صنعتی است و معمولاً به معنای خنثی است مثلاً ماشین در حال انجام کار است.

🟢 رنگ سبز: زمانی که کلیدی در حالت باز یا روشن است، استفاده می‌شود و به مفهوم آماده به کار یا استارت است.

🔴 رنگ قرمز: هنگامی که کلیدی در وضعیت خاموش است از این رنگ استفاده می‌شود و معنای خطر یا وضعیت غیر عادی را می‌دهد.

🟡 رنگ زرد: مواقعی که کلیدی در حالت خطا یا فالت باشد، این رنگ استفاده می‌شود و برای حالت هشدار و به معنی توجه یا احتیاط طراحی شده است.

🔵 رنگ آبی: برای هر آلارمی که رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و سفید برای آن‌ها مصداق نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این موارد با کارشناسان برق تابلو پاور تماس بگیرید تا مشکلات تابلو برق شما را به دقت بررسی کنند.

☎️ 09121947929 ☎️ 

چراغ سیگنال
سخن نهایی

لازم به تذکر است که رنگ بعضی از چراغ سیگنال تابلو برق با تعویض قسمت پلاستیکی روی آن قابل تغییر است و نیازی به بازکردن قسمت اصلی نصب شده روی تابلو برق صنعتی نیست؛ همچنین می‌توان با توجه به استانداردها از سایر رنگ‌ها برای شناسایی فازها و یا علامت‌ها نیز بهره برد. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، تابلو پاور با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۵ دی ۱۴۰۰

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*